Бодгідгарма

Пам’ятник Бодгідгармі у монастирі Шаолінь-си

Бо́дгідга́рма (санскр. बोधिधर्म, Bodhi-dharma — букв. Закон просвітлення; в Китаї також відомий під ім’ям Дамо, в Японії — Дарума; точні дати народження і смерті невідомі, 440, м. Канчі, тепер м. Канчіпурам, штат Тамілнад, Індія — бл. 528 або 536, монастир Шаолінь, тепер провінція Хенань, Китай) — буддійський мислитель і місіонер, засновник вчення чань (дзен), перший патріарх чань-буддизму, 28-й патріарх буддизму.

Бодгідгарма

(बोधिधर्म, Bodhi-dharma)

Народження 440
Місце народження Канчі
Смерть бл. 528
Місце смерті Шаолінь
Напрями діяльності філософія, релігійні практики
Традиція/школа чань-буддизм

Життєпис

Достовірних відомостей про життя Бодгідгарми не збереглося. Індійські джерела про Бодгідгарму не згадують взагалі, а китайські — містять велику кількість різночитань. Відтак у легендах, що створювалися і транслювалися кілька століть, переплетені реальність і вигадка, постать Бодгідгарми набула рис фольклорного персонажа.

За панівною версією, народився в м. Канчі — столиці Південно-Індійського царства Паллава, в сім’ї царя-брагмана. Понад 40 років навчався буддизму, переважно махаянським методам медитації, після чого вирушив у подорож до Китаю. Агіографи називають різні дати його прибуття до м. Кантону (від 470 до 527), найімовірнішою датою вважають 520.

Поширена версія про те, що Б. глибоко розчарувався у китайському розумінні буддизму, яке зводилося переважно до прагнення накопичувати релігійні заслуги і відправляти ритуали. Відтак усамітнився у монастирі Шаолінь-си на г. Суншань, де провів у медитації кілька років до кінця життя. Його смерть датують періодом від 499 до 536, найчастіше — 528.

Саме у монастирі Шаолінь-си Бодгідгарма заснував першу школу чань-буддизму. Доклав значний внесок у розвиток шаолінських традицій, передавши монахам комплекс вправ, пізніше названий «ціґун Дамо Іцзіньцзін», або «ціґун Бодгідгарми». Серед небагатьох його учнів згадується Хуейке, який став другим патріархом чань-буддизму.

Погляди

За легендами, Бодгідгарму вважають автором вчення про «два шляхи і чотири методи» просвітлення. Перший шлях («входження в принцип», кит. 入 理, жу чи) полягає у переконанні в тому, що витокова «чиста природа» всіх живих істот затьмарена незнанням, розсіяти яке можна практикою споглядання. Другий шлях («входження в практику», кит. 入 实, жу ши) складається з чотирьох методів:

1) прийняття всіх страждань без ненависті до тих, хто їх заподіює;

2) спокійно приймати будь-які події своєї долі як результат причиново-наслідкових законів;

3) відмовитися від прагнень і усунути пристрасті;

4) дотримуватися дгармічних законів (див. Дгарма).

Це вчення транслює основні погляди буддизму махаяни і не містить учень, специфічних для чань-буддизму. На думку дослідників, своєрідність чань-буддизму була сполучена з постаттю Бодгідгарми пізніше, внаслідок інтерпретації його вчення у наступні століття. З часом образ Бодгідгарми використовувався у багатьох коанах і набув характеристик ідеального чаньського наставника.

Згідно з традицією, Бодгідгармі приписують відомий вірш — гатху, який відображає суть чань-буддизму: «Особлива передача поза вченням | Не ґрунтується на словах і письмових знаках | Вказуючи безпосередньо на свідомість, | Вона дозволяє побачити [власну] природу і досягти стану Будди». Проте більшість буддологів вважають, що вірш було написано значно пізніше.

Бодгідгарма, як вважають, вчив практиці передачі думок «безпосередньо від серця до серця», а також методу набуття стану Будди спогляданням своєї справжньої природи. Йому ж належить ідея миттєвого просвітлення, що стала одним із засадових положень чань-буддизму.

Додатково

  • За деякими переказами, Бодгідгармі приписують близько 160 років життя.
  • За зовнішній вигляд, незвичний для китайських ченців, монах здобув відомість як «Бородатий варвар» (через те, що він мав довге волосся і бороду), а також «Синьоокий варвар». У всьому китайському буддійському мистецтві Бодгідгарма зображувався як похмурий монах із густою темною бородою та великими очима.
  • За легендою, у могилі Бодгідгарми або в стіні монастиря був знайдений трактат «Іцзіньцзін» («Канон зміни в м’язах»), де викладено багатофункціональну систему фізичного і психічного оздоровлення, що включає гімнастичний комплекс, окремі медитативно-дихальні вправи, суглобову гімнастику, методи самоконтролю, настанови щодо правильного способу життя, дієтології та методи регулювання свідомості. Трактат начебто був залишений як заповіт монахам Шаолінь-си.

Література

  1. Абаев Н. В. Чань-буддизм и культура психической деятельности в средневековом Китае. Новосибирск : Наука, 1983. 128 с.
  2. Кабанов А. М. История дзэн в Китае и Японии // Годзан бунгаку. Поэзия дзэнских монастырей / Пер. с яп., предисл. и коммент. А. М. Кабанова. Санкт-Петербург : Гиперион, 1999. 224 с.
  3. Дюмулен Г. История дзэн-буддизма / Пер. с англ. Москва : Центрполиграф, 2003. 317 с.
  4. Козловский И. А. Дзэн // Избранные лекции по теории и практике религиозного мистицизма : в 2 т. Донецк : Норд-Пресс, 2009. Т. 1. Буддизм. Христианство. С. 63–80.
  5. Торчинов Е. А. Введение в буддологию: курс лекций. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество, 2000. 304 с.
  6. Альбедиль М. Ф. «Бородатый варвар» // Буддизм: религия без бога. Санкт-Петербург : Вектор, 2013. С. 99–102.
  7. Уотс А. В. Путь дзэн. Истоки, принципы, практика. Москва : София, 2015. 288 с.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Бодгідгарма // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бодгідгарма (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.10.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶