Вектор (математика)

Ве́ктор [math]\overrightarrow{\rm \textit{a} }[/math] — величина, що характеризується числовим значенням та напрямком. Геометрично вектор — напрямлений відрізок.

Модулем вектора |[math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math]| називають його довжину. Вектор нульової довжини — нуль-вектор, позначають [math]\overrightarrow{\rm 0}[/math]. Початок і кінець нуль-вектора збігаються, він не має напрямку. Якщо довжина вектора дорівнює одиниці [math]|\overrightarrow{\rm \textit{a}}| = 1[/math], вектор називають одиничним, або ортом.

Колінеарними називають вектори, що лежать на паралельних прямих або на одній прямій. Якщо колінеарні вектори мають однаковий напрям, то їх називають співнапрямленими і позначають [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}} ↑↑ \overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math]. Якщо напрями векторів протилежні, то — протилежно напрямленими [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}} ↑↓ \overrightarrow{\rm \textit{c}}[/math].

Колінеарність векторів.PNG

Рівними називають два вектори, якщо вони співнапрямлені та мають однакову довжину; протилежними — два вектори, що мають рівні модулі та протилежні напрями. Координатами вектора [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math] називають проекції вектора на осі координат. Координати вектора позначають [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}} (x,y,z)[/math], де [math]x[/math] — проекція вектора на вісь [math]Ox, y[/math] — проекція вектора на вісь [math]Oy[/math], а [math]z[/math] — проекція вектора на вісь [math]Oz[/math]. Рівність двох векторів означає рівність їхніх відповідних координат. Довжину вектора виражають через його координати за формулою: [math]|\overrightarrow{\rm \textit{a}}|=\sqrt{x^2+y^2+z^2}[/math].

Дії з векторами

1. Сумою двох векторів [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math] і [math]\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math] називають вектор [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math]+[math]\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math], початок якого збігається з початком першого, а кінець — із кінцем другого вектора, якщо вони розташовані один за іншим (правило трикутника). Якщо вектори починаються в одній точці, то їхня сума — діагональ паралелограма, побудованого на цих векторах, як на сторонах (правило паралелограма).

Сума векторів.PNG

Під час додавання векторів їхні координати додають: [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1[/math]+[math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_2[/math]= ([math]x_1 + x_2;\;y_1+y_2;\;z_1 + z_2)[/math].

2. Різницею векторів [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math] і [math]\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math] називають вектор [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}-\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math], початок якого, збігається з кінцем другого вектора, кінець — із кінцем першого, якщо вони починаються в одній точці. Різницю векторів можна розглядати як суму вектора [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math] з вектором [math]-\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math], протилежним до вектора [math]\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math], тобто [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}-\overrightarrow{\rm \textit{b}}=\overrightarrow{\rm \textit{a}} + (-\overrightarrow{\rm \textit{b}})[/math].

Рисунок 4.PNG

Під час віднімання векторів їхні координати віднімають: [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1-\overrightarrow{\rm \textit{a}}_2=(x_1 - x_2;\;y_1 - y_2;\;z_1 - z_2)[/math].


3. Добутком вектора [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math] на число [math]k[/math] називають вектор [math]k[/math][math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math], модуль якого дорівнює добутку модуля вектора на абсолютне значення числа [math]k[/math], а напрям збігається з вектором [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math], якщо [math]k[/math] додатне, і є протилежним, якщо [math]k[/math] — від’ємне. Якщо [math]k[/math]=0, то добутком є нуль-вектор. Під час множення вектора на число всі його координати множать на це число: [math]k[/math][math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}(kx,ky,kz)[/math].

4. Скалярним добутком двох векторів називають добуток їхніх модулів на косинус кута між ними [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}\overrightarrow{\rm \textit{b}}[/math]=|[math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math]|∙|[math]\overrightarrow{\rm \textit{b}}|cosφ[/math]. Скалярний добуток має такі властивості:

1) [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}\overrightarrow{\rm \textit{b}}=\overrightarrow{\rm \textit{b}}\overrightarrow{\rm \textit{a}}[/math];

2) [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}\overrightarrow{\rm \textit{b}}=0[/math], якщо хоча б один множник дорівнює нулю, тобто або є один нуль-вектор, або вектори перпендикулярні;

3) ([math]\overrightarrow{\rm \textit{a}} + \overrightarrow{\rm \textit{b}})\overrightarrow{\rm \textit{c}}=\overrightarrow{\rm \textit{a}} \overrightarrow{\rm \textit{c}}+\overrightarrow{\rm \textit{b}} \overrightarrow{\rm \textit{c}}[/math];

4) [math](k \overrightarrow{\rm \textit{a}}) \overrightarrow{\rm \textit{b}} = k(\overrightarrow{\rm \textit{a}} \overrightarrow{\rm \textit{b}})[/math].

Якщо вектори [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1 (x_1,y_1,z_1 )[/math] і [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_2 (x_2,y_2,z_2 )[/math], то їхній скалярний добуток дорівнює сумі добутків їхніх відповідних координат: [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1 \overrightarrow{\rm \textit{a}}_2 = x_1 x_2+ y_1 y_2+ z_1 z_2[/math].

Умова перпендикулярності двох не нульових векторів — їхній скалярний добуток дорівнює нулю: [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1 \overrightarrow{\rm \textit{a}}_2 = 0 [/math], тобто [math] x_1 x_2+ y_1 y_2+ z_1 z_2=0[/math].


Кут між векторами можна знайти за формулою: [math]cosφ=\frac{\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1 \overrightarrow{\rm \textit{a}}_2}{|\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1| |\overrightarrow{\rm \textit{a}}_2|}= \frac{x_1 x_2 + y_1 y_2 + z_1 z_2}{\sqrt{x_1^2 + y_1^2 + z_1^2}\sqrt{x_2^2 + y_2^2 + z_2^2}}[/math].


Три вектори називають компланарними, якщо вони лежать в одній площині або в паралельних площинах. Якщо хоча б один із трьох векторів нульовий, то такі три вектори також вважають компланарними.

Якщо вектори [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_1(x_1,y_1,z_1 )[/math] і [math]\overrightarrow{\rm \textit{a}}_2 (x_2,y_2,z_2)[/math] колінеарні, то їхні координати пропорційні:[math]\frac{x_1}{x_2}[/math] =[math]\frac{y_1}{y_2}[/math] =[math]\frac{z_1}{z_2}[/math].

Література

Руденко І. Б., Харенко С. Б., Чернобай О. Б. Лінійна алгебра та аналітична геометрія. Ірпінь : Національний університет ДПС України, 2010. 176 с.; Выгодский М. Я. Справочник по элементарной математике. Москва : АСТ, 2019. 512 с.

Автор ВУЕ

Чернобай О. Б.


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вектор (математика) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вектор (математика) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
25.06.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶