Арман

Арман. Скульптура «Лавина» (1990) у кампусі Тель-Авівського університету

Арма́н (фр. Arman; справжні прізвище та ім’я — Фернандес, Арман П’єр (фр. Fernandez, Armand Pierre); з 1972 — Арманд, П’єр Арман (англ. Armand, Pierre Arman); 17.11.1928, м. Ніцца, регіон Прованс — Альпи — Лазуровий берег, Франція — 22.10.2005, м. Нью-Йорк, США) — художник, скульптор, провідний представник руху «Новий реалізм».

Арман

(Arman)

Справжнє ім’я Арман П’єр
Справжнє прізвище Фернандес
Народження 17.11.1928
Місце народження Ніцца
Смерть 22.10.2005
Місце смерті Нью-Йорк
Напрями діяльності образотворче мистецтво, скульптура
Традиція/школа Новий реалізм


Відзнаки

Ордени Командор ордена Мистецтв і Літератури (1984), командор ордена Почесного легіону (1989), офіцер ордена Заслуг (1993).

Життєпис

Народився в сім’ї художника-аматора.

1946 закінчив ліцей у м. Ніцці (здобув ступінь бакалавра з філософії та математики). Навчався в Національній школі декоративних мистецтв у м. Ніцці (1946–1949), залишив її на знак протесту проти консерватизму адміністрації.

1949–1951 вивчав археологію та східне мистецтво в школі Лувру (м. Париж).

Під час війни в Індокитаї (1952) служив у Медичному корпусі французького флоту.

27.10.1960 разом із групою митців підписав маніфест «Новий реалізм = нове наближення до перспектив реальності», який започаткував рух «Новий реалізм».

Від 1961 часто жив у м. Нью-Йорку (США). 1967–1968 викладав живопис у Каліфорнійському університеті. 1972 отримав громадянство США і змінив ім’я.

З 1977 працював у студії на Мангеттені. Мандрував Китаєм, де відвідав мистецькі центри та місця археологічних розкопок (1979), Бельгією та Швейцарією (1984), Японією, Кореєю (1985).

Творчість

Першу серію картин, а також автопортрет написав у студентські роки.

Від 1948, захопившись творчістю В. Ван Гога, став підписувати картини лише ім’ям. З 1949 почав створювати полотна в стилі сюрреалізму. Від 1953 під впливом творчості С. Полякова та Н. де Сталя писав абстрактні картини.

Перша персональна виставка відбулася 1956 в галереї «О Паве» (м. Париж), перша за кордоном — 1959 у галереї «Аполлінер» (м. Мілан, Італія). На запрошенні на колективну виставку «Квітневий мікросалон» 12.04.1957 у паризкій галереї «Іріс Клер» його ім’я було вказано з друкарською помилкою — без літери d, відтоді підписував твори саме так.

1959 знайшов нову форму самовираження — «асамбляжі» (предмети, зібрані у прозорих скриньках). Для цього використовував старе взуття, ґудзики, ложки, пляшки тощо. Перші твори назвав «Сміттєві баки», «Нагромадження». З нагоди Першого фестивалю «Нового реалізму» в м. Ніцці (13.07–13.09.1961) Арман створив композиції з розтрощених меблів; згодом використав цей прийом з музичними інструментами (контрабаси й піаніно) для серії «Гнів». З 1962 експериментував зі спаюванням предметів. 1967 розпочав проект «Мистецтво та індустрія», створивши кілька робіт для Колекції сучасного мистецтва фірми «Рено». Цього ж року представляв Францію на Всесвітній виставці в м. Монреалі (Канада).

Від 1970 почав використовувати для творів бетон, з 1978 — бронзу.

Серед творів: скульптура «Тривала стоянка» з 59 каркасів машин, залитих бетоном (висота 19,6 м, ширина 6 м; 1982); скульптура «Контрапункт для віолончелей» (нагромадження зварених віолончелей, чавун і бронза; 1984) у Парку скульптур м. Мартіньї (Швейцарія), асамбляжі «Час для всіх» і «Багаж на все життя» на паризькому вокзалі «Сен-Лазар» (обидва — 1985), настінні композиції «Каскади» (нагромадження однакових предметів — крісел, гітар тощо; 1997).

Мав персональні виставки в країнах Західної Європи, а також у Бразилії, Венесуелі, Ізраїлі, Ірані, Канаді, Китаї, Кореї, Марокко, США, Тайвані, Японії.

Нагороди

Командор французького ордена Мистецтв і Літератури (1984), командор ордена Почесного легіону (1989), офіцер ордена Заслуг (1993).

Додатково

  • У жовтні 1960 у відповідь на виставку І. Кляйна «Порожнеча» (порожня кімната з пофарбованими в біле стінами й синім вікном), відкриту 28.04.1958 у паризькій галереї «Іріс Клер», Арман відкрив у тій самій галереї власну виставку «Наповненість» (кімнати галереї були догори навантажені мотлохом, а запрошення на виставку надруковані на консервних бляшанках).
  • У 1998 на виставці «Варіації про Леніна» у галереї П. Трігано (м. Париж) Арман представив скульптуру «Ідеологічна дистиляція» (утворена з бюстів В. Леніна та дистиляторів).

Література

  1. Marck J. V. Arman. New York : Abbeville Press, 1984. 128 p.
  2. Милле К. Современное искусство Франции. Минск : Пропилеи, 1995. 336 с.
  3. Кlein Y. Substitution. Arman еt Tita Reut. Nice : Z'éditions, 1998. 84 p.
  4. Arman Studio (офіційний сайт). URL: http://www.armanstudio.com/the-artist/biography

Автор ВУЕ

Редакція_ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арман // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Арман (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.02.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶