Релігійна освіта

Релігійна освіта — багатозначне поняття:

1) система навчання на основі певного релігійного світогляду на будь-якій з ланок освіти (дошкільна, шкільна, зокрема недільні школи), професійна (зокрема семінарії), вища (наприклад, духовні академії, університети);

2) викладання предметів релігієзнавчо-етичного спрямування з позицій певного релігійного світогляду (наприклад, "Християнської етики") в системі загальної освіти;

3) катехітичний складник в системі духовної освіти (див. Катехизація).

Основні підходи

Поняття «релігійна» і «духовна» освіта не є тотожними (див. Духовні навчальні заклади). Найчастіше поняття «релігійна освіта» вживається в контексті загальної середньої освіти. Одним із поширених підходів до розуміння сутності і змісту релігійної освіти в європейських країнах є модель, запропонована П. Шрейнером, котрий розмежовує:

  • освіту «в релігії», тобто виховання і навчання учнів у певній релігійній традиції, яке в більшості країн відбувається поза стінами державних шкіл;
  • освіту «про релігію», що передбачає релігієзнавче просвітництво, висвітлення тем, важливих для світоглядної орієнтації людини;
  • освіту «від релігії», яка пропонує учням різні підходи до вирішення важливих світоглядних питань з позицій основних релігійних та етичних систем, задля віднайдення власного духовного шляху та розуміння.

В реальності ці умоглядно виділені моделі існують у змішаному вигляді. За способом організації та провадження релігійної освіти виділяють три її типи (Д. Джарвіс):

  • Наставляння (близьке за суттю до катехізації) — викладання священнослужителями основ релігійного віровчення певної конфесії учням-вірянам (незалежно від віку та ланки освіти). В закладах освіти, які діють на основі принципу свободи совісті та віросповідання, катехітичні курси, є дисциплінами за вибором;
  • Релігієзнавство — навчання історії релігії (релігій світу) або наукового огляду різноманітних релігійних течій, яке забезпечується переважно світськими вчителями/викладачами на основі академічного підходу;
  • Етичне виховання — виклад порівняльного огляду етичних норм різних релігій та моральне виховання, що провадиться зазвичай у курсах за вибором, які викладаються вчителями шкіл.

Відповідно, моделі включення релігійного компонента в державні школи країн Європи можуть істотно різнитися. Наставляння в одній релігійній течії (конфесії) прийнятне лише в державах із явним панівним віросповіданням серед більшості мешканців (наприклад, Греція, Йорданія, Італія, Польща). Зважаючи на загально правові норми свободи совісті, в школах цих країн пропонується або альтернативний курс етики, або запроваджений катехітичний курс є курсом за вибором.

Другу групу складають держави, де наставляння відбувається в одній серед кількох релігій (за вибором). Зазвичай — це вибір між різними конфесіями християнства; між християнством та ісламом; християнством та світською етикою. Така система освіти функціонує, наприклад, в Австрії, Іспанії, Німеччині, але не надто поширена назагал.

Третю групу утворюють держави, де забезпечується викладання релігієзнавства та етики — наприклад, Велика Британія, Норвегія, Швеція, Фінляндія. Здебільшого це — світські за змістом дисципліни, які викладаються вчителями шкіл, з акцентом на християнстві та етичних цінностях.

До четвертої групи відносять держави з цілковитим виключенням релігійного компонента із державної шкільної освіти: Албанія, Бельгія, Данія, Чехія, Швейцарія, Франція.

Окремо виділимо групу пострадянських країн, де на законодавчому рівні прописано відокремлення релігії від школи, але на практиці відбуваються активні процеси із впровадження у навчальний процес курсів конфесійно-орієнтованого змісту.

Як наслідок, функціонують два типи релігійної освіти: конфесійно-орієнтована (наставляння, історія та етика певної конфесії) і позарелігійна (етичне виховання, релігієзнавство).

За критерієм, що враховує саму можливість присутності релігійної освіти в системі шкільної освіти, виділяють (Ф. Купріянов): держави, де прямо передбачається викладання релігії в шкільній програмі; держави, де дозволяється таке викладання; держави, де дозвіл стосується лише приватних шкіл; держави, де цілковито заборонено виклад релігійного контенту в школах (незалежно від їхньої форми власності).

Рекомендації експертів

Міжнародна спільнота спонукає до створення та активізації громадських спілок, організацій, метою яких є вирішення питань теоретичного та методологічного забезпечення релігійної освіти. Серед них: «Освіта про релігії та вірування» (Education about religions and beliefs), «Асоціація релігійної освіти» (Religious Education Association), «Асоціація професорів, практиків та дослідників у сфері релігійної освіти» (Association of Professors, Practitioners, and Researchers in Religious Education), «Навчання про релігію у підтримку громадянського плюралізму» (Teaching about religion in support of civic pluralism) тощо.

Основи безконфліктного існування релігійної освіти в державних школах були закладені розробками Інституту відкритого суспільства Південно-Східної Європи. Експертні рекомендації «Релігія та шкільне навчання у відкритому суспільстві» (2004) передбачають впровадження таких положень:

1) відокремлення релігії як інституції від державних шкіл у країнах, де законодавчо закріплено світськість та/або свободу совісті та віросповідання;

2) релігійна освіта в нерелігійних закладах освіти мусить бути позаконфесійною або надавати учням можливість вибору альтернативних курсів;

3) вивчення основних релігійних течій, діючих в державі, має стати шляхом для міжконфесійного взаємопорозуміння та самоідентифікації;

4) навчання релігійним аспектам мають здійснювати винятково педагогічні працівники;

5) релігійна освіта може бути присутньою в школі для розв’язання моральної кризи сучасної молоді.

Література

  1. MacNeill D. Religious Education and National Identity // Social Compass. September 2000. Vol. 47(3). Р. 343–351.
  2. Рекомендація Rec(2001) 15 Комітету міністрів Ради Європи «Про викладання історії у XXI столітті в Європі». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_729.
  3. Джарвис Д. Религия и религиоведение в государственных средних школах: современные подходы // Религия и право. 2003. № 1.
  4. Лагодич М. Місце та роль релігійної освіти у громадянському суспільстві // Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. Чернівці : Золоті литаври, 2004. С. 203–204.
  5. Pе́pin L. Teaching about Religions in European School Systems. Policy Issues and Trends / NEF Initiative on Religion and Democracy in Europe. London : Alliance Publishing Trust, 2009. 92 р.
  6. Кришмарел В. Ю. Релігійна освіта в державних школах: європейський та український контекст // Збірник наукових праць «Проблеми сучасного підручника». 2013. Вип 13. С. 121–130.

Автор ВУЕ

В. Ю. Кришмарел

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кришмарел В. Ю. Релігійна освіта // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Релігійна освіта (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
04.09.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶