Буктрейлер


Буктрейлер до книги «Записки сумасшедшего» М. Гоголя від видавництва «Грані-Т»
Буктрейлер до роману «Даогопак» М. Прасолова та О. Чебикіна від видавництва «Небесний ключ»

Буктре́йлер (грец. bookгрец. — книга і trailer, тут — афіша, анонс) — короткий відеоролик рекламно-презентаційного характеру, створений у форматі відеоанотації, що інформує про конкретний книжковий продукт, просуваючи та популяризуючи його на ринку.

Історична довідка

Дослідники визначають по-різному час появи буктрейлера у системі видавничої комунікації. Згідно з однією поширеною версією, першим буктрейлером є рекламне відео про книгу «Dark Symphony» К. Фіхан (США, 2002). За другою версією, історія буктрейлера розпочалася раніше — з відео, відзнятого в 1986 до книги «Wildwood» Дж. Фарріса.

Появі буктрейлера сприяло:

• посилення процесів віртуалізації, медіатизації соціокультурного простору;

• розширення комунікаційних каналів, зокрема поява можливості розміщувати та ретранслювати відеоповідомлення широкій аудиторії відеохостингів та соціальних мереж;

• збільшення попиту аудиторії на візуальне повідомлення (спричинене трансформаціями читацької культури, зорієнтованістю на «екранне», візуальне та «кліпове» отримання та сприйняття інформації та ін.);

• актуалізація вимоги до видавництва та автора бути комунікаційно активними на інформаційному ринку, в умовах новітнього глобалізованого конкурентного середовища.

Особливості змісту та форми

Буктрейлер у лаконічній формі (до 3 хв.) концептуально візуалізує зміст книжки, інформує, інтригує та водночас розважає читача, представляючи тільки найважливіших персонажів, найефектніші сюжетні ходи. Таке відео за змістом доступне читачам із різними рівнями читацької культури та активності. Основне завдання буктрейлера — «зачепити» аудиторію, привернути увагу, сформувати настрій «передчитання».

У США та країнах Західної Європи буктрейлер використовується як обов’язковий маркетинговий інструмент просування книги. Водночас буктрейлер вважається витвором мистецтва (існують щорічні премії MobyAwards, BookVideo, Trailee).

Класифікація

За жанром та формою виконання розрізняють буктрейлери:

• анонс — коротка розповідь про книгу, її сюжет і автора, особливості видання, надходження до бібліотек;

• відгук — ролик, в якому висловлене суб’єктивне враження від прочитаної книги, авторського стилю тощо.

За способом візуалізації тексту виділяють буктрейлери:

• ігровий — міні-фільм про книгу;

• неігровий — набір слайдів із цитатами, ілюстраціями, зображенням книжкових розворотів;

• анімаційний — мультфільм за книгою.

За формою побудови сюжету визначають буктрейлери:

• сюжетний — окреслює основні сюжетні лінії книги;

• атмосферний (настроєвий) — відтворює домінантну настроєвість книги, формуючи читацькі емоції;

• концептуальний — ретранслює ключові концепти і загальну смислову спрямованість тексту.

Буктрейлери в Україні

На українському видавничому ринку буктрейлер з’явився у 2010 — до роману «Оксамитовий перевертень» Н. Шевченко та О. Шевченка, а також відео видавництва «Час Майстрів, Meridian Czernowitz», що презентувало книжковий проект «Винарні».

Буктрейлер до графічного роману-блокбастера «Даогопак» («Небесний ключ», 2012) М. Прасолова, О. Чебикіна, О. Колова транслювався на телебаченні та поширювався в Інтернеті.

Застосовують буктрейлер як маркетинговий хід українські видавництва «Meridian Czernowitz», «Gutenbergz», «Видавництво Старого Лева», «Фоліо», «Небесний ключ», «Грані-Т», «Клуб сімейного дозвілля», «Час майстрів», «Vivat» та ін.

Цитати

«Буктрейлер — це ролик-мініатюра, який містить найяскравіші та найбільш упізнавані моменти книги, візуалізуючи її зміст. Представляючи читачеві книги і пропагуючи книгочитання в світовому культурному співтоваристві, буктрейлер перетворився в окремий самобутній жанр, який обʼєднує літературу, візуальне мистецтво та Інтернет».

 (Буктрейлер как способ продвижения книги: методическое пособие. Улан-Удэ : [б. в.], 2015. С. 3).


Література

  1. Воробель С., Копильник Б. Буктрейлер як новий жанр популяризації книги: методичні поради // Шкільна бібліотека. 2012. № 21–22. С. 70–73.
  2. Щербинина Ю. Смотреть нельзя читать. Буктрейлерство как издательская стратегия в современной России // Вопросы литературы. 2012. № 3. С. 146–165.
  3. Хмельовська О. «Буктрейлер по-українськи: додаткова промоція книги чи забавки для видавця? // Читомо. 2013. URL: http://www.chytomo.com/news/buktreyler-po-ukrayinsky-dodatkova-promotsiya-knyhy-chy-zabavky-dlya-vydavtsya
  4. Шевцова Н. В. Отечественные буктрейлеры: проблема эффективности коммуникативной тактики // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 22. С.289–293.
  5. Cireddu S. Come fare un buon booktrailer. [W. p.] : Amazon Digital Services LLC, 2013. 62 p.
  6. Бессараб А. О. Буктрейлер як нове явище у сфері соціальних комунікацій // Держава та регіони. Серия: Соціальні комунікації. 2014. № 1–2. С. 159–163.
  7. Полішко Н. Є. Буктрейлер як форма промоції та видавнича стратегія // Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2019. № 2. С. 58–63.

Автор ВУЕ

С. А. Водолазька

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Водолазька С. А. Буктрейлер // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Буктрейлер (дата звернення: 1.05.2024).

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶