Аеросани

Аеросани.jpg

Аероса́ни — сани, що пересуваються по снігу і льоду тягою повітряного гвинта.

Історична довідка

Винайдено 1903; згодом набули поширення. Перша модель являла собою легкі сани, на яких встановлювався двигун внутрішнього згоряння з аеродинамічним рушієм — повітряним гвинтом. Уже 1907 на московській фабриці «Дукс» був побудований і випробуваний «лижний автомобіль». 1908 ця машина отримала назву аеросани. У січні 1910 аеросани власної конструкції року створив авіаконструктор І. Сікорський. Перший серійний випуск аерросаней відносять до 1912.

Конструкція

Швидкість аеросаней може сягати 140 км/год залежно від потужності двигуна. У конструкцію аеросаней входить шасі, що складається з трьох або чотирьох лиж. Частіше використовується більш проста трьохлижна схема; чотирьохлижна більш трудомістка, але забезпечує кращу прохідність саней по пухкому снігу і стійкість при русі по пересіченій місцевості.

Застосування

Аеросани широко використовувались у військових цілях для транспортування боєприпасів, вивозу поранених, зв’язку тощо. Від 1960-х аеросани в своєму розвитку пройшли шлях від примітивного низькотехнологічного транспортного засобу до того виду транспорту, який є технічним засобом пересування, що швидко розвивається. Так, у Конструкторському бюро М. Камова розроблено аеросани «Север-2», випущені серією 100 машин. 1962 на авіаційному заводі «Прогрес» у м. Куйбишев (тепер м. Самара, РФ) почалося серійне виробництво більш досконалої моделі Ка-30.

Аеросани Ка-30 з пасажиромісткістю 8–10 осіб застосовувалися для регулярного перевезення пасажирів і вантажів (зокрема, пошти), обслуговування рейсів медичної допомоги у важкодоступних районах Сибіру і Крайньої Півночі, Далекого Сходу, Казахстану на місцевих лініях (протяжністю кілька десятків кілометрів). Улітку аеросани могли бути обладнані поплавками і використовуватися на річках (в тому числі мілководних) як швидкісні судна-глісери. На початку 1990-х аеросани починають втрачати своє значення як поштово-пасажирський транспорт; натомість набирають поширення менш місткі, але більш аеродинамічні та легкі лижно-гусеничні снігоходи.

Література

  1. Евстюшин Н. И. Развитие аэросанного транспорта в СССР. Москва : Наука, 1959. 292с.
  2. Кириндас А. Снежная кавалерия // Техника и вооружение вчера, сегодня, завтра. 2012. Февраль (№ 2). С. 38-43.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Аеросани // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аеросани (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.12.2017

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶