Аляб'єв, Олександр Олександрович

Аляб'єв, Олександр Олександрович.jpg

Аля́б’єв, Олекса́ндр Олекса́ндрович (рос. Алябьев, Александр Александрович; 15.08.1787, м. Тобольськ, тепер Тюменська обл., РФ — 06.03.1851, м. Москва, тепер РФ) — композитор, піаніст і диригент.

Аляб'єв, Олександр Олександрович

(Алябьев, Александр Александрович)

Народження 15.08.1787
Місце народження Тобольськ
Смерть 06.03.1851
Місце смерті Москва
Напрями діяльності музичне мистецтво, музичне виконавство


Життєпис

Дитячі роки провів у м. Тобольську, де батько обіймав посаду губернатора. Одержав ґрунтовну домашню освіту. 1795 родина переїхала до м. Астрахані, 1796 — до м. Санкт-Петербурга, де Олександр брав уроки фортепіано й композиції в композитора, скрипаля, піаніста Й. Г. Міллера. 1801 зарахований на службу в гірниче відомство унтер-шахмейстером.

1804 вступив до Московського університетського шляхетного пансіону. Перші музичні твори Аляб’єва опубліковано 1810.

З початком Вітчизняної війни 1812 вступив до армії добровольцем. Служив у 3-му Українському козачому полку, Іркутському та Охтирському гусарських полках. Брав участь у зарубіжних походах російської армії 1813–1814: у захопленні міст Дрездена й Парижа, боях під м. Лейпцигом, на Рейні. Нагороджений орденами.

Після війни продовжив військову службу у м. Санкт-Петербурзі. Подав у відставку 1823 у чині підполковника. Відтоді мешкав у містах Москві та Санкт-Петербурзі.

Брав участь у театральному житті. Зокрема, разом з О. Верстовським і Ф. Шольцем написав музику до прологу «Торжество муз» до відкриття Великого театру у м. Москві (18.01.1825; див. Державний академічний Великий театр Росії), а також до низки водевілів. Виступав у аматорських концертах як співак і піаніст.

1825 А. був звинувачений у вбивстві через сварку під час гри в карти. Три роки провів у тюрмі. Саме тоді написав романс «Соловей» (1826). Провина Аляьєва не була доведена, але його засудили до заслання в Сибір із позбавленням усіх чинів, нагород і дворянства. Основною причиною суворого покарання була близькість до декабристських кіл (див. Декабристів повстання).

У лютому 1828 Аляб’єва відправили до м. Тобольська, де він перебував під наглядом поліції. Тут організував симфонічний оркестр, керував симфонічними і хоровими концертами, виступав як диригент і піаніст, створив низку романсів, опублікованих у збірці «Північний співець» («Северный певец»; 1828, 1831), а також оркестрові твори. 1832 переведений на Кавказ, 1833 — до м. Оренбурга.

Збирав башкирський, киргизький, туркменський, татарський музичний фольклор. Разом з істориком і фольклористом М. Максимовичем уклав і видав збірник «Голоси українських пісень» («Голоса украинских песен»; 1834; перевид. 1961).

З 1835 Алябєву дозволено жити в Московській губернії, з 1843 — оселитися в м. Москві під наглядом поліції та із забороною відвідувати публічні заходи.

Похований у Симоновому монастирі, могила не збереглася (1930 більшість монастирських будівель було знищено разом із цвинтарем). 2009 споруджено кам’яний хрест на символічній могилі Аляб’єва поряд із храмом Різдва Пресвятої Богородиці в Старому Симонові (у межах м. Москви).

Творчість

У творах Аляб’єв поєднав національні музичні традиції з європейськими романтичними тенденціями. Вокальна творчість пов’язана з традиціями російського міського фольклору поч. 19 ст.

Аляб’єв — один із перших інтерпретаторів лірики О. Пушкіна [романси «Если жизнь тебя обманет…» («Якщо життя тебе обмане…»), «Я вас любил» («Я вас кохав»), «Пробуждение» («Пробудження»), «Зимняя дорога» («Зимова дорога») та ін.], В. Жуковського, А. Дельвіга, М. Язикова, І. Козлова.

Особливе місце у творчості митця посідають романси-монологи, пов’язані з темою вигнання, тяжких поневірянь [«Иртыш» («Іртиш»), «Вечерний звон» («Вечірній дзвін») та ін.]. Звертався й до сюжетів гостросоціального звучання в романсах на вірші М. Огарьова [«Кабак» («Шинок»), «Изба» («Хата»), «Деревенский сторож» («Сільський сторож»)] та П. Беранже «Нищая» («Жебрачка»)].

Серед камерно-інструментальних творів: струнні квартети № 1 (1815) і № 3 (1825), фортепіанне тріо ля-мінор (1834), соната для скрипки з фортепіано (1834), одночастинна симфонія мі-мінор (1850) тощо. Багато писав і для духового оркестру (марші, увертюри).

У музичному театрі звертався до творчості О. Пушкіна, В. Шекспіра, письменників-декабристів. Автор 6 опер: «Місячна ніч, або Домовики» («Лунная ночь, или Домовые»; 1822, поставлено 1823, Великий театр, м. Санкт-Петербург), «Буря» («Буря»; 1839, поставлено 2014, м. Москва), «Едвін і Оскар» («Эдвин и Оскар»; 1833–1835, не закінчена), «Чарівна ніч» («Вошебная ночь»; 1838–1839, не закінчена), «Рибалка й русалка, або Зле зілля» («Рыбак и русалка, или Злое зелье»; 1841–1843), «Аммалат-Бек» («Аммалат-Бек»; 1842–1847); водевілі (зокрема у співавт. з О. Верстовським, М. Вієльгорським, Ф. Шольцем); балет «Чарівний барабан, або Наслідок чарівної флейти» («Волшебный барабан, или Следствие волшебной флейты»; 1827), музики до драматичних вистав тощо.

Визнання

Тривалий час Аляб’єв був знаний переважно як автор романсів. Були поставлені лише твори 1820-х: водевілі, балет «Чарівний барабан, або Наслідок чарівної флейти», опера «Місячна ніч». Значна частина доробку залишалася в архівах; опублікована лише у 1930–1960-х.

Література

  1. Тимофеев Г. Н. А. А. Алябьев: Очерк жизни и творчества. Москва : Л. Юргенсон, 1912. 92 с.
  2. Асафьев Б. В. Композиторы первой половины XIX века. Москва : Московская государственная филармония, 1945. 63 с.
  3. Гозенпуд А. А. Музыкальный театр в России: От истоков до Глинки. Ленинград : Музгиз, 1959. 781 с.
  4. Алексеев А. Д. Русская фортепианная музыка. От истоков до вершин творчества. Предглинковский период. Глинка и его современники. А. Рубинштейн. Могучая кучка. Москва : Академия наук СССР, 1963. 272 с.
  5. Доброхотов Б. В. Александр Алябьев. Творческий путь. Москва : Музыка, 1966. 319 с.
  6. Трайнин В. Я. Александр Александрович Алябьев. 1787–1851. Краткий очерк жизни и творчества. Ленинград : Музыка, 1969. 94 с.
  7. Хавторин Б. П. Александр Алябьев в оренбургской ссылке: к 150-летию со дня смерти композитора. Оренбург : Оренбургский государственный институт искусств им. Л. и М. Ростроповичей, 2001. 71 с.
  8. Ткаченко Н. Г. Русская классическая музыка XIX века. 2-е изд. Москва : МАКС Пресс, 2010. 168 с.
  9. Баринов Е. Х. «Игрецкое дело» Александра Алябьева (грустная история). Москва : Проспект, 2017. 64 с.

Автор ВУЕ

О. М. Ізваріна


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Ізваріна О. М. Аляб'єв, Олександр Олександрович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аляб'єв, Олександр Олександрович (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.02.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶