Альянс (в економіці)

Альянс в економіці — неформальне об’єднання, партнерська угода між фірмами чи компаніями, що здійснюють інвестиційну, виробничу та збутову діяльність або співпраця на контрактній основі чи на засадах партнерства, вертикальний чи горизонтальний характер угод, виділення сфер формування тощо.

Історична довідка

Перші різновиди коопераційних утворень, подібні до сучасних альянсів, виникли ще наприкінці 19 — на початку 20 ст., але за своєю суттю були направлені на спотворювання ринкової конкуренції та орієнтовані на розподіл ринку. Найяскравіше ця тенденція проявилася впродовж 1990–1995. За ці роки кількість альянсів у світі збільшилася в 3 рази. Угоди про альянс найчастіше укладаються між корпораціями транснаціональними. Найбільше альянсів створюється в Азії, друге місце посідають США, на третьому місці — Європейський Союз. Альянси — не новий феномен для України. Так першим спільним підприємством, подібним до сучасних стратегічних альянсів, зокрема за критерієм участі ТНК, було радянсько-англійське спільне підприємство (м. Бориспіль, Київська обл.), утворене у 1988 р. за Угодою між Головним аптечним управлінням Міністерства охорони здоров’я УРСР та компанією «Tambrands Ltd.» (світовий виробник засобів особистої гігієни для жінок). Перші альянси підприємств в Україні з’явились на початку 2000-х років і їх формування було пов’язано із пошуком політичного заступництва в органах влади.

Представники-теоретики, науковці за кордоном і в Україні

Встановленню сутності стратегічних альянсів, виокремленню їхніх особливостей, мотивів створення та наслідків функціонування присвячені праці Дж. Блейкі, Б. Гомес-Кассереса, К. Гона, І. Доза, А. Нанди, Д. О`Ніла, К. Прахалада, П. Уільямсона, Г. Хемела, Г. Чезбро. Т. В. Каленська здійснила ґрунтовний аналіз транскордонних інноваційних альянсів, а В. В. Македон — міжнародних стратегічних альянсів. Дослідження Л. Є. Шульженко, націлене на чітке визначення сутності стратегічних альянсів на основі аналізу основних сучасних підходів до їхнього розуміння та виокремлення їхніх основних характеристик.

Характеристика

Основною метою утворення альянсів є розширення збуту продукції на основі об’єднаних ресурсів, зниження витрат і підвищення ефективності підприємницької діяльності.

Альянси варіюються від неформальних партнерських відносин до формальних коаліцій.

Формами альянсів в економіці є: спільні підприємства, злиття чи консолідація компаній або пайова участь у статутному капіталі компанії-партнера; спільна діяльність — договірна співпраця для реалізації окремих проектів, угод.

Види альянсів в економіці:

  • стратегічні — багатопрофільні об’єднання двох або більше компаній з метою захоплення ринків збуту (спільних ідей, комерційних цілей);
  • колабораційні — співпраця вчених, лабораторій або створення дослідницької групи для об’єднання наукового, дослідницького потенціалу з метою спільного виконання проекту;
  • фінансово-виробничі — об’єднання банків, підприємств фінансової сфери, галузевих компаній;
  • інвестиційні — угоди для реалізації певного проекту.
  • За терміном дії альянси бувають: короткострокові, середньострокові та довгострокові.

За кількістю учасників: двосторонні та багатосторонні.

За характером конкурентної поведінки партнерів: між конкурентами та між неконкурентами.

За об’єднаними ресурсами: 1) на основі спільної власності; 2)акціонерна участь; 3) з частковим об’єднанням ресурсів.

За відмінностями/подібностями компаній: 1) ендогенні-формуються компаніями у взаємодоповнюючих середовищах з метою об’єднання подібних ресурсів; 2)екзогенні-формуються між компаніями із різних галузей та передбачають об’єднання диференційованих, специфічних ресурсів у межах альянсу.

За сферою діяльності чи функціями: 1) з продажів; 2) з прийняття рішень; 3)географічний; 4) інвестиційний; 5)спільне підприємництво.

За механізмом управління: акціонерні - укладання контрактів, що регламентують межі та умови співпраці, супроводжуються взаємним інвестуванням в акції; 2) неакціонерні-співробітництво здійснюється на контрактній основібез акціонерної участі.

Залежно від виду діяльності: 1) ліцензування, 2) франчайзінг, 3) контракти з управління, 4) субпідряд, 5) з постачання, 6) інноваційні, 7) маркетингові, 8) технологічні, 9)із спільного виробництва.

За територіальним охопленням: 1) національні; 2)міжнародні; 3) змішані.

Значення

Завдяки альянсам в економіці створюються конкурентні переваги перед іншими іноземними виробниками, зменшуються вхідні бар’єри на іноземні ринки, національні компанії отримують інвестиції на модернізацію виробництва, проводяться спільні наукові дослідження. На місцевому ринку альянс може підсилювати конкурентні переваги за допомогою нових управлінських методів і технологій, удосконалювати виробничу базу й систему дистрибуції.

Література

  1. Industrial Clusters, Upgrading and Innovation in East Asia / Ed. by A. Kuchiki, M. Tsuji. Cheltenham : Edward Elgar Publishing, 2011. 320 p.
  2. Прохорова М. Е. Особливості та тенденції розвитку процесів транснаціоналізації в ХХІ столітті // Стратегія розвитку України (економіка, соціологія, право). 2015. № 2. С. 88–98.
  3. Касич А. О., Чумаченко Ю. В. Міжнародні стратегічні альянси як чинник розвитку конкурентних переваг підприємства // Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. С. 78–83.
  4. Загарій В. К., Синільник В. В. Транснаціональні компанії і стратегічні альянси та їх вплив на світову економіку //Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 15. С. 110–113.
  5. Педченко Н. С. Поняття та відмінності колабораційних альянсів від інших форм кооперації в Україні // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2018. № 2 (87). С. 49–54.

Автор ВУЕ

М. Е. Прохорова

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Прохорова М. Е. Альянс (в економіці) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Альянс (в економіці) (дата звернення: 13.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
14.08.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶