Арцибашев, Михайло Петрович

Арцибашев Михайло Петрович.jpg

Арциба́шев, Миха́йло Петро́вич (рос. Арцыба́шев, Михаи́л Петро́вич; 05.11.1878, хутір Доброславівка, тепер село Охтирського району Сумської області, Україна — 03.03.1927, м. Варшава, тепер Польща) — письменник, драматург, публіцист. Писав російською мовою.

Життєпис

Народився в сім’ї збіднілих дворян. Мати, полька за походженням, померла, коли синові було 3 роки. Батько служив начальником повітової поліції в м. Охтирці, згодом одружився вдруге. До 1894 навчався в Охтирській гімназії, був відрахований із 5-го класу.

1895‒1897 заробляв на життя самостійно, зокрема публікуючи в місцевих виданнях карикатури та оповідання. 27.01.1995 дебютував у харківській газеті «Південний край» («Южный край») з оповіданням «Із розповідей офіцерів» («Из рассказов офицеров»).

1897‒1898 навчався в Харківській рисувальній школі М. Д. Іванової-Раєвської. 1898 переїхав до м. Санкт-Петербурга. Не зміг вступити в Імператорську Академію мистецтв через відсутність атестату. Публікувався як оглядач, карикатурист та автор гумористичних оповідань у періодичних виданнях: «Петербурзька газета» («Петербургская газета»), «Петербурзький листок» («Петербургский листок»), журнал «Шут».

1923 емігрував у Польщу, де отримав громадянство. До кінця життя активно виступав проти політики більшовиків у варшавській газеті «За свободу!», яку видавав спільно з Д. Філософовим (1872–1940; Росія, Польща). За непримиренний антибільшовизм був шанований у колах російської еміграції.

Творчість

Твори Арцибашева тяжіють до натуралістичного способу зображення, за змістом і стилем наближені до масової літератури, ґрунтуються на переконанні в цінності свободи людської особистості.

Перша резонансна публікація ― оповідання «Зустріч» («Встреча», 1901) в «Журналі для всіх» («Журнал для всех»). Публікація повісті «Смерть Ланде» (1904) в «Журналі для всіх» сформувала літературне ім’я М. Арцибашева і спонукала його переглянути свої плани щодо кар’єри художника. Перша книга — збірник «Оповідання» («Рассказы», 1905‒1906).

Автор 3 романів ― «Санін» («Санин», 1907), «Біля останньої межі» («У последней черты», 1910), «Жінка, що стоїть посередині» («Женщина, стоящая посреди», 1915); 5 п’єс ― «Ревнощі» («Ревность», 1913. Екранізована 1914 режисером О. Ханжонковим), «Війна» («Война», 1914), «Закон дикуна» («Закон дикаря», 1915), «Вороги» («Враги», 1916), «Диявол» («Дьявол», 1925); повістей, оповідань; казки «Лоша ― золоте копитце» («Жеребёнок ― золотое копытце», 1925) та кіносценарію «Чоловік» («Муж», 1915); збірок публіцистичних статей ― «Етюди» («Этюды», 1910); «Месник» («Мститель», 1913); «Записки письменника» («Записки писателя», 1917; 1925); «Одвічний міраж» («Вечный мираж», 1922); «Під сонцем» («Под солнцем», 1924); «Черемшина» («Черëмуха», 1927).

Популярність здобув як автор творів, написаних до 1917: повістей «Бунт» (1901), «Купріян» («Куприян», 1902), «Дружина» («Жена», 1905), «Кров» («Кровь», 1905), «Мільйони» («Миллионы», 1908), «Робітник Шевирьов» («Рабочий Шевырёв», 1909); оповідань «Підпрапорщик Гололобов» («Подпрапорщик Гололобов», 1902), «Сміх («Смех», 1902), «Паша Туманов» (1903), «Жах» («Ужас», 1905), «Революціонер» («Революционер», 1906), «Месник» («Мститель», 1912), а також драматичних творів.

У повісті «Кривава пляма» («Кровавое пятно», 1906) зобразив революціонерів. У повісті «Людська хвиля» («Человеческая волна», 1907) відтворив революційні події в м. Одесі, вперше змалював історичну постать лейтенанта П. Шмідта.

Найвідоміший роман ― «Санін» (1902; друга редакція ― 1907), присвячений проблемі «санінізму» ― стану бездуховності частини російської інтелігенції в період зламу епох і суспільного ладу. Індивідуалізм, морфінізм, розпуста, епідемія самогубств серед людей, що втратили моральні орієнтири, змальовані без прикрас, зокрема як антитеза до образів «тургенєвських дівчат» і «зайвих людей» у творах І. Тургенєва та релігійно-етичного вчення Л. Толстого («толстовства»).

Темі жінки присвятив роман «Жінка, що стоїть посередині», де в контексті війн і революцій переосмислив біблійну історію блудниці; а також оповідання «Роман маленької жінки» («Роман маленькой женщины», 1905), «Оповідання про ляпас» («Рассказ об одной пощёчине», 1905), «Щастя» («Счастье», 1910), «Месник» («Мститель», 1913), «Про ревнощі» («О ревности», 1913).

У низці творів М. Арцибашев використовував елементи фантастики. В оповіданні-антиутопії «Під сонцем» («Под солнцем», 1924) зображено трагічні наслідки світової соціалістичної революції. П’єса «Диявол» є своєрідною інтерпретацією легенди про Фауста в контексті соціалістичної революції. Побудована як боротьба за душу людини між Дияволом та Духом любові, у якій перемагає диявол.

До Жовтневого перевороту 1917 в Росії за кіносценаріями М. Арцибашева відзняли фільми «Ганьба розпусти», «Щоденник звабленої», «Месник». Було екранізовано роман «Біля останньої межі» (1912), у якому описано самогубство семи героїв, що належали до інтелігенції (стрічка не збереглася).

Збірник роздумів «Одвічний міраж» (1919) видано 1922 в м. Берліні. У м. Варшаві видав збірник «Під сонцем», п’єсу у віршах «Диявол: Трагічний фарс» (1925). Статті з газети «За Свободу!» зібрані в книгу «Записки письменника» (1925). Після смерті М. Арцибашева вийшла книга «Черемшина».

У Радянському Союзі твори М. Арцибашева не видавали.

Арцибашев і Україна

З морально-естетичним змістом творів М. Арцибашева (і В. Винниченка) у праці «Два вороги міщанства» (1909) полемізувала Х. Алчевська.

В Україні творчість М. Арцибашева досліджують І. Жиленко, А. Кудіна, Т. Свербілова.

2017 роман «Санін» видано українською мовою в перекладі О. Якименко.

Додатково

Роман «Санін», опублікований 1907 в журналі «Сучасний світ» («Современный мир»), спершу не прийняли до друку в декількох журналах, але згодом його видали в Росії та Німеччині (м. Берлін). Критика затаврувала книгу через зображення «духовно убогих людей», що спричинило скандальні судові процеси над її перекладачами в Німеччині й Австро-Угорщині, переклад роману німецькою було конфісковано за «пропаганду порнографії». У Росії 1910 письменникові загрожувала церковна анафема: з ініціативи Святійшого Синоду проти М. Арцибашева було відкрито справу за звинуваченням у блюзнірстві. Проте незабаром опублікований роман зажив успіху не тільки в Російській імперії, а й у Німеччині, Італії, Бельгії, Франції, Данії, Болгарії, Угорщині та Японії.

Твори

  • Санин. Санкт-Петербург : Жизнь, 1908. 342 с.
  • Собрание сочинений : в 10 т. Москва : Московское книгоиздательство, 1912–1917.
  • У последней черты : в 2 ч. Москва : Московское книгоиздательство, 1913–1917.
  • Закон дикаря; Ревность; Война. Москва : Московское книгоиздательство, 1916. 260 с.
  • Записки писателя : в 3 т. Москва : Свобода, 1917.
  • Смерть Ланде. Москва : Московское книгоиздательство, 1918. 158 с.
  • Дикие. Берлин : Ладыжников, 1923. 129 с.
  • Дьявол. Варшава : За свободу, 1925. 124 с.
  • Миллионы. Рига : Книга для всех, 1930. 173 с.
  • Человеческая волна. Рига : Грамату драугс, 1931. 201 с.
  • Санин. Москва : Азбука-Аттикус, 2018. 352 с.
  • У к р. п е р е к л. ―? Санін. Харків : Фабула, 2017. 416 с.

Література

  1. Воровський В. В. Базаров і Санін // Літературно-критичні статті. Київ : Державне видавництво художньої літератури, 1957. С. 71−98.
  2. Тарасова А. А. Что такое «неонатурализм» // Белик Б. А., Келдыш В. А., Петрова М. Г. и др. Литературно-эстетнческие концепции в России конца XIX — начала XX вв. Москва : Наука, 1975. С. 284−296.
  3. Арцибашев Михаил Петрович // Казак В. Лексикон русской литературы XX века. Москва : РИК «Культура», 1996. С. 25−26.
  4. Гиппиус З. «По Арцыбашеву» // Арцыбашев М. П. Записки писателя (1907–1927). Дьявол. Москва : НПК «Интелвак», 2006. С. 724–727.
  5. Жиленко И. Р. М. П. Арцыбашев и его роман «Санин». Сумы : Сумский государственный университет, 2007. 174 с.
  6. Кудина А. Л. Герой «санинского типа» в новеллистике М. Арцыбашева // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки. 2008. № 11 (150). С. 57–64. URL: http://dspace.ltsu.org/bitstream/123456789/3255/2/2008_11.pdf
  7. Кудина А. Л. Роман М. Арцыбашева «Санин» в оценке постсоветского литературоведения // Питання літературознавства. 2008. Вип. 76. С. 188–196.
  8. Свербілова Т. Г. Такі близькі, такі далекі…(Жанрові моделі української та російської драми від модерну до соцреалізму в аспекті порівняльної поетики). Черкаси : Маклаут, 2011. 560 с.
  9. Жиленко І. Р. Подорож до Михайла Арцибашева. Суми : СВС Панасенко І. М., 2013. 168 с.
  10. Жиленко И. Р., Павлова Д. С. Гражданская позиция М. П. Арцыбашева в публицистике эмигрантского периода // Філологічні трактати. 2014. Т. 6. № 4. С. 83‒94. URL: http://oaji.net/articles/2016/3034-1457012711.pdf
  11. Жиленко І. Р. Компаративний дискурс: художня публіцистика Дмитра Донцова і Михайла Арцибашева // Філологічні трактати. 2018. Т. 10. № 3. С. 92−104. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/69765/1/Zhylenko_comparative_discourse.pdf
  12. Вергелис А. Между Эросом и Танатосом. Роман Михаила Арцыбашева «Санин». Взгляд спустя столетие // Folio Verso. URL: http://folioverso.ru/misly/2010_2/vergelic_2_2010.htm

Автор ВУЕ

Н. І. Головченко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Головченко Н. І. Арцибашев, Михайло Петрович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Арцибашев, Михайло Петрович (дата звернення: 13.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: оприлюднено
Оприлюднено:
12.02.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶