Відмінності між версіями «Адам де ла Аль»
м (Заміна тексту — „|Стать=ч=“ на „|Стать=ч“) |
|||
(Не показані 20 проміжних версій 6 користувачів) | |||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
− | + | '''Ада́м де ла Аль''' (Adam de la Halle), Адам ле Боссю (Adam le Bossu; на пікардійському діалекті Bochu; близько 1235, м. Аррас, тепер регіон О-де-Франс, Франція — близько 1285–1288, м. Неаполь?, тепер Італія) — [[Трувери|трувер]]. | |
− | + | {{Персоналія | |
− | Ада́м де ла Аль (Adam de la Halle), Адам ле Боссю (Adam le Bossu; на пікардійському діалекті Bochu; близько 1235, м. Аррас, тепер регіон О-де-Франс, Франція — близько 1285–1288, м. Неаполь?, тепер Італія) — трувер. Навчався у цистерціанському монастирі Вошелль, але згодом відмовився від церковної кар’єри, одружився, певний час жив у м. Дуе, однак повернувся до м. Арраса (за різними даними 1262 або 1275), де написав свій найвідоміший твір «Гра про альтанку» (1276–1277). Згодом навчався у Паризькому університеті, де отримав ступінь магістра мистецтв. Близько 1280 як поет і музикант поступив на службу до графа Робера ІІ д’Артуа, племінника короля Людовіка Святого; 1283 разом з його почтом вирушив до Неаполя, щоб підтримати графа Шарля д’Анжу під час повстання проти французького панування. Ймовірно там і помер. Його твори різноманітні та революційні для свого часу. «Гра про альтанку» («Le Jeu de la feuillée») — перша повністю світська театральна п’єса. У ній поєднується кілька сюжетних ліній: з одного боку біографічна, про пригоди Адама, який хоче вирушити в Париж, з іншого — пародична феєрія (обід, приготовлений для фей жінками міста). Стиль твору жвавий і розмовний, в ньому згадуються справжні відомі особи м. Арраса, йдеться про живий театр, пов’язаний з дійсністю. «Гра Робена і Маріон» («Le Jeu de Robin et Marion»; близько 1284) — перша «музична комедія» в історії сучасного театру; належить до модного у 13 ст. ліричного жанру пасторалі. У творі розповідається про зустріч шевальє і пастушки, освідчення у коханні шевальє та відповідь пастушки. Оригінальність у тому, що уривки тексту чергуються з піснями і музичними уривками, у піснях повторюється те, про що говориться у діалогах. | + | |Прізвище та ім’я мовою оригіналу=Adam de la Halle |
+ | |Прізвище= | ||
+ | |Ім’я=Адам де ла Аль | ||
+ | |По батькові= | ||
+ | |Псевдонім= | ||
+ | |Справжнє ім’я= | ||
+ | |Справжнє прізвище= | ||
+ | |Рік народження=1235 | ||
+ | |Місце народження=Аррас, О-де-Франс, Франція | ||
+ | |Рік смерті=бл. 1285–1288 | ||
+ | |Місце смерті=Неаполь, Італія | ||
+ | |Alma mater=Паризький університет, Париж | ||
+ | |Напрями діяльності=літературна творчість, драматургія | ||
+ | |Традиція/школа= | ||
+ | |Стать=ч | ||
+ | }} | ||
+ | == Життєпис == | ||
+ | Навчався у цистерціанському монастирі Вошелль, але згодом відмовився від церковної кар’єри, одружився, певний час жив у м. Дуе, однак повернувся до м. Арраса (за різними даними 1262 або 1275), де написав свій найвідоміший твір «Гра про альтанку» (1276–1277). Згодом навчався у Паризькому університеті, де отримав ступінь магістра мистецтв. Близько 1280 як поет і музикант поступив на службу до графа Робера ІІ д’Артуа, племінника короля Людовіка Святого; 1283 разом з його почтом вирушив до Неаполя, щоб підтримати графа Шарля д’Анжу під час повстання проти французького панування. Ймовірно там і помер. | ||
+ | [[File:Адам де ла Аль.jpg|праворуч|400px]] | ||
+ | Його твори різноманітні та революційні для свого часу. «Гра про альтанку» («Le Jeu de la feuillée») — перша повністю світська театральна п’єса. У ній поєднується кілька сюжетних ліній: з одного боку біографічна, про пригоди Адама, який хоче вирушити в Париж, з іншого — пародична феєрія (обід, приготовлений для фей жінками міста). Стиль твору жвавий і розмовний, в ньому згадуються справжні відомі особи м. Арраса, йдеться про живий театр, пов’язаний з дійсністю. «Гра Робена і Маріон» («Le Jeu de Robin et Marion»; близько 1284) — перша «музична комедія» в історії сучасного театру; належить до модного у 13 ст. ліричного жанру пасторалі. У творі розповідається про зустріч шевальє і пастушки, освідчення у коханні шевальє та відповідь пастушки. Оригінальність у тому, що уривки тексту чергуються з піснями і музичними уривками, у піснях повторюється те, про що говориться у діалогах. | ||
== Твори == | == Твори == | ||
− | |||
* Le Jeu de la feuillée. Paris, 1922 ; Le Jeu de Robin et Marion. Paris, 1924. | * Le Jeu de la feuillée. Paris, 1922 ; Le Jeu de Robin et Marion. Paris, 1924. | ||
== Література == | == Література == | ||
− | + | #Dufournet J. Adam de la Halle à la recherche de luimême ou le jeu dramatique de la feuillée. Paris, 1974. 510 p. | |
− | #Dufournet J. Adam de la Halle à la recherche de luimême ou le jeu dramatique de la feuillée. Paris, 1974. | ||
− | |||
#Littérature. Textes et documentes. Moyen Age / XVI siècle. Paris, 1988. | #Littérature. Textes et documentes. Moyen Age / XVI siècle. Paris, 1988. | ||
− | #Bertelot A. Histoire de la litterature française du Moyen Age. Paris, | + | #Bertelot A. Histoire de la litterature française du Moyen Age. Paris, Nathan. 1988. 512 p. |
+ | #Светская драматургия // Дятлева Г. В., Смирнова Л. Н., Гальперина Г. А. Популярная история театра. Москва : Мульти Медиа, 2008. 1522 с. URL: http://www.k2x2.info/kulturologija/populjarnaja_istorija_teatra/p11.php | ||
== Автор ВУЕ== | == Автор ВУЕ== | ||
+ | * [[Автор_ВУЕ::Глухова С. В.|С. В. Глухова]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Категорія:Персоналія]] | [[Категорія:Персоналія]] | ||
Рядок 26: | Рядок 41: | ||
[[Категорія:Театральне мистецтво]] | [[Категорія:Театральне мистецтво]] | ||
[[Категорія:Музичне мистецтво]] | [[Категорія:Музичне мистецтво]] | ||
+ | [[Категорія:Філологічні науки]] | ||
+ | [[Категорія:Література зарубіжних країн]] |
Поточна версія на 17:28, 11 вересня 2019
Ада́м де ла Аль (Adam de la Halle), Адам ле Боссю (Adam le Bossu; на пікардійському діалекті Bochu; близько 1235, м. Аррас, тепер регіон О-де-Франс, Франція — близько 1285–1288, м. Неаполь?, тепер Італія) — трувер.
Адам де ла Аль (Adam de la Halle) | |
---|---|
Народження | 1235 |
Місце народження | Аррас, О-де-Франс, Франція |
Смерть | бл. 1285–1288 |
Місце смерті | Неаполь, Італія |
Alma mater | Паризький університет, Париж |
Напрями діяльності | літературна творчість, драматургія |
Життєпис
Навчався у цистерціанському монастирі Вошелль, але згодом відмовився від церковної кар’єри, одружився, певний час жив у м. Дуе, однак повернувся до м. Арраса (за різними даними 1262 або 1275), де написав свій найвідоміший твір «Гра про альтанку» (1276–1277). Згодом навчався у Паризькому університеті, де отримав ступінь магістра мистецтв. Близько 1280 як поет і музикант поступив на службу до графа Робера ІІ д’Артуа, племінника короля Людовіка Святого; 1283 разом з його почтом вирушив до Неаполя, щоб підтримати графа Шарля д’Анжу під час повстання проти французького панування. Ймовірно там і помер.
Його твори різноманітні та революційні для свого часу. «Гра про альтанку» («Le Jeu de la feuillée») — перша повністю світська театральна п’єса. У ній поєднується кілька сюжетних ліній: з одного боку біографічна, про пригоди Адама, який хоче вирушити в Париж, з іншого — пародична феєрія (обід, приготовлений для фей жінками міста). Стиль твору жвавий і розмовний, в ньому згадуються справжні відомі особи м. Арраса, йдеться про живий театр, пов’язаний з дійсністю. «Гра Робена і Маріон» («Le Jeu de Robin et Marion»; близько 1284) — перша «музична комедія» в історії сучасного театру; належить до модного у 13 ст. ліричного жанру пасторалі. У творі розповідається про зустріч шевальє і пастушки, освідчення у коханні шевальє та відповідь пастушки. Оригінальність у тому, що уривки тексту чергуються з піснями і музичними уривками, у піснях повторюється те, про що говориться у діалогах.
Твори
- Le Jeu de la feuillée. Paris, 1922 ; Le Jeu de Robin et Marion. Paris, 1924.
Література
- Dufournet J. Adam de la Halle à la recherche de luimême ou le jeu dramatique de la feuillée. Paris, 1974. 510 p.
- Littérature. Textes et documentes. Moyen Age / XVI siècle. Paris, 1988.
- Bertelot A. Histoire de la litterature française du Moyen Age. Paris, Nathan. 1988. 512 p.
- Светская драматургия // Дятлева Г. В., Смирнова Л. Н., Гальперина Г. А. Популярная история театра. Москва : Мульти Медиа, 2008. 1522 с. URL: http://www.k2x2.info/kulturologija/populjarnaja_istorija_teatra/p11.php