Альошинський, П'єр

Аlechinsky2.jpg

Альо́́шинський, П’єр (фр. Alechinsky, Pierre; 19.10.1927, м. Брюссель, Бельгія) — художник, гравер, почесний доктор Брюссельського університету (з 1994) і Льєжського університету (з 2010).

Альошинський, П'єр

(Alechinsky, Pierre)

Народження 19.10.1927
Місце народження Брюссель
Напрями діяльності образотворче мистецтво
Alechinsky-Pierre-vue.png

Життєпис

Центральний парк, 1965

Народився у сім’ї лікарів. Батько — емігрант із Російської імперії єврейського походження (дід і баба походили з м. Одеси, тепер Україна), мати — бельгійка.

У 1930-х навчався в школі Декролі в м. Брюсселі. З 1944 по 1948 роки вивчав графіку, фотомайстерність, книжкову ілюстрацію у Вищій національній школі архітектури та візуальних мистецтв (м. Брюссель). Почав займатися живописом 1947, тоді ж увійшов до групи «Молодий бельгійський живопис», що об’єднувала художників різних напрямів (постімпресіонізм, абстрактне мистецтво тощо). Перша персональна виставка художника відбулася 1947 у галереї Лу Косін (м. Брюссель).

Альошинський швидко став одним із провідних художників Бельгії повоєнного періоду.

1949 після знайомства з поетом і художником К. Дотремоном приєднався до європейського авангардистського руху «КОБРА» (назва утворена від перших літер міст, звідки походили його члени — Копенгаген, Брюссель, Амстердам). Брав участь у першій виставці об’єднання в Стеделек-музеї (Міському музеї м. Амстердама), 1951 організував виставку в Палаці образотворчих мистецтв (м. Брюссель). Після розпуску руху переїхав до м. Парижа (1951), де вивчав гравюру в ательє засновника паризької школи сучасної графіки С. В. Гейтера. 1952 познайомився й здружився із сюрреалістами А. Джакометті, Б. ван Вельде, В. Браунером. У цей час також зацікавився каліграфією та розпочав листування із японським художником-каліграфом Морітою Ширюй.

1954 познайомився з китайським живописцем Валассем Тінгом, який справив потужний вплив на творчу еволюцію митця. Поступово відмовився від олії та почав працювати тушшю. Здійснив поїздку до Японії, де в м. Кіото зняв документальний фільм про японську каліграфію (1955). Цього ж року Альошинський представив свою персональну виставку в галереї Н. Доуссет у Парижі. 1955 відбулася виставка в Палаці образотворчих мистецтв у Брюсселі, 1958 — виставка «Альошинський: Туш» в Інституті сучасного мистецтва в м. Лондоні. 1960 під час 30 Венеціанського бієнале виставлявся в бельгійському павільйоні.

У 1960-х часто відвідував США, почав працювати в акриловій техніці та створив одну з найвідоміших робіт «Сентрал-парк» (1965). Того ж року А. Бретон запросив його до участі в X Міжнародній виставці сюрреалістичного мистецтва.

Персональні виставки художника відбувалися, зокрема, у містах Амстердамі (1961, 1964), Нью-Йорку (1962, 1981), Парижі (1962, 1963, 1978, 1998, 2004) та ін.

1975 на замовлення Міністерства культури Франції створив сервіз спільно з порцеляновою фабрикою Севр, до співпраці з якою активно повертався протягом 2000–2004.

З 1983 — професор Національної вищої школи образотворчих мистецтв у Парижі.

Творчість

Звук водоспаду, 1974–1975. Музей сучасного мистецтва «Луїзіана»

У творах художника поєднано експресіонізм і сюрреалізм, вони пов’язані з ташизмом і ліричною абстракцією. Тематика творів залишається незмінною упродовж усієї творчості: змії, лабіринти, вулкани, боротьба світла і темряви, хаосу та порядку.

Серед робіт: «Ранкова гімнастика» (1949), «Заплющені очі» (1965), «Про природу» (1968), «Ті, що прийшли здалеку» (1975), «Собака-король» (1982), «Цукор і сіль» (1983), «Божевілля трави» (1984), «Божевілля вогню» (1985), «Нью-Йорк» (1987) та ін.

Нагороди і визнання

Кавалер Ордена Почесного легіону (2006). Лауреат японської Імператорської премії (2018). 1998 в Національній галереї Же де Пом, а 2004 — у Національному центрі мистецтва і культури імені Ж. Помпіду (обидва — у м. Парижі) відбулися виставки, присвячені Альошинському. До 80-річчя художника велику ретроспективну виставку його робіт протягом 2007–2008 демонстрував Брюссельський королівський музей витончених мистецтв.

Додатково

П’єр був шульгою, але в школі його намагалися привчити писати правою рукою. Згодом малював лівою рукою, а писав правою. Говорив, що ліву руку йому зберегли для творчості.

Література

  1. Dupin J. Petitjournal: MadeinFrance 1947—1997. Paris : Centre Pompidou, 1997.
  2. Les impressions de Pierre Alechinsky / C. Chicha, M.-F. Quignard, eds. Paris : Bibliothèque nationale de France, 2005. 144 р.
  3. Кортасар Х. Край по имени Алешинский // Каждый шар — это куб. Санкт-Петербург : Кристалл, 2002. С. 129–131.
  4. Пространство другими словами: Французские поэты XX века об образе в искусстве. Санкт-Петербург : Изд-во Ивана Лимбаха, 2005. С. 144–147, 281–287.
  5. Daix P. Pierre Alechinsky. Neuchâtel : Ides Calendes, 2015. 108 р.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Альошинський, П'єр // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Альошинський, П'єр (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.03.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶