Ампліфікація психічного розвитку

Ампліфіка́ція психі́чного ро́звитку — максимальне використання вікових можливостей для повноцінного психічного розвитку дитини.

Поняття вперше використав 1978 О. В. Запорожець (1905–1981; Україна). Протиставляв ампліфікацію штучній акселерації розвитку дитини, що виявляється у форсованому навчанні, скороченні дитинства, передчасному перетворенні малої дитини на дошкільника, дошкільника — на школяра тощо.

Акселерація супроводжується симпліфікацією розвитку, тобто його спрощенням і збідненням, на відміну від збагачення всіх напрямів розвитку дитини при ампліфікації. Теоретичною основою концепції ампліфікації є ідеї про існування в дитини внутрішніх рушійних сил розвитку (самодетермінація розвитку), унікальності та якісної своєрідності етапів вікового розвитку, самоцінності дитинства; ствердження абсолютного значення психічних новоутворень, які виникають на ранніх вікових стадіях, для подальшого розвитку особистості.

Суть ампліфікації полягає у всебічному використанні потенціалу розвитку психіки на кожній віковій стадії шляхом створення психологічних умов для саморозвитку особистості.

Ампліфікація здійснюється за широкого розгортання і максимального збагачення змісту специфічно дитячих форм ігрової, практичної та зображувальної діяльності, а також спілкування дітей між собою та з дорослими. Теорія ампліфікації є методологічною основою багатьох сучасних розвивальних програм для дітей дошкільного віку.

Поняття ампліфікації є найбільше розробленим для дошкільного дитинства, однак може бути застосовано для всіх вікових періодів, зокрема для похилого віку.

Література

  1. Запорожец А. В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности // Принцип развития в психологии. Москва, 1978.
  2. Запорожец А. В. Избранные психологические труды : в 2 т. Москва, 1986. Т. 1: Психическое развитие ребенка.
  3. Проскура О. В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками. Київ, 1998.
  4. Кудрявцев В. Т. Психология развития человека: основания культурно-исторического подхода. Рига, 1999.
  5. Зинченко В. П. Александр Владимирович Запорожец: жизнь и творчество (от сенсорного действия к эмоциональному) // Культурно-историческая психология. 2006. № 1.
  6. Аніщук А. М. Індивідуалізація освітнього процесу в ДНЗ. Ніжин, 2017.

Автор ВУЕ

М. Л. Смульсон


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Смульсон М. Л. Ампліфікація психічного розвитку // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ампліфікація психічного розвитку (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.07.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶