Віртуальна реальність (інформаційні технології)

Віртуа́льна реа́льність (від англ. virtual reality) — технологія створення ілюзії присутності у віртуальному середовищі.

Складники

Комп’ютерна симуляція, окуляри віртуальної реальності, джойстики, система відслідковування положення та орієнтації окулярів і джойстиків.

Характеристика

Зображення з комп’ютерної симуляції подають на екран користувача, вбудований в окуляри віртуальної реальності. Ілюзії досягають завдяки відслідковуванню зміни положення та орієнтації окулярів і відтворення аналогічних змін віртуальної камери. Під час повороту голови зображення на екрані повертається, як у реальному світі. Для більшого занурення у віртуальне середовище, крім зображення, користувачу подають звук через навушники, гучність якого також залежить від відстані до віртуального джерела. Керування та навігація у віртуальній реальності здійснюють завдяки парі джойстиків, положення яких також відслідковують. Це допомагає визначати положення рук та передавати вібрацію під час взаємодії з віртуальними об’єктами. Відслідковування положення окулярів відбувається завдяки встановленим зовнішнім сенсорам по периметру кімнати, де знаходиться користувач. У деяких сучасних окулярах віртуальної реальності визначення положення відбувається завдяки вбудованій камері та інерційних сенсорів без потреби додаткових зовнішніх сенсорів.

Віртуальна реальність є частиною ширшого терміна розширеної реальності, яка містить також доповнену реальність та змішану реальність. Відмінності полягають у мірі зміни реальності: від найменшої (коли лише візуальні образи накладаються на реальне середовище, як у доповненій реальності) до найбільшої (включає повну зміну візуальної та звукової інформації, як у віртуальній реальності). Для ще більшого занурення у віртуальне середовище можливе використання так званого гаптичного костюма (для передачі тактильних відчуттів тілу людини), рукавичок (для маніпуляції пальцями) або всюдинаправленої бігової доріжки (для переміщення у симуляції не джойстиками, а ногами). Також ефект присутності збільшується завдяки кращій роздільній здатності екрана та вищій частоті оновлення (від 60 до 120 герц), проте це потребує більших обчислювальних ресурсів.

З 2022 в окуляри віртуальної реальності додано функцію відслідковування руху очей користувача. Це суттєво зменшує обчислювальні ресурси. Найбільш поширені комп’ютерні симуляції є окремими 3D-моделями середовища, що повторюють закони фізики. Систему, що поєднує різні симуляції та різних користувачів, із можливістю навігації між віртуальними світами та взаємодії між людьми через аватари, називають метаверсом. Технологія віртуальної реальності може мати побічні негативні наслідки у разі тривалого використання, зокрема викликати запаморочення, втому очей, уповільнений розвиток у дітей, фізичні травми через вдаряння в оточуючі предмети тощо.

Застосування

Технологію віртуальної реальності застосовують:

  • в ігровій індустрії;
  • у навчанні (для більшої ілюстративності);
  • у мистецтві (для створення 3D-візуальних образів);
  • у тренуванні (для небезпечних професій);
  • у музеях та виставках (для доступнішого передавання інформації).

Додатково

Концепцію віртуальної реальності з перспективами розвитку технології кіно ілюструє кінострічка «Першому гравцю приготуватися» (2018; режисер С. Спілберг) за однойменним романом Е. Клайна (нар. 1972; США).

Станом на 2023 в Україні є великий вибір кімнат віртуальної реальності (200–300 грн за 1 годину). Для індивідуального користування можна придбати окуляри віртуальної реальності (100–1000 доларів — залежно від якості екрану, обчислювальної потужності, точності виміру положення та ергономічності) або окуляри, до яких під’єднують смартфон (близько 1000 грн).

Література

  1. Волинець В. О. Віртуальна реальність: поняття та сутність // Питання культурології. 2014. Вип. 30. С. 35–41.
  2. Моженко М. В., Прядко О. М. Віртуальна реальність: від технології до мистецтва // Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 112–122.
  3. Augmented Reality and Virtual Reality: The Power of AR and VR for Business / Ed. by M. tom Dieck, T. Jung. Cham : Springer, 2019. 335 p.
  4. Віртуальна та додана реальність // Дія. Цифрова освіта. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/535-vrandar.pdf
  5. Що таке VR? Поняття віртуальної реальності // Adobe. URL: https://www.adobe.com/ua/products/substance3d/discover/what-is-vr.html

Автор ВУЕ

В. М. Осауленко

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Осауленко В. М. Віртуальна реальність (інформаційні технології) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Віртуальна реальність (інформаційні технології) (дата звернення: 6.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
07.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶