Відмінності між версіями «Акселерометр»
м (Імпортовано 1 версія) |
|
(Немає відмінностей)
|
Версія за 19:10, 14 травня 2018
Акселеро́метр (від лат. accelerare — прискорювати і грец. μετρέω — вимірювати), акцелерометр — прилад для вимірювання прискорення (перенавантаження) в машинах і системах, що рухаються зі змінною швидкістю, а також для відстеження орієнтації пристроїв відносно напряму земної гравітації. Основою конструкції акселерометра є чутливий елемент (так звана сейсмічна маса), який зміщується за рахунок гнучкого зв’язку (пружини) при виникненні прискорення, що призводить до зміни довжини пружини, з’єднаної з потенціометричним перетворювачем, з якого знімається вихідний сигнал, пропорційний прискоренню, що вимірюється. Для запобігання аварій у разі критичних прискорень в акселерометі встановлений демпфер, який гасить енергію від ударів чутливого елемента в крайніх його положеннях.
Відповідно до їхнього застосування (для вимірювання лінійних чи кутових прискорень) акселерометри поділяються на лінійні й кутові. Є також маятникові акселерометри — це лінійні акселерометри з кутовим переміщенням сейсмічної маси. За кількістю вимірюваних складових прискорення акселерометри поділяються на одновісні, двовісні та тривісні, за типом чутливого елемента — на гіроскопічні (сейсмічною масою служить гіроскоп) і негіроскопічні (сейсмічна маса — тверде тіло). За принципом дії розрізняють механічні та електромеханічні акселерометри: у механічних прискорення сприймається маятниковим пристроєм, у якому під його дією виникає відхилення маятника від положення рівноваги, у електромеханічних — тензодатчиком, що змінює свій електричний параметр (опір, індуктивність або ємність) залежно від механічної деформації, пропорційної прискоренню. До акселерометрів відносять також вимірювачі прискорень лінійних вібрацій (вібродатчики, віброакселерометри).
Акселерометри використовуються в системах навігації і управління літаків, ракет та інших літальних апаратів, кораблів та підводних човнів; у промислових системах контролю вібрацій верстатів, виробничих ліній та агрегатів; в автомобілях за їх допомогою працюють відеорєстратори, системи розгортання подушок безпеки, антиблокувальні системи гальм, системи курсової стійкості, адаптивні підвіски, адаптивний круїзконтроль тощо. В інформаційних технологіях акселерометри застосовують для захисту жорстких дисків під час падінь та струсів: акселерометри віддають головкам зчитування команду зайняти безпечне положення, що значно знижує ризики пошкодження диску і втрати інформації. У мобільних пристроях акселерометри використовуються для управління розташуванням зображення на моніторі (альбомне чи книжкове), а також для виконання пристроєм певних функцій при зміні його орієнтації в просторі (поворот дисплея, струшування, удар тощо).
Література
- Алёшин Б. С., Афонин А. А., Веремеенко К. К. и др. Ориентация и навигация подвижных объектов: современные информационные технологии. Москва, 2006.
- Попович М. Г., Ковальчук О. В. Теорія автоматичного керування. Київ, 2007.
- Современные информационные технологии в задачах наведения беспилотных маневренных летательных аппаратов. Москва, 2009.
- Лазарєв Ю. Ф. Основи теорії чутливих елементів систем орієнтації. Київ, 2011.
- Бортникова В. О. Математическая модель метода нагрузки на чувствительный элемент акселерометра // Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: Матеріали Всеукр. наук.-практ. Internet-конф. Черкаси, 2015.
Автор ВУЕ
Ця сторінка недостатньо або зовсім не категоризована чи категорії, що є на сторінці, не існують. |