Відмінності між версіями «Брюнель, Марк Ізамбар»

м (Ольга Лелюк перейменував сторінку з Брюнель, Марк Ізамбар на Брюнель, Марк Ісамбарт без створення перенаправлення)
Рядок 1: Рядок 1:
{{Дефініція_гасла|Дефініція=Берг-колегія – орган з управління гірничорудними підприємствами в Російській імперії, аналог міністерства (колегії) за європейським зразком; затверджена в 1719 замість Рудного приказу.
+
'''Брюне́ль, Марк Ісамба́рт'''; Брунел, Марк Ісамбард ({{lang-fr|Brunel, Marc Isambart}}, {{lang-en|Brunel, Marc Isambard}}; 25.04.1769, м. Аквіль, тепер рег. Нормандія, Франція — 12.12.1849, м. Лондон, Велика Британія) — інженер, винахідник [[Щит прохідницький|прохідницького щита]] й технології щитової проходки підземних виробок, член Лондонського королівського товариства (з 1814), іноземний член Королівської шведської академії наук (з 1828), іноземний почесний член Американської академії мистецтв і наук (з 1834), почесний стипендіат Королівського товариства м. Единбурга (з 1845). Батько [[І. К. Брюнеля, Марк Ісамбарт|І. К. Брюнеля]].
 +
{{Персоналія
 +
|Прізвище=Брюнель
 +
|Ім’я=Марк Ісамбарт
 +
|По батькові=
 +
|Прізвище та ім’я мовою оригіналу=Brunel, Marc Isambart
 +
|Псевдонім=
 +
|Справжнє ім’я=
 +
|Справжнє прізвище=
 +
|День народження=25
 +
|Місяць народження=04
 +
|Рік народження=1769
 +
|Місце народження=Аквіль
 +
|День смерті=12
 +
|Місяць смерті=12
 +
|Рік смерті=1849
 +
|Місце смерті=Лондон
 +
|Місце поховання=
 +
|Стать=ч
 +
|Alma mater=
 +
|Місце діяльності=
 +
|Напрями діяльності=кінооператор
 +
|Традиція/школа=
 +
|Відзнака=
 +
|Ілюстрація=
 +
}}
 +
==Життєпис==
 +
Походив з родини дрібних землевласників. Початкову освіту отримав у Жизорській колегії, навчався в духовній семінарії в [[Руан|м. Руані]]. Мав схильність до математики, механіки й малювання та музичні здібності. Відхилив батькову пропозицію щодо духовної кар’єри і 1786 став військово-морським кадетом, кілька разів відвідував [[Вест-Індія|Вест-Індію]].
 +
 
 +
1792 полишив флотську службу й повернувся до м. Руана. Зазнав переслідувань за роялістські погляди (див. [[Роялізм]]) під час [[Велика французька революція|Великої французької революції]] і 1794 змушений був емігрувати до м. [[Нью-Йорк]]а, де розпочав інженерну діяльність з будівництва цивільних та геотехнічних об’єктів.
 +
 
 +
1796 отримав американське громадянство. Для вирішення потреб Королівського флоту Великої Британії розробив машину для механізованого виробництва такелажних шківів і з метою її впровадження прибув у березні 1799 до м. [[Лондон]]а.
 +
 
 +
1802 розпочалось масове промислове виробництво такелажних шківів Брюнеля в м. Портсмуті.
 +
 
 +
1818 запатентував прохідницький щит для проведення підземних виробок у слабких породах (ґрунтах) і обґрунтував проекти будівництва тунелів під р. [[Темза|Темзою]] в м. Лондоні та р. Невою в м. [[Санкт-Петербург|Санкт-Петербурзі]].
 +
 
 +
Через участь у збиткових проектах 1821 потрапив до боргової в’язниці. Щоб розрахуватися з боргами, запропонував інженерні послуги російському імператору [[Олександр I|Олександру І]], що змусило уряд Великої Британії сплатити борги Брюнеля й залишити його в м. Лондоні.
 +
 
 +
У червні 1824 була утворена Тунельна компанія Темзи (Thames Tunnel Company), метою якої стало спорудження [[Тунель гідротехнічний|тунелю]] під р. Темзою. Брюнеля призначено головним інженером проекту. Будівництво тунелю під технічним керівництвом Брюнеля тривало до 1842; офіційне відкриття відбулося 25.03.1843. В останні роки Брюнель життя допомагав в інженерних проектах свого сина І. К. Брюнеля.
 +
 
 +
==Діяльність==
 +
Співавтор проекту будівництва каналу між р. [[Гудзон]] і о. Шамплейн (Північна Америка). Брав участь у конкурсі проектів будівлі [[Капітолій|Капітолію]] у м. [[Вашингтон]]і. Проектував будинки, доки, промислові будівлі, арсенал та гарматну фабрику у м. Нью-Йорку. Спроектував і впровадив у виробництво машину для виготовлення такелажних шківів. Винайшов прохідницький щит для проведення тунелів у слабких породах, розробив технологію щитової проходки підземних виробок, яку вперше застосував під час спорудження тунелю під р. Темзою.  Винахід Брюнеля послужив основою для створення нових тунельних щитів, які використовували для будівництва системи Лондонського метрополітену та інших тунелів світу.
 +
 
 +
==Відзнаки й нагороди==
 +
24.03.1841 отримав від королеви [[Вікторія (королева)|Вікторії]] титул лицаря.
 +
 
 +
У м. Лондоні діє Музей Брюнеля (Brunel Museum, з 1961), у якому представлені експонати, що відображають життя та діяльність батька й сина Брюнелів.
 +
 
 +
==Література==
 +
#Bagust, Harold (2006). The Greater Genius? A biography of Marc Isambard Brunel. Hersham: Ian Allan Publishing.
 +
#Панкратова Н. Д., Гайко Г .І., Савченко І. О. Розвиток підземної урбаністики як системи альтернативних проектних конфігурацій. Київ : Наукова думка, 2020. 136 с.
 +
==Автор ВУЕ==
 +
[[Автор_ВУЕ::Білецький В. С.|В. С. Білецький]]
 +
[[Категорія:ВУЕ]]
 +
[[Категорія:Е-ВУЕ]]
 +
[[Категорія:Персоналії]]
 +
[[Категорія:Будівництво]]
 +
[[Категорія:Транспорт]]
 +
[[Категорія:Кораблебудування]]
 +
[[Категорія:Конструювання та будування суден]]
 +
[[Категорія:Залізнична колія]]
 +
{{Цитування_автор}}
 +
{{Оприлюднено
 +
|Науковий напрям=Технічні науки
 +
|Дефініція=інженер, винахідник прохідницького щита й технології щитової проходки підземних виробок, член Лондонського королівського товариства (з 1814), іноземний член Королівської шведської академії наук (з 1828), іноземний почесний член Американської академії мистецтв і наук (з 1834), почесний стипендіат Королівського товариства м. Единбурга (з 1845).
 +
|Статус гасла=Оприлюднено
 +
|Аудіосупровід=
 +
|Відео=
 +
|Аудіо=
 +
|Ілюстрації=
 +
|Обсяг гасла=
 +
|Рік оприлюднення=2020
 +
|Місяць оприлюднення=06
 +
|Дата оприлюднення=22
 
}}
 
}}
'''Брюнель, Марк Ізамбар''' (англ. Brunel, Marc Isambard; 25.04.1769, м. Акевіль, тепер рег. Нормандія, Франція – 12.12 1849, м. Лондон, Велика Британія) — інженер, винахідник [[Щит прохідницький|прохідницького щита]]; розробив технологію щитової проходки підземних виробок, за допомогою якої було споруджено перший у світі підводний [[Тунель гідротехнічний|тунель]] під р. [[Темза|Темзою]] (1824–1843), Велика Британія.
 

Версія за 11:56, 22 червня 2020

Брюне́ль, Марк Ісамба́рт; Брунел, Марк Ісамбард (фр. Brunel, Marc Isambart, англ. Brunel, Marc Isambard; 25.04.1769, м. Аквіль, тепер рег. Нормандія, Франція — 12.12.1849, м. Лондон, Велика Британія) — інженер, винахідник прохідницького щита й технології щитової проходки підземних виробок, член Лондонського королівського товариства (з 1814), іноземний член Королівської шведської академії наук (з 1828), іноземний почесний член Американської академії мистецтв і наук (з 1834), почесний стипендіат Королівського товариства м. Единбурга (з 1845). Батько І. К. Брюнеля.

Брюнель, Марк Ізамбар

(Brunel, Marc Isambart)

Народження 25.04.1769
Місце народження Аквіль
Смерть 12.12.1849
Місце смерті Лондон
Напрями діяльності кінооператор

Життєпис

Походив з родини дрібних землевласників. Початкову освіту отримав у Жизорській колегії, навчався в духовній семінарії в м. Руані. Мав схильність до математики, механіки й малювання та музичні здібності. Відхилив батькову пропозицію щодо духовної кар’єри і 1786 став військово-морським кадетом, кілька разів відвідував Вест-Індію.

1792 полишив флотську службу й повернувся до м. Руана. Зазнав переслідувань за роялістські погляди (див. Роялізм) під час Великої французької революції і 1794 змушений був емігрувати до м. Нью-Йорка, де розпочав інженерну діяльність з будівництва цивільних та геотехнічних об’єктів.

1796 отримав американське громадянство. Для вирішення потреб Королівського флоту Великої Британії розробив машину для механізованого виробництва такелажних шківів і з метою її впровадження прибув у березні 1799 до м. Лондона.

1802 розпочалось масове промислове виробництво такелажних шківів Брюнеля в м. Портсмуті.

1818 запатентував прохідницький щит для проведення підземних виробок у слабких породах (ґрунтах) і обґрунтував проекти будівництва тунелів під р. Темзою в м. Лондоні та р. Невою в м. Санкт-Петербурзі.

Через участь у збиткових проектах 1821 потрапив до боргової в’язниці. Щоб розрахуватися з боргами, запропонував інженерні послуги російському імператору Олександру І, що змусило уряд Великої Британії сплатити борги Брюнеля й залишити його в м. Лондоні.

У червні 1824 була утворена Тунельна компанія Темзи (Thames Tunnel Company), метою якої стало спорудження тунелю під р. Темзою. Брюнеля призначено головним інженером проекту. Будівництво тунелю під технічним керівництвом Брюнеля тривало до 1842; офіційне відкриття відбулося 25.03.1843. В останні роки Брюнель життя допомагав в інженерних проектах свого сина І. К. Брюнеля.

Діяльність

Співавтор проекту будівництва каналу між р. Гудзон і о. Шамплейн (Північна Америка). Брав участь у конкурсі проектів будівлі Капітолію у м. Вашингтоні. Проектував будинки, доки, промислові будівлі, арсенал та гарматну фабрику у м. Нью-Йорку. Спроектував і впровадив у виробництво машину для виготовлення такелажних шківів. Винайшов прохідницький щит для проведення тунелів у слабких породах, розробив технологію щитової проходки підземних виробок, яку вперше застосував під час спорудження тунелю під р. Темзою. Винахід Брюнеля послужив основою для створення нових тунельних щитів, які використовували для будівництва системи Лондонського метрополітену та інших тунелів світу.

Відзнаки й нагороди

24.03.1841 отримав від королеви Вікторії титул лицаря.

У м. Лондоні діє Музей Брюнеля (Brunel Museum, з 1961), у якому представлені експонати, що відображають життя та діяльність батька й сина Брюнелів.

Література

  1. Bagust, Harold (2006). The Greater Genius? A biography of Marc Isambard Brunel. Hersham: Ian Allan Publishing.
  2. Панкратова Н. Д., Гайко Г .І., Савченко І. О. Розвиток підземної урбаністики як системи альтернативних проектних конфігурацій. Київ : Наукова думка, 2020. 136 с.

Автор ВУЕ

В. С. Білецький


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гайко Г. І. Брюнель, Марк Ізамбар // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Брюнель, Марк Ізамбар (дата звернення: 28.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.06.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶