Арт-ринок

Арт-ри́нок [від лат. ars (artis) — мистецтво та ринок] — поліфункціональний регулятор попиту та пропозиції на твори мистецтва.

Основним завданням арт-ринку є: інтеграція взаємовідносин між різними суб’єктами — митцями, постачальниками посередницьких послуг (арт-експерти, арт-консультанти, куратори, арт-банкінг, арт-критики, мистецтвознавці), покупцями, колекціонерами, аукціонними будинками, арт-дилерами, галереями, музеями, інвестиційними фондами, арт-ярмарками, виставками, бієнале, організаціями юридично-правового супроводження, фінансовими установами, засобами масової інформації; синхронне виконання соціальних функцій — інформаційної, посередницької, ціноутворюючої, стимулюючої, регулюючої, соціокультурної та художньо-естетичної. Одна з умов успішного функціонування арт-ринку — формування і розвиток його інфраструктури, що забезпечує просування товарів від митця до споживача, тобто забезпечує формування потреби в митцях і їхній творчості.

Існує два різновиди арт-ринків, які є взаємопов’язаними та іноді перетинаються: первинний арт-ринок для розміщення нових творів мистецтва та вторинний ринок — для вторинного (та подальшого) продажу творів мистецтва. Первинний арт-ринок безпосередньо забезпечує виплату митцям за їхню майстерність, час, витрати на створення твору мистецтва. При цьому протягом понад 150 років провідною залишається роль арт-дилерів (як правило, на цивілізованих первинних арт-ринках для молодих митців, що вже здійснили перші персональні виставки, ціни арт-дилерів перебувають у діапазоні 500–10 000 доларів США за твір мистецтва). Домінуючим параметром оцінювання вартості твору мистецтва на первинному ринку є розмір твору. Ціноутворення на твори мистецтва на вторинному ринку регулюється принципами попиту та пропозиції. Проте, досить впливовими залишаються арт-дилери первинного продажу твору мистецтва та маркетинг. На вторинному арт-ринку необхідно брати до уваги багато чинників, але один із найбільш релевантних показників є репутація автора й історія продажів або список продажів (важливо відстежувати, хто купує роботи: наявність твору у колекціях провідних музеїв світу, у зібраннях колекціонерів зі світовою репутацією тощо). Узагальнено основні характеристики арт-ринку: низько ліквідний, непрозорий, недостатньо врегульований, високі трансакційні витрати, інвестиції з високим ризиком, довгостроковість отримання прибутку (розраховувати на певні дивіденди можна у перспективі 810 років), залежність від хаотичного суспільного смаку та тенденцій моди.

Світовий арт-ринок у 2019 налічував приблизно 310 810 підприємств, включаючи 296 580 арт-галерей та 14 230 аукціонних будинків. Кількість зайнятих на світовому арт-ринку у 2019 — 3 млн осіб, що є відносно стабільною, починаючи з 2016. Три основні арт-центри світу: США (44 % світових продажів), Велика Британія (20% світових продажів) та Китай (18 % світових продажів), загалом 82 % вартості світових продажів у 2019.

Станом на 2020 в Україні працює близько 150 галерей, арт-ринок представлено творами близько 2 000 художників. Цей показник незначний в порівнянні з досягненнями інших європейський країн, але міжнародні контакти допомагають арт-ринку України реалізовувати міжнародні проекти та залучатися до прогресивних зрушень і нових досягнень закордонних кураторів світового рівня.

Література

  1. Андрощук Г. О., Давимука С. А. Арт-ринок і право слідування в ЄС та Україні: економіко-правовий аналіз // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2015. Вип. 1. С. 49–58.
  2. Павліченко Н. В. Сучасний український арт-ринок: проблеми і рішення // Магістеріум. Культурологія. 2015. Вип. 59. С. 57–61.
  3. The Art Market 2020. Basel : The Art Basel ; Zurich : UBS, 2020. 384 p. URL: https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The_Art_Market_2020-1.pdf

Автор ВУЕ

Т. В. Момот


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Момот Т. В. Арт-ринок // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Арт-ринок (дата звернення: 11.05.2024).



Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.07.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶