Засоби масової інформації (ЗМІ)

За́соби ма́сової інформа́ції, ЗМІ, ме́дії — платформи і канали, які збирають, обробляють та поширюють інформацію для масових та локальних аудиторій, використовуючи різноманітні технічні засоби. Йдеться про газети, журнали, радіостанції, телеканали, інформаційні служби, онлайн-видання тощо.

ЗМІ працюють на підставі свідоцтва про державну реєстрацію, передбачають наявність постійного спеціального апарату планування, відбору, підготовки для поширення або виробництва інформації. Вони є професійними й бюрократизованими організаціями, які, згідно з ліберальною демократичною моделлю, існують в умовах ринкової конкуренції та функціонують у публічній сфері у межах чинних правових норм. ЗМІ належать до системи мас-медій.

Національне законодавство

ЗМІ в Україні функціонують у правовому полі.

Головні документи, що регулюють діяльність національних ЗМІ:

  • Закон України «Про інформацію» (1992);
  • Закон України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» (1993);
  • Закон України «Про телебачення і радіомовлення» (1993);
  • Закон України «Про авторське право і суміжні права» (1994);
  • Закон України «Про інформаційні агентства» (1995);
  • Закон України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» (1997);
  • Закон України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» (1997);
  • Закон України «Про доступ до публічної інформації» (2011);
  • Кодекс професійної етики українського журналіста (2013) та ін.

Класифікація

ЗМІ мають розгалужену типологію: їх класифікують за комплексом критеріїв.

За формою власності:

  • державні;
  • приватні;
  • комунальні.

За можливістю публікувати документи певного державного органу чи певної установи:

  • офіційні;
  • неофіційні.

Залежно від форми подання інформації:

  • друковані;
  • електронні;
  • мультимедійні.

За сферою розповсюдження:

  • транснаціональні;
  • національні;
  • регіональні;
  • місцеві.

За видом інформаційного продукту:

За періодичністю виходу:

  • квартальники;
  • щомісячники;
  • тижневики;
  • щоденні;
  • спецвипуски та ін.

За тематикою контенту:

  • політичні;
  • ділові;
  • соціальні;
  • наукові;
  • культурні;
  • спортивні;
  • розважальні та ін.

За цільовою аудиторією:

  • для дітей / дорослих;
  • для жінок / чоловіків;
  • для інших конкретних груп (студентів, освітян, пенсіонерів та ін.).

За мовною ознакою:

  • одномовні;
  • багатомовні.

Функціональний опис

Засоби масової інформації складають самостійну індустрію, пов’язану з організаційно-технічними комплексами, які забезпечують виробництво й передавання текстової, візуальної та аудіо інформації.

Найпоширеніші теорії, що висвітлюють роль та функції ЗМІ, зазвичай відносять до двох протилежних напрямів:

  • ліберальний плюралізм;
  • критичний підхід.

Теорія ліберального плюралізму

Ліберальний плюралізм (Дж. Карен, Р. Гакет, Деніс Мак-Квейл та ін.) приписує ЗМІ три головні ролі:

  • «суспільний спостерігач» («сторожовий пес демократії»);
  • представник споживача;
  • джерело інформації.

Прихильники ліберального плюралізму розглядають ці ролі як нормативний ідеал.

Як суспільний спостерігач, ЗМІ повинні наглядати за діяльністю органів державної влади, захищаючи громадян від її зловживань. У сучасних західних суспільствах ця роль передбачає критичний підхід до політичної діяльності органів влади й опозиційних партій.

Як представники споживачів ЗМІ поширюють інформацію, на яку є запит у суспільстві, транслюють погляди та цінності публіки.

ЗМІ як джерело загальнодоступної суспільної інформації є однією з ліберальних традицій, втілення якої можливе тільки за умови функціонування вільного медіаринку. У цій ролі ЗМІ є трибуною для поширення інформації, дискусій та самовираження. Вони водночас транслюють і формують громадську думку.

Згідно з концепцією ліберального плюралізму, важливою передумовою реалізації зазначених ролей ЗМІ є їх незалежність від держави.

Критична перспектива розгляду мас-медій

Прихильники критичного підходу вважають владу латентною, сконцентрованою й домінантною. На основі цього погляду розвилися три критичні перспективи щодо ролі медій:

  • інструменталізм,
  • комунікативна теорія,
  • теорія гегемонії.

Інструменталізм

Інструменталізм розглядає медії як своєрідний інструмент держави або капіталу. Автори цієї моделі (відомим представником є американський учений Н. Хомські) стверджують, що правлячі класи здатні впливати на формування новинного контенту і відтак маніпулювати громадською думкою. Згідно з цією моделлю ЗМІ перебувають на службі у влади, підпорядковані інтересам домінуючих класів і впливають на громадян як пропагандистська машина. Мас-медії виконують ідеологічну роботу з розповсюдження ідей і світогляду правлячого класу, відкидаючи альтернативні погляди, які можуть призвести до зміни або зростання усвідомлення робочим класом його інтересів і формування активної та організованої політичної опозиції.

Комунікативна теорія

До критичного аналітичного напряму в аналізі сучасних медій належить також комунікативна теорія філософа і соціолога Ю. Габермаса, пов’язаного з Франкфуртською школою. На думку Ю. Габермаса, публічна сфера як автономна сфера суспільних дебатів (обговорення політичних проблем) виникає на ранніх етапах розвитку капіталізму — в 17–18 ст., у салонах і кав’ярнях Лондона, Парижа та інших європейських містах У процесі формування публічної сфери соціальні актори обговорювали шляхи розвитку суспільства, розвивали навички висловлювати публічно власні погляди, а суб’єкти політичної влади — здатність сприймати громадську думку. Однак, можливості, закладені на ранній стадії розвитку публічної сфери, за висновком Ю. Габермаса, не були повністю реалізовані.

Демократичні дебати в сучасних суспільствах пригнічуються у зв’язку з розвитком індустрії культури. Розповсюдження сфери масових видовищ є причиною кризи публічної сфери. Остання дедалі більше підпорядковується владним структурам, які втрачають свою прозорість. Сфера публічного в таких умовах стає фікцією: політика, репрезентована лише через мас-медії, розігрується у парламенті як своєрідна п’єса, комерційні інтереси беруть гору над суспільними, а громадська думка формується не через відкриту і раціональну дискусію, а здебільшого через маніпулювання та контроль над інформаційними каналами.

Теорія гегемонії

Концепцію розробив А. Грамші в 1930-х. Він описав процес, шляхом якого домінуючі в суспільстві групи «виборюють згоду» на продовження виконання владних повноважень.

Гегемонія — це влада або панування, що здійснюється однією соціальною групою над іншою. Акт досягнення компромісу є центральним у концепції гегемонії.

А. Грамші відзначав, що правлячий клас не в змозі встановити стабільну й тривалу систему панування, застосовуючи тільки фізичний примус,— він повинен заручитися згодою суспільства на своє панування. Це завдання розв’язується шляхом репрезентації інтересів панівного класу у вигляді універсальних інтересів суспільства. Це призводить до поширення в масштабах усього суспільства системи цінностей, пріоритетів і переконань, які сприяють підтриманню встановленого порядку. У цій перспективі медії і політична система не є замкнутими: обидві є ареною, де в ході боротьби між класами здійснюється змагання культурних значень за право формувати суспільну свідомість. Медії й політична комунікація — інститути гегемонії, арена боротьби, в якій знаковий зміст ЗМІ є частиною невидимої боротьби за дозвіл на панування.

У дослідженнях медій використовуються також інші теоретичні підходи: теорія технологічного детермінізму і постмодернізму.

Теорія технологічного детермінізму

Згідно з концепцією технологічного детермінізму (т. зв. Торонтська наукова школа теорії комунікацій), всі моделі комунікації характеризуються власною логікою і корелюють із функціонуванням суспільств. Духовний і матеріальний прогрес людства визначають не економіка, політика або культура, а технологія соціальної комунікації, власне комунікаційні канали, якими володіють люди.

«Медіум є повідомлення» (The Medium is the Message) — головна теза концепції М. Маклюена (1911–1980). Він вважав: сприйняття аудиторією й інформації, та описуваної дійсності залежить від того, якими засобами, яким каналом вона передається. Технічні засоби комунікації відіграють вирішальну роль у формуванні думок людини, структуруючи її досвід та думки. Медії надають нові можливості для звичайної людини і дають їй змогу миттєво опинятися всюди, долучатися до спільного культурного досвіду (олімпіади, рок- і поп-концерти тощо).

Провідну роль у сучасному світі М. Маклюен відводив телебаченню як «повідомленню». Телебачення, охоплюючи своїми мережами всю планету, поступово перетворює людство в «глобальне село» і задає емоційний клімат цілих культур.

Учений також передбачив появу «гіпермедій» — єдності звуку, статичних і динамічних зображень, що нині зреалізовано в онлайн-комунікаціях.

Теорія постмодернізму

Серед представників постмодернізму відомим критиком сучасних ЗМІ є Ж. Бодріяр. На його думку, з приходом ЗМІ, особливо телебачення, світ стає симулякром (імітацією).

Телебачення представляє нам не власне світ, а все дужче визначає, чим є світ, в якому ми живемо. ЗМІ продукують оманливу реальність і віддаляють індивідів від соціальної дійсності. ЗМІ в сучасній культурі виробляють видовищні, проте позбавлені сенсу повідомлення, формують певний світогляд і спосіб життя членів суспільства; створюють соціально пасивні та легко керовані маси споживачів; віддаляють індивідів від соціальної дійсності і занурюють їх у псевдореальність (гіперреальність) — у цьому полягає їхня суспільна роль.

Література

  1. Грамши А. Тюремные тетради: Избранные произведения в трёх томах. Москва : Издательство иностранной литературы, 1959. Т. 3. 566 с.
  2. Бодрийяр Ж. Реквием по масс-медиа // Поэтика и политика. Москва : Институт экспериментальной социологии ; Санкт-Петербург : Алетейя, 1999. С. 193–226. URL : https://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2006/82
  3. Крос К., Гакет Р. Політична комунікація і висвітлення новин у демократичних суспільствах: Перспективи конкуренції / Пер. з англ. Р. Ткачук. Київ : Основи, 2000. 142 с.
  4. Почепцов Г. Теория коммуникаций. Киев : Ваклер ; Москва : Рефл-бук, 2001. 656 с.
  5. Filtering the news: essays on Herman and Chomsky's propaganda model / Jeffery Klaehn. Black Rose Books, 2005. 238 p.
  6. Костенко Н. Теоретичний дискурс про медiа та масову комунiкацiю // Соцiологiчна теорiя : традицiї та сучаснiсть / За ред. А. Ручки. Київ : Інститут соціології НАН Україн, 2007. С. 290–312.
  7. Єнін М. Вплив організаційної структури ЗМІ на місцевий виборчий процес в Україні // Грані. 2011. № 4. С. 97–102.
  8. Єнін М. Засоби масової інформації у місцевому виборчому процесі // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологічні науки. 2011. №2. С. 97–108.
  9. Ажимова Л. Ж. Бодрийяр о феномене массовых коммуникаций в обществепотребления // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2012. №3 (19). С. 101–110. URL : https://cyberleninka.ru/article/v/zhan-bodriyyar-o-fenomene-massovyh-kommunikatsiy-v-obschestve-potrebleniya
  10. Jeffery Klaehn. The Political Economy of Media and Power. Peter Lang, 2010. 361 p.
  11. Єнін М. Соціологія масової комунікації. Луганськ : Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2012. 168 с.
  12. Єнін М. Критична теорія та ідеологічний проект Франкфуртської школи // Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. № 5. С. 65–69.
  13. Яремчук С. Соціологія масової комунікації. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2015. 248 с.
  14. Хомский Ноам. Создавая будущее: Оккупации, вторжения, имперское мышление и стабильность. М.: Альпина нон-фикшн, 2015. 316 с.
  15. Маклюэн М. Галактика Гутенберга. Становление человека печатающего / Пер. с англ. и вступ. ст. И. О.
  16. Тюриной. 4-е изд. Москва : Академический проект, 2016. 448 с.
  17. Бойд-Барретт О. Медиа-империализм. Москва : Гуманитарный центр, 2018. 292 с.
  18. Кононов И. Теория массового сознания: возможности и ограничения в условиях некон-венциональной войны (по результатам исследований на свободной территории Луганской области) // Грані. 2018. Т. 21. № 5. С. 28–47.
  19. Почепцов Г. Пропаганда 2.0. Харьков : Фолио, 2018. 796 с.

Див. також

Автор ВУЕ

М. Н. Єнін

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Єнін М. Н. Засоби масової інформації (ЗМІ) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Засоби масової інформації (ЗМІ) (дата звернення: 25.04.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
23.07.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶