Комп'ютерні ігри в Україні

Україна-30 1.jpg

Перші проекти українського геймдеву

Скрін із серії ігор «Козаки»

Історія «геймдеву» в незалежній Україні офіційно розпочалася 30.09.1996 з випуском першої комерційної гри (мала назву «Admiral: Sea Battles» і була присвячена морським боям епохи вітрильних флотів). Розробкою покрокової стратегії для ПК з 18 місій займалася луганська студія «Meridian 93», (заснована у 1993, перше підприємство такого типу в Україні). Хоча в США гра не здобула популярності, вона користувалася попитом у Німеччині, Японії, Південній Кореї та Тайвані. Це дозволило вже 1999 випустити її ідейне продовження у вигляді стратегії в реальному часі, присвяченої морському промислу часів Давної Греції, під назвою «Ancient Conquest: Quest for the Golden Fleece». За роки свого існування компанія випустила близько 40 ігор.

Не менш знаковою подією для українського «геймдеву» став випуск у березні 2001 першої комерційно успішної гри під назвою «Козаки: Європейські війни». Розробкою історичної стратегії в реальному часі займалася київська студія «GSC Game World» (заснована в 1995). Гра присвячена темі війн 16–17 ст. на території Європи. Революційна за масштабами гра стала першим хітом компанії, разом із двома доповненнями та продовженнями було продано понад 5 млн її копій по всьому світу. Сайт «Metacritic» вніс «Козаки: Європейські війни» до 100 найкращих ігор для ПК 2001.

Знакові проекти українського геймдеву

Постер гри «S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl»

Студія «GSC Game World» закріпилоа успіх на теренах українського «геймдеву» випуском наступного амбіційного проекту світового рівня, який згодом набув культового статусу. 20.032007 світ побачив постапокаліптичний «шутер» від першої особи під назвою «S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl». Його дія розгортається у межах «Зони», що начебто з’явилася за 13 днів до 20-ї річниці Чорнобильської катастрофи, після нового вибуху на території Чорнобильської атомної електростанції. В цій грі гравці мають змогу власноруч досліджувати «Зону» та повністю керувати сюжетом. Гра настільки сподобалася публіці, що на пострадянській території було продано понад півмільйона примірників уже протягом перших двох тижнів, а до кінця 2008 — понад 2 млн копій по всьому світу. За рейтингом британської організації ELSPA «S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl» увійшов до десятки найпопулярніших ігор 2007. Такий шалений успіх змусив компанію продовжити розвій світу «Зони». Протягом наступних років було випущено гру-приквел «S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky» (червень 2008) і гру-сиквел «S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat» (жовтень 2009). Наразі в розробці знаходиться гра «S.T.A.L.K.E.R. 2», в якій компанія планує презентувати останні здобутки в графічному дизайні та вдосконалення власного ігрового рушія.

Наступний етап розвитку українського «геймдеву» розпочався з виходом іншого шутера від першої особи — «Metro 2033». Його розробниками стали вихідці з «GSC Game World», що заснували в 2005 власну студію під назвою 4A Games з метою створення ігор преміум-якості. 18.03.2010 світ побачила гра, сюжет якої повторював однойменний роман російського письменника Дмитра Глуховського. Гравцю пропонували вижити в умовах глобальної катастрофи та врятувати від бандитів і мутантів інших живих, що застрягли у Московській підземці. Шутер одразу посів місце серед плеяди найкращих ігор року, зокрема, на щорічній Конференції розробників ігор, що відбулася у м. Москві 14–16.05.2010, його було визнано кращим проектом заходу, а сайт «Metacritic» вніс «Metro 2033» до 50 найкращих ігор для ПК 2010. Враховуючи на таку реакцію публіки і критиків, компанія продовжила серію: в травні 2013 вийшов сиквел під назвою «Metro: Last Light», у лютому 2019 — третя гра з серії під назвою «Metro: Exodus». Вона також отримала комерційний успіх, уже з перших днів продажів у ігровому дистриб’юторі Steam було реалізовано понад 200 тис. її копій. Журнал PC World вніс «Metro: Exodus» до 10 найкращих ігор для ПК 2019.

Інді проекти та аутсорсинг

Подібні великі проекти потребують значного фінансування, відтак через брак коштів український «геймдев» зосереджений на випуску нішевої та інді продукції. Одним із проектів стала містобудівна стратегія під назвою «Острів», створена однією людиною (харків’янином Євгеном); одразу після появи 19 03.2020 у ігровому дистриб’юторі Steam отримала 90 % схвальних відгуків.

Одночасно із розробкою власних ігор 40 % вітчизняних «геймдев»-компаній активно співпрацюють з закордонними гігантами «геймдеву». Зокрема, український підрозділ «Ubisoft» допомагав створювати дванадцяту гру з серії відеоігор «Assassin’s Creed» — «Assassin’s Creed Valhalla»; український підрозділ «Crytek» брав участь у розробці «Warface», а «Persha Studia» під егідою Wargaming.net створювала «World of Warplanes».

Розробка мобільних ігор

Згідно з дослідженням «Factum Group» (2019) 66 % регулярних користувачів мережі Інтернет використовують смартфон. З огляду на це, українські розробники останніми роками активно підкорюють і ринок мобільного геймінгу — понад 80 % «геймдев»-компаній створюють мобільні ігри для «iOS» і «Android». Як і ігри для ПК, вони здобувають не меншу популярність та успіх. Так, гра від «Zadzen» «Elements: Epic Heroes», зосереджена на темі боротьби зі злом, була включена до списку найкращих у 2014 за версією «App Store»; головоломка «Contre Jour» розробника Максима Гриніва була визнана найкращою мобільною грою «Electronic Entertainment Expo 2011» і виграла одну з найпрестижніших премій в мобільних іграх — «iPad game of the Year»; у «Shadow Fight», «Shadow Fight 2» та «Vecor», в розробці яких брала участь київська студія «iLogos», грають понад 100 млн гравців.

Гемблінг та локалізація

Поряд зі звичайними «шутерами» та головоломками створюється безліч мобільних азартних ігор, які імітують різні види гемблінгу — від рулеток до «однорукого бандита». До 2020 такі мобільні додатки не регулювалися законом, проте 14 липня 2020 за сприянням Української Асоціації ігрової індустрії (створена в 2016), було прийнято Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», який легалізує і регулює ринок азартних ігор в Україні, включно з мобільними казино.

Доки Українська Асоціація ігрової індустрії зосереджена на впорядкуванні питання з гемблінгом, питання з локалізацією ігор залишається відкритим. Навіть продукти, розроблені в Україні, не одразу отримують вітчизняну локалізацію. З-поміж всього розмаїття одного з найпопулярніших ігрових дистриб’юторів «Steam» лише близько 350 ігор мають локалізацію, понад 100 з яких локалізували самі розробники, усі інші — волонтери.

Український кіберспорт

Донедавна було відкритим і питання кіберспорту. Лише 7 вересня 2020 кіберспорт було офіційно визнано видом спорту в Україні. Втім, ще на початку 2000-х проводилися перші турніри в комп’ютерних клубах і створювалися кіберспортивні команди. Однією з таких стала харківська команда «Pro100», яка була першою українською командою, що перемогла в міжнародному турнірі з комп’ютерних ігор — ASUS Winter Cup 2005, де виборола золото з дисципліни «Counter-Strike». «Pro100» проіснувала до 2007. За цей час вона 12 разів ставала чемпіоном українських і міжнародних змагань. З 2017 відновила свою діяльність, проте в іншому складі.

З 2010-х кіберспорт почав набувати ознак професійності. Зокрема, 17.12.2009 було створено мультиігрову кіберспортивну організацію — «Natus Vincere» (NaVi). За перший рік існування вона здобула 12 медалей і отримала золото з дисципліни «Counter-Strike 1.6» на трьох головних турнірах: World Cyber Games 2010, Electronic Sports World Cup 2010 та Intel Extreme Masters 2010. У 2011 NaVi стали переможцями першого чемпіонату світу з «Dota 2» «The International». NaVi є однією з насильніших і найвідоміших кіберспортивних організацій світу (станом на 2021).

Статистика

Станом на 2021 ігрова індустрія України входить до галузей із найшвидшим темпом розвитку. За останнє десятиліття кількість компаній-розробників ігор зросла з 20 до близько 100. Сумарна аудиторія розроблених ними продуктів становить близько 800 млн користувачів. Сумарний дохід українського «геймдеву» становить понад 200 млн доларів. З початку 2010-х ринок відеоігор України входить до 50-ти найприбутковіших у світі. З 2014 до 2018 дохід ігрової індустрії виріс майже на 60 %. За 30 років незалежності ігрова галузь України довела свою життєздатність і перспективність.

Джерела

Література

  1. Демченко Д. Прогноз: в 2019 году украинцы потратят на игры $203 млн // AIN.UA. 2019. URL: https://ain.ua/2019/06/25/ukraincy-potratyat-203-mln-na-igry/
  2. З чого розпочинався український ґеймдев // SMNS Games. 2020. URL: https://smns-games.com/z-chogo-rozpochavsya-ukrayinskyj-gejmdev-retrospektyva/
  3. Интервью с Максимом Грынивым, создателем игры Contre Jour // Keddr. 2012. URL: https://keddr.com/2012/07/intervyu-s-maksimom-gryinivyim-sozdatelem-igryi-contre-jour/
  4. Кіберспорт визнано видом спорту в Україні // Спортивний комітет України. 2020. URL: https://scu.org.ua/news/kibersport-viznano-vidom-sportu-v-ukra%D1%97ni/
  5. Острів (офіційний сайт). URL: https://ostrivgame.com/чільна/
  6. Проникнення інтернету в Україні // Інтернет Асоціація України. 2019. URL: https://inau.ua/sites/default/files/file/1910/dani_ustanovchyh_doslidzhen_iii_kvartal_2019_roku.pdf
  7. Україна. 30 років незалежності. Стислий довідник / За ред. д. і. н., проф. Киридон А. М. Київ : Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво», 2021. 536 с.
  8. Українська Асоціація Ігрової Індустрії (офіційний сайт). URL: https://ugia.com.ua/uk/
  9. Яровая М. Украина вошла в топ-50 стран по доходности индустрии компьютерных игр // AIN.UA. 2014. URL: https://ain.ua/2014/07/14/ukraina-voshla-v-top-50-stran-po-doxodnosti-industrii-kompyuternyx-igr/
  10. Cossacks: European Wars // Metacritic. URL: https://www.metacritic.com/game/pc/cossacks-european-wars
  11. Dingman H. The 10 Best PC Games of 2019 // PC World. 2019. URL: https://www.pcworld.com/article/3510476/the-10-best-pc-games-of-2019.html?page=2
  12. Game World (офіційний сайт). URL: https://www.gsc-game.com/index.htm?lang=ua
  13. GameTranslation.net. URL: https://uk.gametranslation.net/stats/
  14. Metro 2033 // Metacritic. URL: https://www.metacritic.com/game/pc/metro-2033?ftag=MCD-06-10aaa1fhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/768-20#Text
  15. Natus Vincere (офіційний сайт). URL: https://navi.gg/
  16. Ostriv // Steam. URL: https://store.steampowered.com/app/773790/Ostriv/?l=ukrainian
  17. Priestman Ch. Metro Exodus is 'Performing Well' on Steam Despite its Delayed Launch // PC Gamer. 2020. URL: https://www.pcgamer.com/metro-exodus-is-performing-well-on-steam-despite-its-delayed-launch/
  18. «S.T.A.L.K.E.R. 2» (офіційний сайт). URL: https://www.stalker2.com/index.php?lang=ru
  19. 4A Games (офіційний сайт). URL: http://www.4a-games.com/index.html GSC

Див. також

Україна

Україна: культура, мистецтво, архітектура

Освіта та наука в Україні

Видавнича справа, медії в Україні

Автор ВУЕ

Д. М. Панчук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Панчук Д. М. Комп'ютерні ігри в Україні // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Комп'ютерні ігри в Україні (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.04.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶