Анонс

Ано́нс — багатозначний термін:

1) стисле повідомлення рекламного характеру про майбутню подію (виставку, презентацію, спектакль, фільм, лекцію тощо);

2) винесення на першу сторінку номера газети чи журналу найважливіших та найцікавіших матеріалів, демонстрація фрагменту майбутніх матеріалів на телебаченні та радіо, що має на меті привернути увагу відповідної аудиторії.

У традиційній класифікації жанрів засобів масової інформації (інформаційні, аналітичні та художньо-публіцистичні) анонс не вважається самостійним жанром. Однак М. Кім, О. Тертичний та ін., вважаючи анонс превентивним повідомленням про культурні заходи, розглядають його як різновид замітки, тож відносять до інформаційних жанрів.

Змістові особливості

Анонс змістово схожий до оголошення, проте не тотожний із ним. Оголошення виконує утилітарну функцію — коротко й об’єктивно повідомляє про подію, не вдаючись у деталі, передісторію, умови проведення. Натомість анонс має виразнішу рекламну спрямованість — мотивує аудиторію відвідати захід, ознайомитися з матеріалом тощо.

Анонс зазвичай ретранслює інформацію з певних документів: афіш, програм, брошур, буклетів або отриману безпосередньо від людини у ході інтерв’ю, бесіди, діалогу, полілогу тощо. Тож у його основі — зазвичай вторинна, а не первинна інформація. Відповідно, зміст анонсу великою мірою залежить від якості джерел, якими користується редакція.

Зміст і структура анонсу залежать від того, якій аудиторії він адресований: представникам ЗМІ, медіаспоживачам чи іншій публіці. Тому стилістика анонсу може варіюватися від стриманої інформаційної до образної, художньо-публіцистичної.

Класифікація

Розрізняють такі основні види анонсу:

• анонс події;

• рецензія-анонс;

• прес-анонс.

Анонс події. Інформує про час, головні етапи, проблематику запланованої події, учасників, місце проведення, інколи деталізує передумови події. Публікується в друкованих та електронних медіях (наприклад, рубрика «Анонси» на веб-сайтах mtu.gov.ua, ukrinform.ua, zaxid.net та ін.).

Рецензія-анонс. Привертає увагу аудиторії до конкретного творчого продукту. Сучасні українські теле-, радіоканали, мережеві ЗМІ часто використовують анонс для рекламування та просування власних проектів, програм, серіалів, фільмів, мультфільмів тощо. Також друковані газети й журнали використовують анонси, представляючи на перших сторінках та обкладинках основні матеріали своїх чисел.

Прес-анонс. Повідомлення про майбутню подію, яке надсилає її організатор (фірма, установа тощо) в редакції ЗМІ, запрошуючи до висвітлення її перебігу та створення публічного розголосу. У такому матеріалі формулюють тему і мету заходу, повідомляють про час і місце, учасників, цікаві подробиці, деталі щодо організації роботи журналістів на місці подій, контакти організаторів.

Значення

Анонс широко використовується в інформаційній діяльності різноманітних установ культури, органів державної влади та місцевого самоврядування, ЗМІ, PR-служб організацій. Завдяки таким стислим текстам аудиторії не тільки отримують відомості про майбутні події і заходи, а й мають можливість спланувати свій час, попередньо підготуватися до сприйняття певного видовища тощо.

Література

  1. Ким М. Н. Жанры современной журналистики. Санкт-Петербург : Михайлова В. А., 2004. 335 с.
  2. Словник журналіста: терміни, мас-медіа, постаті / За ред. Ю. М. Бідзілі. Ужгород : Закарпаття, 2007. 224 с.
  3. Тертычный А. А. Жанры периодической печати. Москва : Аспект Пресс, 2017. 320 с.

Автор ВУЕ

О. В. Голік

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Голік О. В. Анонс // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Анонс (дата звернення: 8.05.2024).

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶