Арабський банк економічного розвитку Африки

Wefsdg.jpg

Ара́бський банк економі́чного ро́звитку А́фрики, AБЕРА (франц. Banque Arabe pour le Développement Economique en Afrique, BADEA; араб. المصرف العربي للتنمية الاقتصادية في أفريقيا) — міждержавна незалежна банківська інституція, що забезпечує фінансово-кредитне співробітництво між арабськими країнами — членами Ліги арабських держав та африканськими країнами — учасницями Організації африканської єдності.

Історична довідка

АБЕРА утворений 28.11.1973 за рішенням Шостої конференції Арабського саміту в м. Алжирі.

Засновниками та членами АБЕРА стали 18 країн (Йорданія, Об’єднані Арабські Емірати, Бахрейн, Туніс, Алжир, Саудівська Аравія, Судан, Сирія, Ірак, Оман, Катар, Кувейт, Ліван, Лівія, Марокко, Мавританія, Єгипет і Палестина).

Установчу угоду про заснування й діяльність банку підписано 18.03.1974.

Характеристика

АБЕРА здійснює кредитно-банківські операції з березня 1975. Має міжнародно-правовий статус, повну автономію в процесі вирішення адміністративних та фінансових питань.

Мета діяльності — сприяння кредитно-фінансовому та інвестиційному співробітництву на засадах рівноправних і дружніх відносин, допомога в економічному зростанні, підвищенні життєвого рівня й зменшенні нерівності в африканських країнах.

Структура

Найвищий орган — рада керівників, у якій пропорційно до участі в статутному фонді представлені всі засновники банку. Виконавчі функції здійснює рада директорів, що ухвалює рішення про надання кредитів і визначає їхні умови. Рада керівників раз на три роки обирає генерального директора, який очолює раду директорів. Штаб-квартира АБЕРА — у м. Хартумі (Республіка Судан).

Від 1983 діяльність АБЕРА — на засадах середньострокового (5-річного) планування. У планах визначають основні стратегічні пріоритети та сфери кредитування, потенціал конкурентоспроможності окремих країн, надають експертні оцінки та прогнози стосовно попиту й пропозиції на кредитні ресурси, подають сценарії розміщення кредитних ресурсів банку.

Основні напрями діяльності:

а) фінансування інвестиційних проектів, що сприяють розвитку інфраструктури (транспортної, енергетичної, виробничої, соціальної тощо), вирішують нагальні питання забезпечення життєдіяльності африканських країн (часто позики надають на пільгових умовах кредитування);

б) надання технічної допомоги (зокрема у вигляді грантів, кошти за які не повертають) для проведення попереднього аналізу економічної доцільності проектів розвитку, а також інституційної підтримки інвестиційних проектів;

в) кредитно-фінансова підтримка арабського експорту до африканських країн (програми кредитування такого спрямування діють від 1983);

г) реструктуризація боргових зобов’язань, надання пільгових кредитів та субсидій для африканських країн, насамперед тих, що належать до найбідніших країн світу із великою заборгованістю;

ґ) фінансування цільової короткострокової допомоги заради ліквідації негативних наслідків настання надзвичайних ситуацій, стихійних лих (посуха, смерчі, голод, нестача питної води), поширення епідемій в африканських та арабських країнах (уперше допомогу надано 1987 регіону Сахелі, що постраждав від посухи).

Пріоритетними сферами кредитування для АБЕРА традиційно є публічний сектор (зокрема об’єкти сфери охорони здоров’я та освіти), фінансування розвитку сільських і віддалених територій.

З початку 21 ст. особливу увагу АБЕРА приділяє фінансуванню інвестиційних проектів, пов’язаних із захистом довкілля, забезпеченням населення чистою питною водою, вирішенням гендерних питань тощо.

Значні обсяги кредитування банку традиційно спрямовують у приватний сектор, на підтримку підприємців малого та середнього бізнесу, фермерства й самозайнятості населення (зокрема на мікрокредитування).

АБЕРА підтримує також міждержавні інвестиційні проекти, що мають регіональний та транскордонний характер, забезпечують регіональний розвиток кількох країн водночас.

У 21 ст. АБЕРА все частіше виконує функцію координатора в процесах спільного (міждержавного) фінансування інвестиційних проектів. Особливу увагу приділяє поліпшенню координаційної роботи з провідними фінансовими інституціями арабських та інших країн (зокрема Малайзії, Індонезії, Туреччини, Бахрейну, Судану, ОАЕ) для спільного фінансування проектів розвитку африканських країн.

Участь АБЕРА у фінансуванні будь-якого інвестиційного проекту може досягати 60 % від його загальної вартості за умови, що сума позики не перевищує 18 млн доларів США; іншу частину позики має надати позичальник. Для невеликих інвестиційних проектів, вартість яких не перевищує 15 млн доларів США, АБЕРА може збільшити їхнє фінансування до 90 % від оцінки загальної вартості.

Серед поширених умов кредитування АБЕРА — можливість надання одній країні на рік більше однієї позики, якщо сума всіх сумарних позик цій країні не перевищує 18 млн доларів США на рік. Середній термін, на який видають кредити, становить 10–15 років; пільговий період кредитування — 3 роки; нарахування відсотків за позиками — у середньому 4–6 % річних.

Значення

Комерційна діяльність АБЕРА за останні 40 років сприяла позитивним соціально-економічним та інституційним зрушенням у державах-позичальницях. Серед позитивних наслідків — скорочення рівня бідності у країнах Західної Африки. Реалізація спеціальних програм АБЕРА, спрямованих на підвищення ролі жінок у розвитку африканських країн, позитивно впливає на розв’язання гендерних проблем. У 21 ст. банк розширює діяльність і посилює роль в економічному розвитку африканських країн.

Література

  • Forty Years of Promoting Arab-African Cooperation and Solidarity. Khartoum, 2014.

Автор ВУЕ

С. О. Біла


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Біла С. О. Арабський банк економічного розвитку Африки // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Арабський банк економічного розвитку Африки (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.11.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶