Центри освіти дорослих

Це́нтри осві́ти доро́слих — заклади неформальної освіти дорослих; провайдер або об’єднання провайдерів освітніх послуг, що здійснюють освітню діяльність у сфері освіти різних категорій дорослого населення.

Характеристика

Центри освіти дорослих можуть належати до різних форм власності (державної, комунальної, приватної), а також бути заснованими на засадах державно-приватного партнерства (корпоративний центр освіти дорослих). Центри освіти дорослих функціонують як самостійні заклади або на базі закладів формальної освіти, неформальної освіти, закладів культури, громадських та інших організацій.

Різновидом центрів освіти дорослих є соціальні підприємства з надання освітніх послуг, на які покладено здійснення освітньої, культурно-освітньої діяльності для дорослого населення. Відповідно до специфіки діяльності центри освіти дорослих виконують діагностичну, освітню, інформаційно-методичну, соціальну, інтеграційну, адаптивну та інші функції.

Діяльність центрів освіти дорослих як осередків неформальної освіти у територіальній громаді ґрунтується на принципах людиноцентризму, клієнтоорієнтованості, гнучкості, відповідальності, навчання в дії та співробітництві, чутливості до потреб громади, партнерства (передбачає залучення широкого кола зацікавлених сторін) тощо.

На центри освіти дорослих покладено надання широкого спектра освітніх послуг у сфері освіти дорослих відповідно до індивідуальних культурно-освітніх потреб громадян, поточних і перспективних запитів суспільства щодо особистісного і професійного розвитку, сприяння адаптації дорослих до швидкоплинних умов життя тощо. Їхня діяльність сприяє покращенню якості життя, добробуту людей, подоланню бідності, місцевому розвитку, посиленню соціальної інтеграції, підвищенню громадянської участі й зростанню конкурентоспроможності особистості, посиленню освітнього, соціально-культурного потенціалу громад, регіонів і держави загалом.

Навчання дорослих у центрах освіти дорослих спрямоване на особистісний і професійний розвиток громадян в умовах неформальної освіти.

Центри освіти дорослих в Україні

Центри освіти дорослих функціонують в усіх регіонах України. Основні напрями їх діяльності:

  • професійно-орієнтований (опанування різних професій, підвищення кваліфікації тощо);
  • інформаційно-комуканікаційний (розвиток вмінь і навичок використання інформаційно-комунікаційних технологій);
  • мовно-лінгвістичний (програми з вивчення мов);
  • мистецький (програми, лекції, майстер-класи з традиційного мистецтва й сучасного хенд-мейду, кінематографії, виставки, зустрічі з митцями тощо);
  • оздоровчий (програми з розвитку культури здорового способу життя, заходи з популяризації здорового харчування, заняття з різних видів спорту тощо); реабілітаційний;
  • психологічно орієнтований (програми, майстер-класи з подолання стресів, розвитку навичок діалогічної взаємодії тощо);
  • юридичний, правовий; економічний (програми з фінансової грамотності, розвитку підприємницьких навичок, бізнес-навичок тощо);
  • громадянська освіта [публічні лекції, дискусії та дебати, спрямовані на розвиток культури волонтерства, міжгенераційного діалогу (діалогу поколінь), забезпечення ґендерної рівності тощо].

В основу діяльності окремих українських центрів освіти дорослих покладено модель німецьких народних університетів, що забезпечує можливості навчання упродовж життя для всіх, незалежно від соціального статусу, статі, освіти, віку, релігії, ідеології чи національності тощо.

Основні джерела фінансування центрів освіти дорослих:

  • самофінансування — особистий бюджет людини (родини);
  • кошти донорів (благодійні фонди, громадські організації та ін.), спонсорів, меценатів, місцевий бюджет, бюджет об’єднаних територіальних громад тощо.

Література

  1. Центри Освіти Дорослих. Освіта як суспільна відповідальність / Пер. з нім. Берлін : Deutscher Volkshochschul-Verband, 2011. 30 с. URL: http://www.dvv-international.org.ua/fileadmin/files/eastern-neighbors/Ukraina_pics/ukraine_2/centry_obrazov_vzroslykh.pdf
  2. Прийма С. M. Центри освіти дорослих у контексті переосмислення місії університету // Педагогіка та психологія. 2016. Вип. 52. С. 173–186. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/768/1/znpkhnpu_ped_2016_52_21.pdf
  3. Аніщенко О. В. Моделі центрів освіти дорослих в Україні // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2018. Вип. 1 (14). С. 22–36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/716897/1/Anishchenko%20O.%20Adult%20Education%20Center%20models.pdf
  4. МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Закону України «Про освіту дорослих» // МОН України. 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-zakonu-ukrayini-pro-osvitu-doroslih

Автор ВУЕ

О. В. Аніщенко,

С. М. Прийма

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Прийма С. М., Аніщенко О. В. Центри освіти дорослих // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Центри освіти дорослих (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
19.10.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶