Андерс, Федір Фердинандович

100 років першого польоту дирижабля «Київ».jpg
Anders-fedir-ferdinandovich.jpg

Áндерс, Фéдір Фердинáндович (02.06.1868, м. Київ, тепер Україна — 31.05.1926, там само) — інженер, конструктор першого в Україні дирижабля, один із фундаторів пасажирського сполучення на літальних апаратах.

Андерс, Федір Фердинандович

Народження 02.06.1868
Місце народження Київ
Смерть 31.05.1926
Місце смерті Київ
Місце поховання Байкове кладовище
Alma mater Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
Місце діяльності Україна
Напрями діяльності авіація, повітроплавання

Життєпис

Навчався в реальному та землемірному училищах у м. Києві, цікавився авіацією, вивчав конструкції літальних апаратів. 1910 опублікував брошуру «Як самому побудувати аероплан за один місяць без мотора з видатками 385 рублів» («Как самому построить аэроплан в один месяц без мотора при расходе в 385 рублей»). Згодом зайнявся дирижаблями.

Перший дирижабль «Київ» побудував 1910–1911 разом із сином (частково на пожертви киян) з метою реклами. Цей дирижабль м’якої (безкаркасної) конструкції довжиною близько 40 м та діаметром 7 м мав сигароподібну форму; довжина гондоли становила 25 м, вага конструкції — 524 кг. Був оснащений електроосвітленням, розвивав швидкість до 35 км/год. Крім двох механіків, підіймав у повітря ще трьох пасажирів.

Перший політ дирижабля «Київ», керованого Андерсом та ще двома членами екіпажу, відбувся в серпні 1911 на маневрах Київського військового округу. Літальний апарат досяг висоти 1000 м, проте перебої в роботі двигуна змусили екіпаж перейти на вільний політ і здійснити посадку за 120 км від м. Києва.

1911–1912 Андерс удосконалив дирижабль, здійснив на ньому понад 150 польотів та перевіз близько 200 пасажирів. Це були перші в Російській імперії пасажирські перевезення на дирижаблях.

22 жовтня 1912 продемонстрував перед активом Київського товариства повітроплавання модель нової розробки — гідродирижабль «Київ-2», розрахований на 12 осіб, для рейсів між містами Києвом та Москвою. Гондола могла триматися на поверхні води в разі приводнення. Однак цей проект не було реалізовано.

Рік працював у Німеччині на дирижаблебудівній верфі Ф. Цеппеліна. Після повернення до м. Києва займався проектуванням каркасних дирижаблів. У проектах застосовував оригінальне технічне рішення, яке давало змогу дирижаблю тривалий час працювати на тому самому водні. У зв’язку з початком Першої світової війни і цей проект не був реалізований.

1918 Андерс заочно закінчив Київський політехнічний інститут (тепер Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»).

1921–1924 працював над створенням дирижабля на 100 місць для регулярних пасажирських перевезень. За проектом швидкість його польоту мала становити 128–149 км/год, висота польоту — 2500 м, запас пального планувався на 68 годин, екіпаж — 15 осіб. У м. Києві було створено акціонерне товариство для будівництва та експлуатації дирижаблів Андерса («Акопеда»). На той час постало питання доцільності пасажирських перевезень дирижаблями; проект не отримав підтримки.

Хоча більшість проектів Андерса не мала практичного втілення, він усе ж залишив помітний слід в історії повітроплавання як творець перших у м. Києві та Російській імперії дирижаблів цивільного призначення. Був членом Київського товариства повітроплавання та Авіаційного науково-технічного товариства при Київському політехнічному інституті.

Визнання

На вшанування пам’яті Андерса 1970 встановлено меморіальну дошку (архітектор В. Лоботинський) на будинку № 50 по вулиці Б. Хмельницького в м. Києві.

Додатково

Портрет конструктора прикрашає галерею випускників Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського».

Література

  1. Арие М. Я. Дирижабли. Киев : Наукова думка, 1986. 263 с.
  2. Савин В. С. Авиация в Украине: очерки истории. Харьков : Основа, 1995. 264 с.
  3. Згуровский М. З. Киевские политехники — пионеры авиации, космонавтики, ракетостроения. 2-е изд., перераб. и доп. Киев : Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», 2011. 276 с. URL: https://kpi.ua/files/zgurovsky-book-aviation.pdf
  4. Васильчук В. М. Німецька спільнота у Києві: історія і сучасність // Україна — Європа — Світ. Серія: Історія, міжнародні відносини. 2015. Вип. 16 (2). С. 150–157.
  5. 150 лет отцу «Киева» — наш первый дирижабль работал такси и билбордом // LifeRead. 2018. URL: https://liferead.media/history-people/150-let-otcu-kieva-nash-pervyj-dirizhabl.html

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Андерс, Федір Фердинандович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Андерс, Федір Фердинандович (дата звернення: 5.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.02.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶