Відмінності між версіями «Авторитаризм»
м (removed Category:Політичні режими; added Category:Політичний режим using HotCat) |
|||
(Не показані 18 проміжних версій 8 користувачів) | |||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
+ | [[Файл:Авторитаризм.mp3|Авторитаризм]] | ||
− | '''Авторитари́зм''' ( | + | '''Авторитари́зм''' ({{lang-fr|autoritarisme}}, від {{lang-la|au(c)toritas}} — влада, вплив) — [[Режим політичний|політичний режим]], який ґрунтується на необмеженій владі однієї особи або групи осіб при збереженні окремих економічних, духовних, громадянських свобод; спосіб правління з обмеженим плюралізмом; соціально-політична система, заснована на підпорядкуванні державі чи її лідерам; соціальна установка або риса особистості, що характеризується впевненістю в тому, що в суспільстві повинна існувати сувора й безумовна відданість вождю, беззаперечне підпорядкування людей авторитетам і владі. |
− | + | Упровадили термін у науковий вжиток для позначення певного набору соціальних характеристик, властивих як політичній культурі, так і масовій свідомості загалом, та запропонували його найповніше осмислення теоретики [[Франкфуртська школа|Франкфуртської школи]] неомарксизму (М. Горкгаймер, Т. Адорно, Г. Маркузе, Е. Френкель-Брунсвік, Д. Левінсон, Р. Сенфорд). | |
− | + | == Характеристика == | |
+ | Авторитаризму притаманні: [[Автократія|автократизм]] або невелика кількість носіїв влади (диктатор, монарх, тиран, військова диктатура, олігархічна група); непідконтрольність влади народу, звужені або зведені нанівець дії принципів виборності державних органів і посадових осіб, підзвітності їх населенню; ігнорування принципу поділу влади, домінування глави держави, виконавчої влади чи військової, обмеження ролі представницьких органів (асоціацій, об’єднань, союзів тощо); рекрутування панівної еліти не за допомогою конкурентних виборів, а завдяки кооптації, призначення згори; непрозорість кадрової політики, яка призводить до появи замкнутої в собі правлячої верхівки (номенклатури, кліки тощо); монополізація влади і політики, недопущення реальної політичної опозиції й конкуренції; мотивом державної служби виступають не інтереси суспільства чи держави, а особиста відданість особі, що персоніфікує владу; відмова від тотального контролю над суспільством, існування неконтрольованих владою сфер суспільного життя (незалежних профспілок, професійних об’єднань творчої інтелігенції, молодіжних організацій тощо); невтручання держави в економіку, заохочення ринкових механізмів саморегулювання суспільного життя (заохочення прагнення людей до трудової активності, придбання власності, акцій, участі в різноманітних економічних програмах); домінування командних, адміністративних методів державного управління (безумовне виконання розпоряджень, наказів, директив), не виключено застосування терору й політичних репресій; позбавлення гарантій безпеки особи у взаєминах із владою; головною опорою авторитарних режимів є домінуючі вертикальні силові структури влади (армія, каральні органи, спецслужби); практика імітації виборів (при повній відсутності найменшої можливості приходу до влади представників опозиції); існування політичних партій, але під жорстким контролем правлячої особи або угруповання; підконтрольність ЗМІ. | ||
− | + | == Види авторитаризму== | |
+ | * військово-бюрократична диктатура (диктатура військової й бюрократичної еліт, обмежене залучення громадських інтелектуалів-професіоналів до формування політичних пріоритетів — режими Г. А. Насера в Єгипті, Х. Перона в Аргентині, «чорних полковників» у Греції, С. Хусейна в Іраку, військові хунти в Бразилії, Перу); | ||
− | + | * корпоративний авторитаризм (співробітництво значних економічних конгломератів як противага заідеологізованості та однопартійності в політичній системі — режими Ф. Франко в Іспанії, А. Салазара в Португалії); | |
− | + | * дототалітарний авторитаризм (перехідний режим від демократії до тоталітаризму, за якого соціальна група, що представляє тоталітарну утопію, ще не утвердила свою владу, але поступово обмежує діяльність груп інтересів громадянського суспільства й церкви — Німеччина напередодні приходу до влади А. Гітлера та у перші роки його правління); | |
− | + | * постколоніальний авторитаризм (мобілізаційний режим, властивий колишнім колоніям на шляху до незалежності, намагання демократизувати суспільство супроводжується обмеженням політичного плюралізму в умовах нестабільного економічного розвитку); | |
− | + | * етнічна (расистська) квазідемократія (повна мобілізація влади етнічною чи національною меншістю з обмеженням громадянських прав представників інших національностей — ПАР); | |
− | + | * традиційні режими (закриті режими спадково-родового та династичного правління, з монолітною структурою політичної еліти — сучасні абсолютні монархії — держави Перської затоки, Непал; дуалістичні монархії — Марокко, Йорданія, Кувейт); | |
− | + | * егалітарно-авторитарні режими (закриті режими з монолітною структурою й руйнуванням інституту приватної власності — РФ, Білорусь, Алжир, Бірма, Гвінея, Мозамбік, Танзанія, В’єтнам, Китай, Куба, Венесуела); | |
− | + | * авторитарно-інегалітарні режими (режим із диференційованою структурою еліти, яка вступає в контакт з економічно привілейованими групами приватних інтересів, через закритість режиму населення залишається бідним і безправним — фашистські й нацистські режими); | |
− | + | * змагальні олігархії (режими з пасивною соціальною базою, але відкритістю до участі в політиці різних представників великого капіталу — деякі країни Латинської Америки); | |
− | + | * традиційні авторитарні режими олігархічного типу — Гватемала, Куба до 1959, Нікарагуа до 1979; | |
− | |||
− | + | * гегемоністський авторитаризм нової олігархії — Камерун, Туніс, Філіппіни при Ф. Маркосі (1972–1985); | |
− | + | * теократичні режими (політична влада сконцентрована в руках духовних осіб — Судан, Кувейт, Катар, Саудівська Аравія, Іран після 1979); | |
+ | |||
+ | * неототалітарні режими — владу контролює одна партія, інші партії або не існують, або мають декоративний характер (режими інституційно-революційної партії в Мексиці, БААС у Сирії, в КНДР); | ||
− | + | * персональна тиранія (влада належить диктатору й спирається на розгалужений поліцейський апарат) — персональна тиранія Барре в Сомалі (1969–1991), Дювальє в Гаїті (1957–1986), Аміна в Уганді (1971–1979), Сомоси в Нікарагуа (1936–1979). | |
− | Різновидом персональної тиранії є султанізм — крайня форма патримоніального родового, спадкового правління за відсутності опозиції, політичного плюралізму та пасивної участі населення в політиці. | + | Різновидом персональної тиранії є султанізм — крайня форма патримоніального родового, спадкового правління за відсутності опозиції, політичного плюралізму та пасивної участі населення в політиці. |
За авторитаризму відбувається формалізація й вихолощення справжнього організаційного та регулятивного сенсу політичних процедур та інститутів, що пов’язують державу й суспільство. За авторитаризму політична доцільність завжди бере гору над правом і законністю. | За авторитаризму відбувається формалізація й вихолощення справжнього організаційного та регулятивного сенсу політичних процедур та інститутів, що пов’язують державу й суспільство. За авторитаризму політична доцільність завжди бере гору над правом і законністю. | ||
− | Авторитаризм як форма політичної влади часто поєднується з автократією і диктатурою (форма здійснення влади). Авторитаризм займає проміжне місце між демократією й тоталітаризмом: за диктаторською природою влади, необмеженою законами і демократизмом, він близький до тоталітарного режиму; збереженням автономності окремих суспільних сфер, особливо приватного життя, авторитаризм близький до демократії. | + | Авторитаризм як форма політичної влади часто поєднується з [[Автократія|автократією]] і [[Диктатура|диктатурою]] (форма здійснення влади). Авторитаризм займає проміжне місце між демократією й тоталітаризмом: за диктаторською природою влади, необмеженою законами і демократизмом, він близький до тоталітарного режиму; збереженням автономності окремих суспільних сфер, особливо приватного життя, авторитаризм близький до демократії. Авторитаризм розглядають як «компроміс» між тоталітаризмом і демократією, він є перехідним як від тоталітаризму до демократії, так і навпаки. |
− | Засади і ступені авторитаризму можуть бути різними: від раціональних, виправданих ситуацією (стан війни, суспільна криза, соціальні або національні конфлікти тощо) до ірраціональних, коли авторитаризм переходить у крайню форму — тоталітаризм, деспотизм. Авторитаризм вважаться природним і виправданим в умовах зламу старих соціальних структур, у процесі переходу від традиційного стану суспільства до індустріального рівня. | + | Засади і ступені авторитаризму можуть бути різними: від раціональних, виправданих ситуацією (стан війни, суспільна криза, соціальні або національні конфлікти тощо) до ірраціональних, коли авторитаризм переходить у крайню форму — тоталітаризм, деспотизм. Авторитаризм вважаться природним і виправданим в умовах зламу старих соціальних структур, у процесі переходу від традиційного стану суспільства до індустріального рівня. |
− | Популярність авторитарних режимів у світі продиктована їх перевагами, особливо відчутними в екстремальних ситуаціях: здатністю забезпечити суспільний порядок, здійснити швидко реорганізацію суспільних структур, без зволікань прийняти управлінське рішення, сконцентрувати зусилля й ресурси на вирішенні нагальних конкретних проблем тощо. Зазначене надає авторитаризму привабливості й спонукає владні структури | + | Популярність авторитарних режимів у світі продиктована їх перевагами, особливо відчутними в екстремальних ситуаціях: здатністю забезпечити суспільний порядок, здійснити швидко реорганізацію суспільних структур, без зволікань прийняти управлінське рішення, сконцентрувати зусилля й ресурси на вирішенні нагальних конкретних проблем тощо. Зазначене надає авторитаризму привабливості й спонукає владні структури й окремі політичні сили посттоталітарних країн (зокрема України) до застосування його методів як достатньо ефективного засобу проведення (чи імітації) радикальних економічних, політичних, соціальних реформ. |
== Література == | == Література == | ||
− | + | # Linz J. J.Totalitarian and Authoritarian Regimes. Colorado : Lynne Rienner Publishers, 2000. 343 p. | |
− | # | + | # Ezrow N. M., Frantz E. Dictators and Dictatorships: Understanding Authoritarian Regimes and Their Leaders. London : A&C Black, 2011. 313 p. |
− | # | + | # Sharp G. From Dictatorship to Democracy: A Conceptual Framework for Liberation. New York : The New Press, 2012. 160 p. |
− | # | + | # Рябчук М. Специфічна сила «слабкої держави»: інституалізація авторитаризму у пострадянській Україні // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса. 2013. Вип. 4. С. 105–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2013_4_12 |
− | # | + | # Wahman M., Teorell J., Hadenius A. Authoritarian regime types revisited: updated data in comparative perspective // Contemporary Politics. 2013. Vol. 19. № 1. P. 19–34. |
− | + | # Шаповаленко М. В. Хвилі авторитаризму/демократії в концепціях демократизації // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія: Питання політології. 2014. № 1132. Вип. 27. С. 30–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPPO_2014_1132_27_6 | |
− | # | + | # Ченовет Е., Стефан М. Дж. Чому ненасильницький спротив ефективний. Стратегічна логіка громадянського конфлікту / Пер. с англ. С. Гіріка. Київ : Кліо, 2014. 204 с. |
+ | # Seeberg M. B. State Capacity, Economic Control, and Authoritarian Elections. New York : Routledge, 2018. 192 p. | ||
== Автор ВУЕ == | == Автор ВУЕ == | ||
+ | * [[Автор_ВУЕ::Дем’яненко Б. Л.|Б. Л. Дем’яненко]] | ||
− | + | [[Категорія:Цивілізація]] | |
− | |||
[[Категорія:Поняття]] | [[Категорія:Поняття]] | ||
[[Категорія:Політичні науки]] | [[Категорія:Політичні науки]] | ||
− | [[Категорія: | + | [[Категорія:Політичні режими]] |
[[Категорія:е-ВУЕ]] | [[Категорія:е-ВУЕ]] | ||
[[Категорія:ВУЕ]] | [[Категорія:ВУЕ]] | ||
[[Категорія:Політичні інститути та процеси]] | [[Категорія:Політичні інститути та процеси]] | ||
+ | [[Категорія:Озвучено]] |
Поточна версія на 14:57, 23 липня 2021
Авторитари́зм (фр. autoritarisme, від лат. au(c)toritas — влада, вплив) — політичний режим, який ґрунтується на необмеженій владі однієї особи або групи осіб при збереженні окремих економічних, духовних, громадянських свобод; спосіб правління з обмеженим плюралізмом; соціально-політична система, заснована на підпорядкуванні державі чи її лідерам; соціальна установка або риса особистості, що характеризується впевненістю в тому, що в суспільстві повинна існувати сувора й безумовна відданість вождю, беззаперечне підпорядкування людей авторитетам і владі.
Упровадили термін у науковий вжиток для позначення певного набору соціальних характеристик, властивих як політичній культурі, так і масовій свідомості загалом, та запропонували його найповніше осмислення теоретики Франкфуртської школи неомарксизму (М. Горкгаймер, Т. Адорно, Г. Маркузе, Е. Френкель-Брунсвік, Д. Левінсон, Р. Сенфорд).
Характеристика
Авторитаризму притаманні: автократизм або невелика кількість носіїв влади (диктатор, монарх, тиран, військова диктатура, олігархічна група); непідконтрольність влади народу, звужені або зведені нанівець дії принципів виборності державних органів і посадових осіб, підзвітності їх населенню; ігнорування принципу поділу влади, домінування глави держави, виконавчої влади чи військової, обмеження ролі представницьких органів (асоціацій, об’єднань, союзів тощо); рекрутування панівної еліти не за допомогою конкурентних виборів, а завдяки кооптації, призначення згори; непрозорість кадрової політики, яка призводить до появи замкнутої в собі правлячої верхівки (номенклатури, кліки тощо); монополізація влади і політики, недопущення реальної політичної опозиції й конкуренції; мотивом державної служби виступають не інтереси суспільства чи держави, а особиста відданість особі, що персоніфікує владу; відмова від тотального контролю над суспільством, існування неконтрольованих владою сфер суспільного життя (незалежних профспілок, професійних об’єднань творчої інтелігенції, молодіжних організацій тощо); невтручання держави в економіку, заохочення ринкових механізмів саморегулювання суспільного життя (заохочення прагнення людей до трудової активності, придбання власності, акцій, участі в різноманітних економічних програмах); домінування командних, адміністративних методів державного управління (безумовне виконання розпоряджень, наказів, директив), не виключено застосування терору й політичних репресій; позбавлення гарантій безпеки особи у взаєминах із владою; головною опорою авторитарних режимів є домінуючі вертикальні силові структури влади (армія, каральні органи, спецслужби); практика імітації виборів (при повній відсутності найменшої можливості приходу до влади представників опозиції); існування політичних партій, але під жорстким контролем правлячої особи або угруповання; підконтрольність ЗМІ.
Види авторитаризму
- військово-бюрократична диктатура (диктатура військової й бюрократичної еліт, обмежене залучення громадських інтелектуалів-професіоналів до формування політичних пріоритетів — режими Г. А. Насера в Єгипті, Х. Перона в Аргентині, «чорних полковників» у Греції, С. Хусейна в Іраку, військові хунти в Бразилії, Перу);
- корпоративний авторитаризм (співробітництво значних економічних конгломератів як противага заідеологізованості та однопартійності в політичній системі — режими Ф. Франко в Іспанії, А. Салазара в Португалії);
- дототалітарний авторитаризм (перехідний режим від демократії до тоталітаризму, за якого соціальна група, що представляє тоталітарну утопію, ще не утвердила свою владу, але поступово обмежує діяльність груп інтересів громадянського суспільства й церкви — Німеччина напередодні приходу до влади А. Гітлера та у перші роки його правління);
- постколоніальний авторитаризм (мобілізаційний режим, властивий колишнім колоніям на шляху до незалежності, намагання демократизувати суспільство супроводжується обмеженням політичного плюралізму в умовах нестабільного економічного розвитку);
- етнічна (расистська) квазідемократія (повна мобілізація влади етнічною чи національною меншістю з обмеженням громадянських прав представників інших національностей — ПАР);
- традиційні режими (закриті режими спадково-родового та династичного правління, з монолітною структурою політичної еліти — сучасні абсолютні монархії — держави Перської затоки, Непал; дуалістичні монархії — Марокко, Йорданія, Кувейт);
- егалітарно-авторитарні режими (закриті режими з монолітною структурою й руйнуванням інституту приватної власності — РФ, Білорусь, Алжир, Бірма, Гвінея, Мозамбік, Танзанія, В’єтнам, Китай, Куба, Венесуела);
- авторитарно-інегалітарні режими (режим із диференційованою структурою еліти, яка вступає в контакт з економічно привілейованими групами приватних інтересів, через закритість режиму населення залишається бідним і безправним — фашистські й нацистські режими);
- змагальні олігархії (режими з пасивною соціальною базою, але відкритістю до участі в політиці різних представників великого капіталу — деякі країни Латинської Америки);
- традиційні авторитарні режими олігархічного типу — Гватемала, Куба до 1959, Нікарагуа до 1979;
- гегемоністський авторитаризм нової олігархії — Камерун, Туніс, Філіппіни при Ф. Маркосі (1972–1985);
- теократичні режими (політична влада сконцентрована в руках духовних осіб — Судан, Кувейт, Катар, Саудівська Аравія, Іран після 1979);
- неототалітарні режими — владу контролює одна партія, інші партії або не існують, або мають декоративний характер (режими інституційно-революційної партії в Мексиці, БААС у Сирії, в КНДР);
- персональна тиранія (влада належить диктатору й спирається на розгалужений поліцейський апарат) — персональна тиранія Барре в Сомалі (1969–1991), Дювальє в Гаїті (1957–1986), Аміна в Уганді (1971–1979), Сомоси в Нікарагуа (1936–1979).
Різновидом персональної тиранії є султанізм — крайня форма патримоніального родового, спадкового правління за відсутності опозиції, політичного плюралізму та пасивної участі населення в політиці.
За авторитаризму відбувається формалізація й вихолощення справжнього організаційного та регулятивного сенсу політичних процедур та інститутів, що пов’язують державу й суспільство. За авторитаризму політична доцільність завжди бере гору над правом і законністю.
Авторитаризм як форма політичної влади часто поєднується з автократією і диктатурою (форма здійснення влади). Авторитаризм займає проміжне місце між демократією й тоталітаризмом: за диктаторською природою влади, необмеженою законами і демократизмом, він близький до тоталітарного режиму; збереженням автономності окремих суспільних сфер, особливо приватного життя, авторитаризм близький до демократії. Авторитаризм розглядають як «компроміс» між тоталітаризмом і демократією, він є перехідним як від тоталітаризму до демократії, так і навпаки.
Засади і ступені авторитаризму можуть бути різними: від раціональних, виправданих ситуацією (стан війни, суспільна криза, соціальні або національні конфлікти тощо) до ірраціональних, коли авторитаризм переходить у крайню форму — тоталітаризм, деспотизм. Авторитаризм вважаться природним і виправданим в умовах зламу старих соціальних структур, у процесі переходу від традиційного стану суспільства до індустріального рівня.
Популярність авторитарних режимів у світі продиктована їх перевагами, особливо відчутними в екстремальних ситуаціях: здатністю забезпечити суспільний порядок, здійснити швидко реорганізацію суспільних структур, без зволікань прийняти управлінське рішення, сконцентрувати зусилля й ресурси на вирішенні нагальних конкретних проблем тощо. Зазначене надає авторитаризму привабливості й спонукає владні структури й окремі політичні сили посттоталітарних країн (зокрема України) до застосування його методів як достатньо ефективного засобу проведення (чи імітації) радикальних економічних, політичних, соціальних реформ.
Література
- Linz J. J.Totalitarian and Authoritarian Regimes. Colorado : Lynne Rienner Publishers, 2000. 343 p.
- Ezrow N. M., Frantz E. Dictators and Dictatorships: Understanding Authoritarian Regimes and Their Leaders. London : A&C Black, 2011. 313 p.
- Sharp G. From Dictatorship to Democracy: A Conceptual Framework for Liberation. New York : The New Press, 2012. 160 p.
- Рябчук М. Специфічна сила «слабкої держави»: інституалізація авторитаризму у пострадянській Україні // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса. 2013. Вип. 4. С. 105–126. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2013_4_12
- Wahman M., Teorell J., Hadenius A. Authoritarian regime types revisited: updated data in comparative perspective // Contemporary Politics. 2013. Vol. 19. № 1. P. 19–34.
- Шаповаленко М. В. Хвилі авторитаризму/демократії в концепціях демократизації // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія: Питання політології. 2014. № 1132. Вип. 27. С. 30–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPPO_2014_1132_27_6
- Ченовет Е., Стефан М. Дж. Чому ненасильницький спротив ефективний. Стратегічна логіка громадянського конфлікту / Пер. с англ. С. Гіріка. Київ : Кліо, 2014. 204 с.
- Seeberg M. B. State Capacity, Economic Control, and Authoritarian Elections. New York : Routledge, 2018. 192 p.