Базовий навчальний план

Ба́зовий навча́льний план — документ, у якому визначено зміст загальної середньої освіти.

Характеристика

Базовий навчальний план є складником Державного стандарту загальної середньої освіти (див. Державні стандарти освіти), що визначає структуру й перелік освітніх галузей, погодинне співвідношення між ними, загальнорічну кількість годин, гранично допустиме навантаження здобувачів.

Документ містить загальні засади побудови змісту загальної середньої освіти, на основі яких Міністерство освіти і науки України (МОН) розробляє і затверджує типові навчальні плани для різних типів освітніх закладів. Місцеві органи управління освітою можуть доповнювати їх навчальними предметами і курсами, які є специфічними для даного регіону за рахунок годин варіативного складника.

Згідно з типовими навчальними планами заклади загальної середньої освіти створюють власні робочі плани на поточний навчальний рік із урахуванням особливостей організації освітнього процесу тієї чи іншої установи.

Для учнів з особливими освітніми потребами (з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, затримкою психічного розвитку), які здобувають початкову освіту в спеціалізованих закладах (або класах загальної середньої школи), базовим навчальним планом також визначена кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.

Структура

У структурі базового навчального плану в галузі загальної середньої освіти є 2 складника: інваріантний і варіативний.

Інваріантний формують на державному рівні, він є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від їх підпорядкування, типу і форми власності.

Варіативний складник передбачає години, які можна використати додатково на вивчення освітніх галузей інваріантного складника, індивідуальні консультації та групові заняття зі здобувачами освіти. Варіативність реалізують і через запровадження в освітніх програмах 20 % резервного часу, який педагоги можуть використовувати на власний розсуд для досягнення максимальної ефективності освітнього процесу.

Варіативний складник змісту освіти формують заклади освіти з урахуванням інтересів, здібностей, життєвих планів учнів. Він є суттєвим засобом забезпечення повноцінного розвитку особистості кожного здобувача освіти. Саме варіативний складник дозволяє відобразити в змісті освіти регіональні етнічні, історичні, соціокультурні особливості. Це істотно позначається на формуванні світогляду, патріотичних почуттів, необхідних під час дорослішання підростаючого покоління в умовах конкретного регіону.

Базовий навчальний план закладу загальної середньої освіти складається з трьох частин: загальна, освітні галузі, кількість годин на тиждень за предметами й курсами. Документ окреслює освітні галузі й розподіл годин між ними за роками навчання, визначає тижневе навантаження учнів для кожного класу тощо.

Розробка навчальних планів — одна з найскладніших проблем педагогічної науки і шкільної практики.

Вирішується вона у двох напрямах:

  • через уведення нових навчальних предметів, що відображають процес розвитку науки, техніки, зміни в суспільному житті;
  • через пошук балансу між різними компонентами освіти (обов’язковими й факультативними), а також між циклами навчальних предметів.

Пов’язані документи

Типовий навчальний план

У типовому навчальному плані навчальний час розподіляють між предметами й курсами згідно зі співвідношенням визначеним у базовому навчальному плані. Також відображено інтеграцію різних освітніх галузей і додаткову кількість навчальних годин, передбачених на кожну галузь.

Робочий навчальний план

На основі типового навчального плану заклад загальної середньої освіти створює власний робочий навчальний план, у якому конкретизує, які предмети чи освітні галузі включає варіативний складник. Робочий навчальний план розробляє управлінська команда школи на основі типового навчального плану затвердженого МОН України.

Навчальний план закладу загальної середньої освіти

Навчальний план закладу загальної середньої освіти — це документ, що містить перелік предметів, їх розподіл за роками навчання, кількість годин на кожний предмет. Визначаючи набір навчальних предметів, час, що відводиться на вивчення кожного з них загалом і на окремих етапах, навчальні плани, з одного боку, встановлюють пріоритети в змісті освіти, на які безпосередньо орієнтований заклад, а з другого — самі є передумовою для його реалізації.

Джерела

  1. Про повну загальну середню освіту: Закон України № 463-IX від 16 січня 2020 р. // Відомості Верховної Ради. 2020. № 31. Ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Література

  1. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) // Історія української школи і педагогіки / Уклад. О. О. Любар. Київ : Знання, 2003. С. 615–640.
  2. Загородня А. А. Диференціація змісту навчання у старшій школі як ефективна умова реалізації особистісно-орієнтованої парадигми освіти // Педагогічна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогіка. 2018. Вип. № 25 (2-2018). С. 59–65.


Г. М. Тимошко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Тимошко Г. М. Базовий навчальний план // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Базовий навчальний план (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
25.06.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶