АН

Ан-225 «Мрія» з кораблем «Буран»

Ан ― марка літаків, розроблених Державним підприємством «Антонов» (колишній Авіаційний науково-технічний комплекс імені О. К. Антонова та Дослідне Конструкторське Бюро ДКБ-153, м. Київ).

Назва створена з початкових літер прізвища першого керівника ДКБ-153 Генерального конструктора О. Антонова. Літаки марки «Ан» відрізняються від аналогів непримхливістю до злітних майданчиків і значно меншою собівартістю виробництва та експлуатації.

Різновиди

Ан-2

АН лiтаки Антонова мал.1. Ан-2.png

Ан-2 — первісток ДКБ-153, що вперше злетів 31.08.1947. Це легкий поршневий однодвигунний біплан із розчалювальним крилом. Надзвичайно простий у керуванні, міг виконувати маневри, що були вкрай небезпечними для інших літаків. При цьому політ залишався керованим навіть за швидкості 50 км/год. Має близько двадцяти модифікацій, зокрема турбогвинтову модифікацію Ан-3, поплавковий Ан-4 та висотний Ан-6. Ан-2 використовували як сільськогосподарський, спортивний, транспортний, пасажирський літак, він перебував на озброєнні Військово-повітряних сил багатьох країн, зокрема Латвії, Болгарії, Грузії, Гвінеї. Ан-2 разом із Ан-3 внесено до «Книги рекордів Гіннеса» як найбільший одномоторний біплан, виробництво якого тривало більше 60 років. Усього вироблено понад 18 тис. машин.

Ан-8

Ан-8 ― перший у СРСР спеціалізований військово-транспортний літак, призначений для перевезення різних вантажів, посадкового та парашутного десантування повітряно-десантних військ із наданою їм легкою бойовою технікою та озброєнням, а також для перевезення поранених. Побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з двома турбогвинтовими двигунами. Перший політ Ан-8 виконав 11.02.1956. Усього побудовано 151 літак.

Ан-10

АН лiтаки Антонова мал.2.Ан-10.jpg

Ан-10 ― вільнонесний чотиридвигунний високоплан суцільнометалевої конструкції, з однокілевим вертикальним оперенням. Літак спроектовано так, що у разі потреби його можна швидко перебудувати у вантажний літак, майже повністю подібний до Ан-12. Це середньомагістральний пасажирський літак для експлуатації на авіалініях до 2000 км. Вперше злетів 07.03.1957. Вироблено 108 машин.

Ан-12

Ан-12 ― вільнонесний моноплан суцільнометалевої конструкції з верхнім розташуванням крила, однокільовим вертикальним оперенням та системою прибирання шасі. Це тактичний військово-транспортний літак, призначений для посадкового та парашутного десантування особового складу повітряно-десантних військ, поранених та різноманітних військових вантажів, зокрема й великогабаритних. Перший виліт відбувся 16.12.1957. Побудовано понад 1200 машин. У 1962 творцям літака Ан-12 присуджено Ленінську премію, а О. Антонову присвоєно звання Генерального конструктора.

Ан-14

Ан-14 «Бджілка» ― суцільнометалевий поршневий двомоторний підкісний високоплан із двокільовим оперенням без системи прибирання шасі та з хвостовими вантажно-пасажирськими дверима; транспортний літак, розрахований на експлуатацію з непідготовлених ґрунтових майданчиків. Перший політ здійснив 14.03.1958. Усього виготовлено 340 літаків.

Ан-24

Ан-24 — пасажирський літак для авіаліній дальністю до 3000 км — двомоторний турбогвинтовий високоплан із прямим крилом і однокільовим класичним оперенням; має фюзеляж типу напівмонокок, подвійні колеса на кожній стійці, керовані та поворотні колеса носової опори. Вперше злетів 20.10.1959. Ця машина стала базовою для багатьох модифікацій: Ан-26 (військово-транспортний літак з додатковою кабіною штурмана та вантажним люком для парашутного десантування вантажів і легкої бойової техніки), аерографічного Ан-30 та транспортного Ан-32, зробленого спеціально для умов високогір'я й жаркого клімату. Загалом побудовано: Ан-24 — 1367 літаків, А-26 —1398 літаків, – Ан-30 — 115 літаків, Ан-32 — 361 літак.

Ан-22

АН лiтаки Антонова мал.3.Ан-22.png

Ан-22 "Антей" — важкий турбогвинтовий широкофюзеляжний військово-транспортний літак. Перший політ «Антея» відбувся 27.02.1965, а міжнародна публічна демонстрація літака — 15.06.1965 на авіасалоні в м. Ле Бурже (Франція). Літаком встановлено 41 світовий авіаційний рекорд. Було випущено 68 «Антеїв».

Відео

Ан-22. Фрагмент телепередачі "Історія" (ПравдаТут Львів)

Ан-28

Ан-28 — легкий двомоторний турбогвинтовий літак, розроблений на базі Ан-14: мав таку ж структуру крила, двокільове хвостове оперення, але подовжений порівняно з ним фюзеляж. Це багатоцільовий літак, який вміщав 17 пасажирів. Перший політ відбувся 29.01.1973. Випущено 198 літаків.

Ан-38

Ан-38 ― глибока модифікація Ан-28, яка відрізняється подовженим фюзеляжем, двигунами більшої потужності, поліпшеним комфортом пасажирської кабіни й кабіни екіпажу. Призначений для перевезення 27 пасажирів на місцевих повітряних лініях. Вперше злетів 23.06.1994. Випущено 11 літаків.

Ан-72

Ан-72 ― перший військово-транспортний літак короткого злету та приземлення, обладнаний двоконтурним турбореактивним двигуном нового покоління Д-36. Побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з Т-подібним оперенням. Фюзеляж герметичний, круглого перерізу, типу напівмонокок. Перший політ відбувся 31.08.1977. Виготовлено 123 літаки.

Ан-74

Ан-74, ТК-300

Ан-74 ― модифікація Ан-72 для застосування в складних кліматичних умовах. Він став основою сімейства літаків різного призначення, зокрема пасажирських, санітарних та конвертованих — наприклад, Ан-74 ТК-200 та Ан-74 ТК-300. Випущено 81 літак Ан-74 різних модифікацій.

Особливістю конструкції Ан-72 та Ан-74 є використання ефекту Коанда, що уможливило збільшення підйомної сили за рахунок проходження відпрацьованих газів двигунів над верхньою поверхнею крила.

Ан-124

АН лiтаки Антонова мал.5.Ан-124 Руслан.jpg

Ан-124 «Руслан» — найбільший на той час у світі серійний вантажний літак. Побудований за аеродинамічною схемою високоплана зі стрілоподібним крилом великого подовження, однокілевим хвостовим оперенням і багатоколісним шасі, що прибирається в польоті. Вперше злетів у Києві 24.12.1982. У 1985 на ньому було встановлено 21 світовий рекорд, зокрема, з вантажопідйомності (171 219 кг на висоту 10 750 м), а 06.05.1987 було встановлено світовий рекорд дальності перельоту за замкнутим маршрутом (20 150,92 км). Усього побудовано 55 літаків.

Ан-225

АН лiтаки Антонова мал.6.Ан-225 Мрiя.jpg

У середині 1980-х почалося створення на базі Ан-124 універсального надважкого транспортного літака Ан-225 «Мрія», здатного перевозити корисну вагу на зовнішній підвісці. У грудні 1988 він зробив перший політ. У червні 1989 літак з багаторазовим космічним кораблем «Буран» було продемонстровано на авіаційному салоні у м. Ле Бурже. У листопаді 2004 Ан-225 внесено до Книги рекордів Гіннеса за його 240 світових рекордів. На 2018-й рік Ан-225 з максимальною спорядженою масою 640 тонн є найважчим літаком у світі.

Ан-148

Ан-178

Ан-148 ― двомоторний турбореактивний літак, побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з крилом помірної стрілоподібності та однокільовим Т-подібним оперенням. Фюзеляж суцільнометалевий типу напівмонокок, круглого перерізу, є система прибирання шасі (триопорного з носовою стійкою) у польоті. Перший політ відбувся 17.12.2004. Запущено в серійне виробництво. Його подовжений варіант ― 100-місний Ан-158 із дещо зміненим крилом, а також Ан-178 ― середній транспортний літак вантажопідйомністю до 18 т, високоплан зі збільшеним перерізом фюзеляжу, оснащений задніми вантажними дверима та рампою.

Ан-132

АН лiтаки Антонова мал.8.Ан-132.jpg

Ан-132 ― одна з останніх розробок літака-демонстратора. Це глибоко модернізований транспортний Ан-32, двомоторний турбогвинтовий однофюзеляжний дозвуковий легкий моновисокоплан; сухопутний близько- та середньомагістральний літак. Його особливістю є пристосованість до експлуатації в різноманітних кліматичних умовах. Завдяки вбудованому завантажувально-розвантажувальному комплексу та застосуванню допоміжної силової установки його можна використовувати в умовах спекотного клімату, на високогірних та непідготовлених аеродромах, зокрема, на піщаних злітно-посадних смугах. Ан-132 також призначено для повітряного десантування вантажів на парашутних платформах та парашутистів, перевезення людей, транспортування хворих та поранених в умовах надзвичайних ситуацій. Перший політ відбувся 31.03.2017, а у червні того ж року літак дістав схвальні відгуки на авіасалоні у м. Ле Бурже.

Додатково

В Україні було випущено монети різних номіналів із зображенням літаків Антонова, зокрема «Ан-2», «Ан-140», Ан-132. На Островах Кука також було випущено срібні монети з зображенням літаків Ан.

Ан-2. Документальна телепередача "Прогулянки містом" (телеканал "Київ")
Ан. Документальна телепередача "Прогулянки містом" (телеканал "Київ")


Література

  1. Савин В. С. Авиация в Украине: Очерки истории. Харьков : Основа, 1995. 264 с.
  2. Якубович Н. В. Все самолёты О. К. Антонова. Москва : АСТ, 2001. С. 130–150.
  3. Потапенко П. Ан-2-100 — украинская программа ремоторизации Ан-2 // Авиация и Время. Киев, 2013. № 4. С. 35.
  4. Элмонд П. 100 лет авиации / Пер. с англ. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2014. 384 с.
  5. КБ Антонов // Avia.pro. 2015. URL: http://avia.pro/blog/kb-antonov
  6. Якубович Н. В. Супергиганты Ан-124 «Руслан» и Ан-225 «Мрия». Москва : Эксмо, 2016. 128 с.
  7. Ан-132D успешно совершил свой первый полет // Интерфакс-Украина. 2017. URL: http://interfax.com.ua/news/economic/412956.html

Див. також

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Снігир Г. В. АН // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/АН (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.02.2018

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶