Авіаційна промисловість

Державне підприємство "Антонов"

Авіаці́йна промисло́вість — галузь машинобудування, що виробляє літаки, гелікоптери, авіаційні двигуни, прилади і устаткування для авіації.

Авіаційна промисловість спочатку формувалася як військово-промислова галузь і лише пізніше перейшла на випуск цивільних літальних апаратів. Наявність авіаційної промисловості у державі є ознакою високого рівня її технічного розвитку.

Матеріальна основа авіаційної промисловості — промислова база, що містить машинобудування, хімічну та електронну промисловість, кольорову металургію. Висока наукомісткість галузі є результатом особливої складності продукції. На розробку нових конструкцій бойової та цивільної авіаційної техніки йде від п'яти до десяти років.

Завдання досягнення високої експлуатаційної надійності продукції, забезпечення тривалості використання літаків (авіалайнерів до 20–30 років) викликає необхідність створення нових видів конструкційних матеріалів, удосконалювання всіх агрегатів авіаційної техніки. Наслідком є витрати на науково-дослідну та дослідно-конструкторську роботу. Високий ступінь капіталомісткості авіаційної промисловості визначає високу монополізацію галузі: у провідних країнах налічується лише кілька (5–7) фірм, що випускають літальні апарати. Надзвичайно жорстка конкуренція сприяє злиттю навіть великих фірм усередині однієї країни («Боїнг» і «Макдонел-Дуглас» в США) і фірм різних країн у Західній Європі («Ейрбас індастрі», що об’єднала авіаційні фірми Франції, Німеччини, Великої Британії та Іспанії).

Україна має тривалу історію розвитку авіаційної промисловості (перші літаки були побудовані в Одесі на підприємстві «Анатра» 1911) і належить до небагатьох країн світу, що мають повний цикл створення авіаційної техніки. Галузь нараховує понад 60 підприємств, серед яких: Державне підприємство «Антонов», Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, підприємство «Мотор Січ» тощо. Серед здобутків української авіаційної промисловості — найбільші в світі транспортні літаки АН-124 «Руслан» та АН-225 «Мрія».

Література

  1. Савин В. С. Авиация в Украине: Очерки истории. Харьков : Основа, 1995. 264 с.
  2. Маслов М. О. Забытый первенец // Авиация и время. 1997. № 1. С. 35–36.
  3. Харук А. І. Основні виробничі програми Запорізького авіамоторного заводу в 30-х — на початку 40-х рр. ХХ ст. // Дослідження з історії техніки. 2007. Вип. 10. С. 109–119.
  4. Харук А. І. Мілітаризація і централізація як провідні тенденції розвитку авіаційної промисловості України у 30-х роках ХХ ст. // Вісник Нац. ун-ту «Львів. політехніка». 2009. Вип. 65. С. 139–143.
  5. Харук А. І. Нарис історії авіаційної промисловості України (1910–1980-ті рр.). Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. 304 с.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Авіаційна промисловість // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Авіаційна промисловість (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.12.2017

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶