Амортизатор

Амортиза́тор (фр. amortisseur, від amortir — ослабляти, помʼякшувати, з à — у, на і mort — смерть) — пружна опора, що дає змогу реалізувати вібраційну й ударну розв’язку пристрою, машини чи споруди від об’єкта встановлення (основи). За функціями амортизаторами є ресори, торсіони, гнучкі вали, пружини, гумові прокладки, а також пристрої, в яких функцію амортизації виконують рідини та гази, що поглинають енергію ударів.

Характеристика

Амортизатори забезпечують віброізоляцію в частотних діапазонах від одиниць до тисяч Герц і поділяються на низько-, середньо- та високочастотні відповідно.

За типом пружного матеріалу виділяють кілька груп амортизаторів:

металогумові — поєднують металеві деталі, які використовуються для кріплення до основи, та запресований між ними пружний елемент зі спеціальної гуми (переваги — компактність, простота, низька вартість, досить велика демпферна здатність (див. Демпфер), недоліки — малий діапазон механічної деформації, зміна власної частоти у зв’язку зі зміною навантаження, швидка зношуваність);

металопружні — містять металеву пружину, поєднану з іншими демпферними елементами й обмежувачами, більш універсальні й довговічні, витримують значні зміни робочих температур;

тросові, на основі скручених ниток із різних матеріалів — забезпечують широкий діапазон навантажень, велике демпфірування, захист від механічних коливань за всіма напрямками;

гідравлічні, в яких кінетична енергія механічних коливань перетворюється на теплову за рахунок стискання й нагрівання робочої рідини, що переганяється поршнем через дросельний клапан;

пневматичні, в яких функцію поглинання коливань виконує стиснене повітря або інша суміш газів;

гідропневматичні, в яких перетворення кінетичної енергії на теплову відбувається за допомогою як рідин, так і газів.

Застосування

Амортизатори застосовуються в транспортній галузі, зокрема в підвісках автомобілів, трамвайних та залізничних вагонів, для гасіння коливань під час руху, в авіації — для пом’якшення ударного навантаження на шасі під час посадки літака, у кораблебудуванні — для зниження вібрації корабля. Забезпечують плавну роботу двигунів, верстатів, апаратури. Використовуються у фундаментобудуванні для віброзахисту споруд тощо.

Література

  1. Радіотехніка: Енциклопедичний навчальний довідник / За ред.: Ю. Л. Мазора, Є. А. Мачуського, В. І. Правди. Київ : Вища школа, 1999. 838 с.
  2. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / За ред. В. С. Білецького. Донецьк : Донбас ; Східний видавничий дім, 2004–2013.
  3. Кисликов В. Ф., Лущик В. В. Будова й експлуатація автомобілів. 6-те вид. Київ : Либідь, 2006. 400 с.
  4. Травніков Є. М., Лазебний В. С., Власюк Г. Г. та ін. Конструювання та технологія виробництва техніки реєстрації інформації : у 3 кн. Київ : Кафедра, 2015. Кн. 2: Основи конструювання. 282 с.

Автор ВУЕ

Є. А. Мачуський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мачуський Є. А. Амортизатор // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амортизатор (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.02.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶