Автономна система керування

Автоно́мна систе́ма керува́ння — комплекс засобів, розташованих на рухомому об’єкті, використовуваних для автоматичного керування його рухом за заздалегідь заданою програмою.

Структура

До автономної системи керування входять:

  • вимірювачі відхилень поточних параметрів руху від програмних;
  • формувальники команд, що керують виконувальними пристроями, які спрямовують вимірювані відхилення до нуля.

Історична довідка

Перші автономні системи керування застосовували для керування рухом торпед і балістичних ракет. Основним принципом корегування їх траєкторій було порівняння поточних значень параметрів руху з еталонними значеннями, які задавались гіроскопічними пристроями в ракетах або давачами тиску води в торпедах. Найціннішою властивістю таких систем є їхня незалежність від зовнішніх ворожих впливів.

Технічний прогрес дав змогу втілити давні мрії людства про саморухомий транспорт та про «залізного» двійника людини, спроможного виконувати «людські» завдання у «нелюдських» умовах. Для реалізації мрії про автоматичний транспорт потрібно приєднати до відомого засобу пересування (автомобіля, літака тощо) автономної системи керування, яка б програмно керувала рухом у заданому напрямку й ураховувала зміни стану довкілля керованого рухомого об’єкта.

Застосування

Найпростіші завдання ставлять перед автономною системою керування складського транспорту, який за програмою має пересувати вантажі в приміщенні заздалегідь відомої конфігурації. Завдання суттєво ускладнює зміна конфігурації приміщення та поява перешкод — персоналу та інших рухомих об’єктів. Саме за таких умов удосконалювали апаратні та програмні засоби автономної системи керування, що, зрештою, привело до створення надійної автономної системи керування рухом автомобілів у сучасному місті.

Одночасно з розвитком наземного автоматичного транспорту бурхливо зростає кількість розробок автоматичних літальних апаратів. Завдання автономної системи керування таких пристроїв, з одного боку, простіші порівняно із системами наземного руху, де програми керування мають багато розгалужень відповідно до правил руху, а з іншого боку — складніші, бо потрібно враховувати змінні параметри повітря під час польоту. Найскладнішим з погляду різноманітності задач є завдання створення автономної системи керування для людиноподібного робота. Саме завдання такого типу спонукали до розвитку обчислювальних систем на кшталт нейронних мереж, які мають властивість до самонавчання й найліпше прилаштовують керований об’єкт до змінних умов застосування.

Література

  1. Гавриш А. П., Ямпольский Л. С. Гибкие робототехнические системы. Київ : Вища школа, 1989. 288 с.
  2. Іванов А. О. Теорія автоматичного керування. Дніпропетровськ : Національний гірничий університет, 2003. 250 с.
  3. Лисенко В. М. та ін. Теорія польоту. Суми : Вид-во СумДУ, 2006. 203 с.
  4. Харченко В. П., Барабанов Ю. М., Міхалочкін М. А. Системи зв’язку та навігації. Київ : Вид-во Нац. авіац. ун-ту “НАУ-друк”, 2009. 216 с.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Автономна система керування // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Автономна система керування (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.12.2017

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶