Блеріо, Луї

Блеріо́, Луї́ Шарль Жозе́ф (фр. Blériot, Louis Charles Joseph; 01.07.1872, м. Камбре, тепер регіон О-де-Франс, Франція — 01.08.1936, м. Париж, Франція) — інженер, пілот, промисловець, один із піонерів авіації.

Блеріо.jpg

Блеріо, Луї

(Blériot, Louis Charles Joseph)

Народження 01.07.1872
Місце народження Камбре
Смерть 01.08.1936
Місце смерті Париж
Місце діяльності Франція
Напрями діяльності авіація


Відзнаки

Ордени Почесного легіону
Премії Осіріс Інституту Франції

Життєпис і діяльність

Навчався в ліцеї у м. Ам’єні, потім у колежі Сент-Барб у м. Парижі. 1895 закінчив Центральну школу ремесел і мануфактур (м. Париж). Служив офіцером в артилерії (1895–1896).

Починав як інженер і промисловець з організації невеликої компанії, що виробляла автомобільні фари. Захопився авіацією, експериментував. 1899 створив свій перший апарат-орнітоптер (літав завдяки змаху крил). Співпрацював з інженером Г. Вуазеном (1880–1973; Франція). Разом вони сконструювали безмоторний планер-біплан «Блеріо ІІ» та випробували його в польоті (1905). Згодом вже самостійно розпочав проектувати моторні моноплани та випробовувати їх, зокрема на полі неподалік м. Іссі-ле-Муліно (тепер регіон Іль-де-Франс). Спочатку спроби були невдалими. Перший вдалий політ здійснив 31.10.1908 на моноплані «Блеріо VIII» від с. Турі до с. Артене (обидва тепер у регіоні Центр — долина Луари) туди й назад, здолав 14 км за 11 хвилин на висоті 20 метрів. Після цього аероклуб Франції видав Блеріо диплом пілота-авіатора № 1. Найбільшого успіху Блеріо досяг зі спроектованим ним монопланом «Блеріо XI». Після того, як британська газета «Дейлі мейл» («Daily Mail») оголосила про премію в 1 тис. фунтів стерлінгів за перший переліт через Ла-Манш, Блеріо став працювати над цим проектом у заснованому ним у березні 1909 у м. Курбевуа (тепер регіон Іль-де-Франс) Товаристві «Блеріо-Аеронотік» («Blériot Aéronautique»). Улітку 1909 винахідник експериментував з апаратом «Блеріо Х», на якому пробував перевезти одного і двох пасажирів. На апараті «Блеріо ХІ» він здійснив політ 18.07.1909 між містами Етамп (тепер регіон Іль-де-Франс) і Орлеан (тепер у регіоні Центр — долина Луари), здолав відстань 41 км за 44 хв. 20 сек.

На цьому ж апараті 25.07.1909 о 4 год. 41 хв. ранку він вилетів з м. Кале і о 5 год. 13 хв. досяг м. Дувра, здолавши 33,7 км за 32 хвилини. Цей переліт вітали у всьому світі як важливу подію, що дала поштовх розвитку авіації. Завдяки цьому новаторському досягненню Блеріо став одним із провідних авіаторів і виробників літаків тієї епохи. Попит на літаки Блеріо зріс.

У період з липня 1909 до початку Першої світової війни завод Блеріо випустив загалом понад 800 літаків, багато з яких типу «Блеріо XI». Військово-повітряні сили Франції, Великої Британії, Італії, Австрії та Росії використовували машини Блеріо, а льотні клуби навіть у Австралії купували його моноплани. Літаки Блеріо перемагали на європейських авіаперегонах і змаганнях (Східний круговий маршрут 1910; Париж — Рим і Тур Англії, обидва — 1911; Круговий маршрут Анжу 1912), встановлювали світові рекорди швидкості, висоти, відстані та тривалості. Коли з літаками Блеріо сталося кілька катастроф, винахідник особисто брав участь у виявленні та усуненні проблеми.

Блеріо зміцнив свої позиції лідера авіаційної промисловості після того, як купив 1914 французьку авіаційну компанію СПАД (фр. SPAD, абревіатура від Société de production des aéroplanes Deperdussin — Товариство з виробництва аеропланів Депердюссана). Біплани-винищувачі СПАД, які виробляла компанія Блеріо, широко використовували під час Першої світової війни французькі, а пізніше американські повітряні сили. Після війни Блеріо створював нові моделі літаків. Серед них — «Блеріо 110», що отримав ім’я «Жозеф Ле Брі» (1930), на якому 01.03.1931 встановлено світовий рекорд з тривалості та дистанції польоту, а 07.08.1933 побито рекорд з відстані польоту напряму (здійснено безпосадочний переліт від м. Райяка у Лівані до м. Нью-Йорка, 9104 км за 55 годин).

Літаки Блеріо використовували комерційні компанії з авіаперевезень. Останньою моделлю був чотирьохмоторний гідролітак «Блеріо 5190» під назвою «Сантос-Дюмон» (1933), який служив для поштових перевезень на лініях Франція — Південна Америка. У листопаді 1936 усі підприємства оборонної промисловості, до яких належала і компанія Блеріо, були націоналізовані урядом Франції.

Нагороди і визнання

Командор ордена Почесного легіона (з 1929), командор Корони Румунії, офіцер Корони Італії (обидва — з 1910).

Лауреат премії Осіріс Інституту Франції (1909).

На честь Блеріо названа медаль, якою нагороджують авіаторів (1936).

Ім’я Блеріо носять набережна в м. Парижі (з 1937), вулиці у містах Франції, Великої Британії, Італії, Канади, Німеччини, США; астероїд (відкритий 1977).

Література

Hartmann G. Louis Blériot. Biographie d’un créateur d’exception. Antony : Éditons technique pour l’automobiles et l’industrie, 2014. 192 p.

Автор ВУЕ

C. В. Глухова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Глухова C. В. Блеріо, Луї // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Блеріо, Луї (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.04.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶