Джинса

Джинса́, реклама прихованаінформація про особу, товар чи послугу, розміщена у засобах масової інформації як звичайний журналістський матеріал без позначок «Реклама» і «На правах реклами»; різновид дезінформації. Це комерційно, соціально чи політично важливе для замовника повідомлення, що сприймається аудиторією як об’єктивне.

Види джинси

Залежно від замовника розрізняють джинсу

  • політичну;
  • комерційну;
  • іміджеву.

Замовником політичної джинси виступають політичні партії, а також громадяни, які беруть участь у політичній діяльності. За допомогою таких матеріалів вони намагаються підвищити свій рейтинг чи покращити ставлення виборців до себе.

Замовниками комерційної джинси є комерційні структури. На відміну від прямої реклами, вона спрямована не лише на збільшення обсягу продажів, а й на формування та підтримання інтересу до виробника, бренду, товару чи послуги і покращення ставлення до нього потенційних споживачів. Також може мати на меті просування державних рішень на користь конкретної компанії чи групи компаній.

Замовники іміджевої джинси — органи державної влади, державні та громадські організації, благодійні фонди та релігійні структури. Вона непрямо пов’язана з отриманням політичної чи економічної вигод та має на меті підвищити впізнаваність цих структур, забезпечити підтримку їхнього соціального рейтингу.

Ознаки прихованої реклами

Ознаки джинси:

  • відсутність інформаційного приводу та суспільної значущості;
  • однобокість, незбалансованість (у матеріалі згадано конкретного політичного діяча чи лише одну торгівельну марку; акцентують увагу лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; висвітлюють успіхи та високі досягнення певних підприємств, партій, осіб);
  • вирішення певної проблеми пов’язане із конкретним брендом, особою, партією, організацією;
  • перебільшення щодо якісних та кількісних властивостей конкретного товару чи послуги;
  • подано безпосередньо посилання на місця продажу, наявні контактні дані;
  • багато красивих фото, що містять зображення або логотип конкретного товару, бренду, партії, організації;
  • містить коментарі від некомпетентних осіб, аналітику чи дані соцопитувань із невідомих чи неофіційних джерел;
  • назва бренду (підприємства), партії, імені політика фігурує в коментарях «експертів»;
  • приховування авторства (матеріал опубліковано під псевдонімом чи під іменем журналіста-новачка, практиканта);
  • наявність оціночних суджень, емоційно забарвленої лексики;
  • однакові тексти у декількох ЗМІ або декілька матеріалів на одну тему в окремому ЗМІ.

Значення

Джинса є ефективним інструментом впливу на громадську думку. Проте вона формує хибне уявлення про реальність, а тому є інформаційно небезпечним продуктом, що порушує інформаційну безпеку та правові норми.

Так, у розділі 2 статті 9 Закону України «Про рекламу» зазначено: «Прихована реклама забороняється».

Джерела

  1. Про рекламу: Закон України № 270/96-ВР від 3 липня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. 1996. № 39. Ст. 181. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text

Література

  1. Маєвський О., Войтович Н. Особливості, ознаки, види прихованої реклами в газетах україни // Вісник Львівського університету. Серія журналістика. 2012. Вип. 36. С. 371–379.
  2. Голуб О. Що таке українська «джинса» // Інститут масової інформації. 2016. URL: https://imi.org.ua/articles/scho-take-ukrajinska-djinsa-i293
  3. Лікбез для виборця: як відрізнити «джинсу» від журналістського матеріалу // Інститут масової інформації. 2018. URL: https://imi.org.ua/articles/likbez-dlia-vybortsia-iak-vidriznyty-dzhynsu-vid-zhurnalists-koho-materialu-i69
  4. Хлистун І. Текстові особливості прихованої політичної реклами («джинси») у газетних тестах // Український інформаційний простір. 2019. № 1. С. 157–170.
  5. Онищук М., Мильченко Л. Політична джинса на службі українських олігархів // Вісник Книжкової палати. 2019. № 8. С. 17–24.

Автор ВУЕ

Д. М. Панчук

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Панчук Д. М. Джинса // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Джинса (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.05.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶