Бізе, Жорж

Georges bizet 1875.jpg

Бізе́, Жорж [ фр. Bizet, Georges; справжнє повне ім’я при народженні — Александр Сезар Леопольд (Alexandre César Léopold), охрещений як Жорж; 25.10.1838, м. Париж, Франція — 03.06.1875, м. Буживаль, тепер регіон Іль де Франс, Франція] — композитор, диригент, засновник французької реалістичної опери.


Бізе, Жорж

(Bizet, Georges)

Справжнє ім’я Александр Сезар Леопольд
Народження 25.10.1838
Місце народження Париж
Смерть 03.06.1875
Місце смерті Буживаль
Напрями діяльності музичне мистецтво

Життєпис

Народився в сім’ї учителя співу та піаністки. Першими вчителями музики були його батьки. У віці 10 років вступив до Паризької консерваторії (тепер Паризька вища національна консерваторія музики й танцю), яку закінчив 1857. З ним займалися педагоги: по класу фортепіано А. Ф. Мармонтель (1816–1898), органу — Ф. Бенуа (1794–1878), композиції — Ж.-Ф. Галеві (1799–1862), усі — Франція. Теоретичні предмети штудіював під керівництвом П. Циммермана (1785–1853; Франція) та Ш. Гуно. Юний музикант вражав своєю абсолютною пам’яттю та слухом. Уже на студентській лаві став лауреатом кількох премій як піаніст і теоретик. Активно писав музику. Перший великий твір — Симфонія до мажор (1855). Під час навчання на двох останніх курсах консерваторії проявив потяг до музично-театрального жанру (оперета «Доктор Міракль») та кантати («Кловіс та Клотильда»), обидві — 1857. Оперета принесла йому премію на конкурсі, організованому Ж. Оффенбахом; за кантату юнак отримав найпрестижнішу Римську премію, яка давала право на чотирирічне перебування в Італії та державну стипендію.

Жив в Італії (1857–1860). Тут познайомився з багатьма діячами культури, відвідував концерти, філармонічні зібрання, виставки, музеї.

Через тяжку хворобу матері 1860 повернувся до м. Парижа.

Коли влітку 1870 прусські війська оточили Париж (див. Франко-німецька війна), Бізе вступив до Національної гвардії та захищав місто. Після проголошення Паризької Комуни 1871 (вважаючи її ідеали утопічними та не бажаючи займатися політикою) переїхав разом із сім’єю у м. Ле Везіне (тепер регіон Іль де Франс).

Помер від інфаркту. Похований на цвинтарі Пер-Лашез (м. Париж).

Творчість

У доробку композитора близько 120 музичних творів.

Основи композиторського стилю Бізе склалися ще під час навчання у консерваторії: ясність, чіткість, симетрія мислення, активність і колоритність мелодії, ритму та гармонії, яскрава тембровість в оркестрі, пошук методів відтворення реалістичних образів. До творів цього періоду належать: комічна опера «Будинок доктора» (1855); кантати — «Янгол і Товія» (1855–1857), «Елоїза де Монфор» (1855–1857), «Зачарований лицар» (1855–1857), «Ермінія» (1855–1857), «Давид» (1856); твори для фортепіано — «Великий концертний вальс» (1854) тощо.

Митець проявив також прагнення до свободи творчості у виборі жанрів, напрямів та засобів виразності. Замість написання на вимогу консерваторії обов’язкової кантати релігійної тематики створив комічну оперу «Дон Прокопіо» (1859) та оду для оркестру симфонічного і хору «Васко да Гама» (1860, за мотивами поеми Л. Камоенса «Луїзіади»).

Після повернення з Італії Бізе продовжив творчі пошуки. У паризьких театрах ставили його опери «Шукачі перлів» (1863) та «Пертська красуня» (1866, за романом В. Скотта). Наприкінці 1860-х композитор завершив раніше розпочату симфонічну сюїту «Спогади про Рим» (1865), написав кілька фортепіанних п’єс, серед яких «Хроматичні концертні варіації» (1868), низку пісень тощо.

Кілька опер залишились у фрагментах і не побачили сцени — «Кубок Фульського короля» (1868), «Гризельда»(1870–1871) та інші.

Деякі твори митець писав у співавторстві з іншими композиторами. Так з’явилася оперета «Мальбрук у похід зібрався» (1867), з І.-Е. Легуї (1834–1916), Е. Жонасом (1827–1905), обидва — Франція.

У його творчому доробку були переклади творів інших композиторів. Заради заробітку писав музику на замовлення (цей вид творчості викликав у Бізе роздратування).

Перша половина 1870-х стала для композитора новим етапом і кульмінацією творчості, що знайшло відображення у нових творах: ліричній опері «Джаміле» (1871), героїчній опері «Дон Родріго» (1873), музиці до драми А. Доде «Арлезіанка» (1872), реалістичній драматичній опері «Кармен» (1874).

Постановка п’єси А. Доде була невдалою, композитор склав з музики до неї оркестрову сюїту. Використав народні провансальські мелодії, ввів у партитуру недавно винайдений інструмент саксофон.

Вершиною творчості є опера «Кармен» на сюжет однойменної новели П. Меріме. Її музика сповнена народного колориту, вирізняється мелодійним багатством, динамікою ритмів, яскравою самобутністю гармонічних засобів. Прем’єра опери відбулася в березні 1875 у театрі «Опера-комік» (м. Париж). Попри чудовий склад співаків та оркестрантів, високоякісну режисуру, декорації та костюми, публіка не сприйняла гострий реалізм опери. У пресі з’явилося багато критики. Після невдалої прем’єри в м. Парижі опера з успіхом пройшла у м. Відні (1875) та відтоді не сходить зі сцен оперних театрів усього світу. Вона стала однією з найбільш виконуваних опер у світі.

Бізе писав музику і в інших жанрах, серед творів: сюїта для фортепіано в 4 руки «Дитячі ігри» (1872, пізніше оркестрована), увертюра для оркестру «Батьківщина» (1873), цикли пісень «Листки з альбому» (1866), «Піренейські пісні» (1867), романси, хори тощо.

Нагороди та визнання

Кавалер ордена Почесного легіону (1875).

Ім’ям композитора названі вулиця в м. Парижі, площа в м. Андерлехті.

Життю й творчості Бізе присвячений музичний спектакль Е.-Е. Шмітта «Таємниця Бізе» (прем’єра 2012, театр «Опера Бастилії», м. Париж).

Літературна премія імені Бізе за найкращу книгу про оперу або танець була заснована 2017 у Франції.

Додатково

Бізе захоплювався живописом, зокрема творчістю представників Барбізонської школи. Його кумиром був художник-реаліст Г. Курбе. Бізе зустрічався з художниками, брав участь у їхніх дискусіях про долю мистецтва. Улітку 1870 їздив до м. Барбізона.

Праці

Lettres à un ami, 1865–1872. Paris : Calmann-Lévy, 1909. 200 p.

Література

  1. Друскин М. Жорж Бизе // История зарубежной музыки : в 5 вып. Москва : Музыка, 1967. Вып. 4. С. 339–362.
  2. Левик Б. Музыкальная литература зарубежных стран : в 6 вып. Москва : Музыка, 1972. Вып. 5. С. 63–135.
  3. Друскин М. Бизе Жорж// Музыкальная энциклопедия : в 6 т. Москва : Советская энциклопедия, 1973. Т. 1. С. 474–478.
  4. Lacombe H. Georges Bizet. Paris : Fayard, 2000. 863 p.
  5. Macdonald H. Bizet. New York : Oxford University Press, 2014. 300 р.
  6. Bastianelli J. Georges Bizet. Arles : Actes Sud, 2015. 170 p.
  7. Schwandt Chr. Georges Bizet: Eine Biografie. Mainz : Schott Music, 2015. 136 p.


Автор ВУЕ

Н. М. Кушка


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кушка Н. М. Бізе, Жорж // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бізе, Жорж (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
31.01.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶