Боїнг 737

«Бо́їнг 737» (англ. «Boeing 737») — найпопулярніший та наймасовіший вузькофюзеляжний реактивний пасажирський літак за всю історію авіабудування.

Станом на лютий 2021 випущено понад 10 500 літаків. Широко експлуатується у світі.

«Боїнг 737-400», перший «Боїнг» в Україні, жовтень 1992

Характеристика

«Боїнг 737» — назва понад п’ятнадцяти типів повітряних суден чотирьох сімейств: «Боїнг 737 Original» («Оригінальний»), «Боїнг 737 Classic» («Класичний»), «Боїнг 737 Next Generation» («Наступне покоління», «NG») та «Боїнг 737 MAX».

Історична довідка

Літак виробляє корпорація «Боїнг» від 1967. Літаки «Боїнг 737» введені в експлуатацію 1968. У процесі створення перших модифікацій розроблено два варіанти: «Боїнг 737-100» на 100–103 крісла і «Боїнг 737-200» на 130 крісел. У літаках використовували деталі та агрегати «Боїнга 727» (приблизно на 50 %). Їх обладнано вбудованими трапами та допоміжною силовою установкою. Це відкрило для авіакомпаній нові ринки та дозволило літати на невеликі необладнані аеродроми.

Після випуску 1 144 літаків виробництво «Боїнг 737 Original» із двигунами «Pratt & Whitney JT8D» влітку 1988 припинено. На заміну — новий авіалайнер «Series 300» — базовий представник сімейства «Classic». У ньому використовували те ж саме крило зі збільшеними закінцівками. Найбільшими відмінностями стали нові економічніші і малошумні двигуни «CFM56» та подовжений на 2,64 м фюзеляж. Це дозволило збільшити ємність багажних відсіків та кількість пасажирів до 139 осіб.

У вересні 1988 сертифікат Федерального авіаційного управління США (англ. англ. Federal Aviation Administration; FAA) отримав «Боїнг 737-400», який мав довший на 3,05 м фюзеляж і був оснащений потужнішими двигунами. На літаку посилили шасі та панелі крила, максимальна злітна маса зросла до 68 039 кг. Базовим варіантом «Боїнга 737-400» став лайнер змішаного компонування на 146 місць (з максимальною місткістю 180 місць).

Наймолодшою моделлю класичного сімейства є «Боїнг 737-500» (скорочений варіант літака «Боїнг 737-300») зі збільшеною дальністю польоту, який уперше злетів 1989. Він замінив морально застарілі моделі «Боїнга 737 Original», що не відповідали новим екологічнім вимогам.

09.02.1997 перший політ виконав «Боїнг 737-700» сімейства «NG», за кількістю місць аналогічний літаку «Боїнг 737-300». Моделі цієї серії: 737-600, -700, -800 і -900 пасажиромісткістю 132, 149, 189 і 215 відповідно. З оригінальним «Боїнгом 737» у цих літаків спільна конструкція фюзеляжу. Найбільшими змінами стали нове крило, оперення, шасі, авіоніка, вдосконалені двигуни. На «NG» встановлено скляну кабіну, обладнану цифровими системами та дисплеями замість аналогових приладів. Загальна кількість складових деталей літака скоротилася на третину, що зменшило його масу, покращило керованість і обслуговування. Застосовано вертикальні закінцівки крил — вінглети, завдяки чому скоротились витрати палива і покращились злітно-посадкові характеристики літака. З’явилася можливість оснащення вінглетами літаків ранніх типів.

Сучасний стан

«Боїнг 737-900ER»

Новітнє сімейство літаків «Боїнг 737»: MAX 7, MAX 8, MAX 9 і МАХ 10, що експлуатують від березня 2017. Серія базується на модельному ряді «NG», який вона має замінити. Головною відмінністю сімейства є використання більш економічних двигунів «CFM International LEAP», які забезпечують замовникам значну паливну ефективність — скорочення витрат палива на 13 % порівняно з найбільш ефективними сучасними вузькофюзеляжними літаками. Планер літака теж зазнав деяких змін. Останні удосконалення конструкції (зі встановленням нових вінглетів «Advanced Technology») сприяють подальшому поліпшенню експлуатаційних характеристик «Боїнга 737 MAX», особливо під час польотів на великі відстані.

Порівняльні характеристики перших і новітніх (на 2021) типів літаків «Боїнг 737»

Характеристика
«Боїнг 737-100»
«Боїнг MAX10»
Довжина, м
28,63
43,80
Висота, м
11,23
12,30
Розмах крил, м
28,35
35,90
Ширина фюзеляжу, м
3,76
3,76
Максимальна кількість місць
103
230
Крейсерська швидкість, км/год
817
830
Дальність польоту, км
2 592
5 950
Максимальна висота польоту, м
10 670
12 500
Рік випуску
1968
2019

Література

  1. Pelletier A. Boeing: The Complete Story. Sparkford : Haynes Publishing, 2010. 256 p.
  2. Dornseif D. Boeing 737: The World's Jetliner. Atglen : Schiffer Publishing, 2017. 288 p.
  3. Boeing (офіційний сайт).URL: http://www.boeing.com/commercial/737ng/

Автор ВУЕ

Г. В. Снігир


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Снігир Г. В. Боїнг 737 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Боїнг 737 (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.05.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶