Балетна техніка

Едгар Деґа «Урок танців», 1875

Бале́тна техніка — сукупність прийомів, застосовуваних у театральному танці (класичному, характерному, неокласичному, танці модерн, джаз-танці та інших стильових напрямах).

Основи техніки класичного танцю вироблено у Франції (17 – початок 19 ст.):

  • апломб — майстерність танцівника утримувати рівновагу;
  • виворотність ніг як анатомічна необхідність для свободи віртуозного руху; точні позиції рук і ніг;
  • епольман ефасе, епольман круазе (фр. epаulement effacé, epаulment croisé) — відкрите та закрите положення корпусу відносно глядацької зали;
  • пліє (фр. plié) — присідання;
  • ан-деор і ан-дедан — рух робочої ноги назовні та всередину відносно опорної ноги;
  • техніка стрибка тощо.

Технічне виконання класичних стрибків (партерних і повітряних) стримує інерцію падіння. Елевація класичного стрибка складається з власне елевації (злету) і балона (здатності затримуватися у повітрі в певній позі). У жіночому танці значну роль відіграє техніка танцю «на пальцях» (в пальцевих туфлях).

На початку 20 cт. виникла техніка нових стильових напрямів театрального танцю (неокласичного, танцю модерн, джаз-танцю). Вона базується на ідеї Ф. Дельсарта про «безумовний рух», породжений безпосередньо емоційним посланням. Ця техніка спирається на інші принципи: колапс, поліритмію, поліцентрію, імпульс, хвилю, напруження, релаксацію. Руки перебувають у русі, мають безліч різних положень. Зявилася техніка стрибка, що не стримує інерцію падіння. Ускладнилася техніка танцю на пальцях. Народилися нові технічні прийоми виконання рухів: зі скороченою стопою; на різних рівнях сценічного простору (сидячи, лежачи, тощо). Виникла техніка різноманітних кроків, обертань (зокрема зі зміщенням центру чи вісі обертання).

Протягом 20 ст. з’явилися індивідуальні техніки танцю модерн — Р. фон Лабана (1879–1958; тепер Словаччина — Велика Британія), К. Йосса (1901–1979; Німеччина), М. Грехем (1894–1991; США), Е. Ейлі (1931–1989; США) та інші, джаз-танцю — К. Данем (1909–2006; США), Р. Л. Фосс та ін.

На території СРСР від 1970–1980-х з розширенням міжнародних контактів митців підвищився рівень інформованості хореографів про нові техніки театрального танцю, балетмейстери почали активно засвоювати зарубіжні надбання. Синтез технік контемпорері-денс, експресіоністичного танцю, контактної імпровізації, «вільного» танцю використовували для розкриття художніх образів: Г. Ковтун (нар. 1950; тепер Україна), А. Рубіна (нар. 1944; тепер Україна), О. Ніколаєв (нар. 1954; тепер РФ — Україна), А. Рехвіашвілі (1963–2019; тепер Україна), Д. Клявін (нар. 1965; тепер Україна) та ін.

Формами презентації театрального джаз-танцю в Україні є:

  • хореографічне оформлення і доповнення вокальних партій у мюзиклах;
  • танцювальні мюзикли — «А6 на Бродвеї» (2008, режисер-хореограф Н. Атанасова), 3D-шоу «Барон Мюнхгаузен» (2010, режисер-постановник К. Томільченко);
  • лірико-драматичні балети — «Це танго у червні» (2005, балетмейстер-постановник О. Ніколаєв);
  • хореографічні оформлення драматичних вистав (танцювальні сценки з міні-дією, пластичні характеристики героїв).

Література

  1. Блок Л. Д. Классический танец. История и современность. Москва : Искусство, 1987. 556 с.
  2. Ваганова А. Основи классического танца. 6-е изд. Санкт-Петербург : Лань, 2000. 192 с.
  3. Никитин В. Ю. Модерн-джаз-танец. История. Методика. Практика. Москва : ГИТИС, 2000. 440 с.
  4. Погребняк М. М. Танець «модерн» ХХ ст.: витоки, стильова типологія, панорама історичної ходи, еволюція. Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2015. 310 с.
  5. Anderson J. Ballet & Modern Dance a Concise History. 3rd ed. Trenton : Princeton Book Company, 2018. 336 p.

Автор ВУЕ

М. М. Погребняк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Погребняк М. М. Балетна техніка // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Балетна техніка (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.12.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶