Ампліфікація психічного розвитку
Ампліфіка́ція психі́чного ро́звитку — максимальне використання вікових можливостей для повноцінного психічного розвитку дитини.
Поняття вперше використав 1978 О. В. Запорожець (1905–1981; Україна). Протиставляв ампліфікацію штучній акселерації розвитку дитини, що виявляється у форсованому навчанні, скороченні дитинства, передчасному перетворенні малої дитини на дошкільника, дошкільника — на школяра тощо.
Акселерація супроводжується симпліфікацією розвитку, тобто його спрощенням і збідненням, на відміну від збагачення всіх напрямів розвитку дитини при ампліфікації. Теоретичною основою концепції ампліфікації є ідеї про існування в дитини внутрішніх рушійних сил розвитку (самодетермінація розвитку), унікальності та якісної своєрідності етапів вікового розвитку, самоцінності дитинства; ствердження абсолютного значення психічних новоутворень, які виникають на ранніх вікових стадіях, для подальшого розвитку особистості.
Суть ампліфікації полягає у всебічному використанні потенціалу розвитку психіки на кожній віковій стадії шляхом створення психологічних умов для саморозвитку особистості.
Ампліфікація здійснюється за широкого розгортання і максимального збагачення змісту специфічно дитячих форм ігрової, практичної та зображувальної діяльності, а також спілкування дітей між собою та з дорослими. Теорія ампліфікації є методологічною основою багатьох сучасних розвивальних програм для дітей дошкільного віку.
Поняття ампліфікації є найбільше розробленим для дошкільного дитинства, однак може бути застосовано для всіх вікових періодів, зокрема для похилого віку.
Література
- Запорожец А. В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности // Принцип развития в психологии. Москва, 1978.
- Запорожец А. В. Избранные психологические труды : в 2 т. Москва, 1986. Т. 1: Психическое развитие ребенка.
- Проскура О. В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками. Київ, 1998.
- Кудрявцев В. Т. Психология развития человека: основания культурно-исторического подхода. Рига, 1999.
- Зинченко В. П. Александр Владимирович Запорожец: жизнь и творчество (от сенсорного действия к эмоциональному) // Культурно-историческая психология. 2006. № 1.
- Аніщук А. М. Індивідуалізація освітнього процесу в ДНЗ. Ніжин, 2017.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Смульсон М. Л. Ампліфікація психічного розвитку // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ампліфікація психічного розвитку (дата звернення: 7.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 09.07.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів