Відмінності між версіями «Арлекін»

 
(Не показані 27 проміжних версій 9 користувачів)
Рядок 1: Рядок 1:
'''Арлекі́н''' ({{lang-it|Arlecchino}}, від давньофранц. Hellequin — ім’я диявола у франц. середньовічних легендах.
+
[[Файл:Арлекі́н.mp3|right|300px| <center>Арлекін</center>]]
 +
[[Файл:Арлекін. Худ. П.jpg|міні|праворуч|320пкс|Арлекін. Худ. Поль Сезанн між 1888–1890, Національна галерея мистецтва у м. Вашингтон, США]]
 +
'''Арлекі́н''' (італ. Arlecchino, від давньофранц. Hellequin — ім’я диявола у французьких середньовічних легендах) — 1) Традиційний персонаж італійської [[Комедія дель арте|комедії дель арте]]. Його походження дискусійне, але безумовно пов’язане з іменем недоброзичливого бісеняти з середньовічних французьких легенд; його можна також знайти під іменем Алікіно у «Божественній комедії» [[Данте Аліг'єрі|Данте]]. У [[Франція|Франції]] Арлекін вперше з’явився у «Риторичних композиціях пана Дона Арлекіна», зіграних при дворі [[Карл IX|Карла ІХ]] італійською трупою «Джелозі» (1572).
  
----
+
На гравюрах 16–17 ст. Арлекін зображується у чорній масці й ковпаку з хвостом лиси. Його одяг яскравий та строкатий, зшитий з різнокольорових клаптиків тканини у формі ромбів, що символізує бідність. На паску у нього гаманець. З собою він носить палицю, якою дубасить інших персонажів. Це селянин, який залишив бідне село й вирушив на заробітки до [[Венеція|Венеції]]. Він слуга старого багатія Панталоне. На характер персонажа вплинуло його «диявольське» походження: він марновірний, боягузливий, понад усе бажає задовольняти низькі природні потреби — пити, їсти, займатися розпустою. Любов до їжі для нього вища за любов до Коломбіни. Незрозуміло, чи він справді дурень, чи вдає з себе дурня. Цей незграбний телепень своїми витівками заплутував інтригу комедії.
[[Файл:Арлекін1.jpg|200px|thumb|border|right]]
 
[[Файл:Арлекін2.jpg|200px|thumb|border|right]]
 
1) Традиційний персонаж італійської [[Комедія дель арте|комедії дель арте]]. Походження А. дискусійне, але безумовно пов’язане з іменем недоброзичливого бісеняти з середньовічних французьких легенд; його можна також знайти під іменем Алікіно у «Божественній комедії» Данте. У Франції А. вперше з’явився у «Риторичних композиціях пана Дона Арлекіна», зіграних при дворі Карла ІХ італійською трупою «Джелозі» (1572).
 
На гравюрах 16–17 ст. А. зображується у чорній масці й ковпаку з хвостом лиси. Його одяг яскравий та строкатий, зшитий з різнокольорових клаптиків тканини у формі ромбів, що символізує бідність. На паску у нього гаманець. З собою він носить палицю, якою дубасить інших персонажів. Це селянин, який залишив бідне село й вирушив на заробітки до Венеції. Він слуга старого багатія [[Панталоне]]. На характер персонажа вплинуло його «диявольське» походження: він марновірний, боягузливий, понад усе бажає задовольняти низькі природні потреби — пити, їсти, розпусничати. Любов до їжі для нього вища за любов до [[Коломбіна|Коломбіни]]. Незрозуміло, чи він справді дурень, чи вдає з себе дурня. Цей незграбний телепень своїми витівками заплутував інтригу комедії.  
 
  
Персонаж А. швидко поширився по всій Європі, з’явившись в Англії, Іспанії, Німеччині (де він називався Ганс Вурст), Росії. Але саме у Франції у 17–18 ст. він розвинувся і вплинув на розвиток комедії («Арлекін у пеклі» Ж.-Ф. Реньяра, 1689; серія [[Арлекінада|арлекінад]] у «Ярмарковому театрі» [[Лесаж, Ален-Рене (1668–1747)|А. Р. Лесажа]], 1721–1731 та ін.). Характер А. змінюється, він стає лукавим, глузливим. Згодом це коханець Коломбіни, щасливий суперник П’єро. У творах [[Маріво, П’єр Карле де Шамблен де (1688–1763)|П. Маріво]] («Арлекін, вихований коханням», 1720), А. Пірона («Арлекін — Декваліон», 1722) іронія А. набуває соціального, майже політичного характеру, що провіщає появу персонажа Фіґаро. А. обійшов усі сцени світу завдяки п’єсі К. Ґольдоні «Арлекіно — слуга двох панів» (1745). В Україні ця п’єса поставлена в Театрі на Печерську (Київ, 2002).
+
Персонаж Арлекіна швидко поширився по всій Європі, з’явившись в [[Англія|Англії]], [[Іспанія|Іспанії]], [[Німеччина|Німеччині]] (де він називався Ганс Вурст), [[Росія|Росії]]. Але саме у Франції у 17–18 ст. він розвинувся і вплинув на розвиток комедії («Арлекін у пеклі» [[Реньяр, Жан-Франсуа|Ж.-Ф. Реньяра]], 1689; серія [[арлекінада|арлекінад]] у «Ярмарковому театрі» [[Лесаж, Ален-Рене|А. Р. Лесажа]], 1721–1731 та ін.). Характер Арлекіна змінюється, він стає лукавим, глузливим. Згодом це коханець Коломбіни, щасливий суперник П’єро. У творах [[Маріво, П’єр Карле де Шамблен де|П. Маріво]] («Арлекін, вихований коханням», 1720), А. Пірона («Арлекін — Декваліон», 1722) іронія Арлекіна набуває соціального, майже політичного характеру, що провіщає появу персонажа Фіґаро. Арлекін обійшов усі сцени світу завдяки п’єсі [[Гольдоні, Карло|К. Ґольдоні]] «Арлекіно — слуга двох панів» (1745). В Україні ця п’єса поставлена в Театрі на Печерську (Київ, 2002).
  
 
2) Переносно — блазень, паяц, потішна, кумедна людина, а також строкато одягнена людина.
 
2) Переносно — блазень, паяц, потішна, кумедна людина, а також строкато одягнена людина.
Рядок 13: Рядок 11:
 
3) Нерухомо закріплена смужка тканини, яка облямовує портальну арку сцени (у складках цієї тканини ховався Арлекін).
 
3) Нерухомо закріплена смужка тканини, яка облямовує портальну арку сцени (у складках цієї тканини ховався Арлекін).
  
4) Назва низки театрів, у т. ч. в Україні. Зокрема, назва одного з перших професійних українських лялькових театрів. Заснований на початку 1919 в Києві [[Г. М. Козинцевим]], [[С. Й. Юткевичем]], [[Каплер, Олексій Якович (1903–1979)|О. Я. Каплером]]. У репертуарі — «Балаганчик» О. О. Блока, «Балаганна вистава» Г. М. Козинцева і С. Й. Юткевича. Припинив існування у серпні 1919, коли Київ захопили денікінці. Також «А.» називається дитячий аматорський театр, заснований 2006 у м. Вінниці, в якому ролі виконують ляльки-велетні.
+
4) Назва низки театрів, у т. ч. в [[Україна|Україні]]. Зокрема, назва одного з перших професійних українських лялькових театрів. Заснований на початку 1919 в Києві Г. М. Козінцевим, С. Й. Юткевичем, [[Каплер, Олексій Якович|О. Я. Каплером]]. У репертуарі — «Балаганчик» [[Блок, Олександр Олександрович|О. О. Блока]], «Балаганна вистава» Г. М. Козінцева і С. Й. Юткевича. Припинив існування у серпні 1919, коли [[Київ]] захопили денікінці. Також «Арлекін» називається дитячий аматорський театр, заснований 2006 у м. [[Вінниця|Вінниці]], в якому ролі виконують ляльки-велетні.
==Література==
+
 
*Le Théâtre en France, v. 1. — Paris, 1992 ;
+
==Література ==
*Mazouer Ch. Le Théâtre d’Arlequin. Comédies et comediens italiens en France au XVII siècle. — Fasano, 2002.
+
Le Théâtre en France, v. 1. — Paris, 1992 ; Mazouer Ch. Le Théâtre d’Arlequin. Comédies et comediens italiens en France au XVII siècle. — Fasano, 2002.
''С. В. Глухова ''
+
 
 +
== Автор ВУЕ ==
 +
* [[Автор_ВУЕ::Глухова С. В.|С. В. Глухова]]
 +
 
 +
[[Категорія:Цивілізація]]
 +
[[Категорія:е-ВУЕ]]
 +
[[Категорія:Мистецтвознавство]]
 +
[[Категорія:Театр]]
 +
[[Категорія:Озвучено]]

Поточна версія на 16:07, 1 серпня 2023

Арлекін. Худ. Поль Сезанн між 1888–1890, Національна галерея мистецтва у м. Вашингтон, США

Арлекі́н (італ. Arlecchino, від давньофранц. Hellequin — ім’я диявола у французьких середньовічних легендах) — 1) Традиційний персонаж італійської комедії дель арте. Його походження дискусійне, але безумовно пов’язане з іменем недоброзичливого бісеняти з середньовічних французьких легенд; його можна також знайти під іменем Алікіно у «Божественній комедії» Данте. У Франції Арлекін вперше з’явився у «Риторичних композиціях пана Дона Арлекіна», зіграних при дворі Карла ІХ італійською трупою «Джелозі» (1572).

На гравюрах 16–17 ст. Арлекін зображується у чорній масці й ковпаку з хвостом лиси. Його одяг яскравий та строкатий, зшитий з різнокольорових клаптиків тканини у формі ромбів, що символізує бідність. На паску у нього гаманець. З собою він носить палицю, якою дубасить інших персонажів. Це селянин, який залишив бідне село й вирушив на заробітки до Венеції. Він слуга старого багатія Панталоне. На характер персонажа вплинуло його «диявольське» походження: він марновірний, боягузливий, понад усе бажає задовольняти низькі природні потреби — пити, їсти, займатися розпустою. Любов до їжі для нього вища за любов до Коломбіни. Незрозуміло, чи він справді дурень, чи вдає з себе дурня. Цей незграбний телепень своїми витівками заплутував інтригу комедії.

Персонаж Арлекіна швидко поширився по всій Європі, з’явившись в Англії, Іспанії, Німеччині (де він називався Ганс Вурст), Росії. Але саме у Франції у 17–18 ст. він розвинувся і вплинув на розвиток комедії («Арлекін у пеклі» Ж.-Ф. Реньяра, 1689; серія арлекінад у «Ярмарковому театрі» А. Р. Лесажа, 1721–1731 та ін.). Характер Арлекіна змінюється, він стає лукавим, глузливим. Згодом це коханець Коломбіни, щасливий суперник П’єро. У творах П. Маріво («Арлекін, вихований коханням», 1720), А. Пірона («Арлекін — Декваліон», 1722) іронія Арлекіна набуває соціального, майже політичного характеру, що провіщає появу персонажа Фіґаро. Арлекін обійшов усі сцени світу завдяки п’єсі К. Ґольдоні «Арлекіно — слуга двох панів» (1745). В Україні ця п’єса поставлена в Театрі на Печерську (Київ, 2002).

2) Переносно — блазень, паяц, потішна, кумедна людина, а також строкато одягнена людина.

3) Нерухомо закріплена смужка тканини, яка облямовує портальну арку сцени (у складках цієї тканини ховався Арлекін).

4) Назва низки театрів, у т. ч. в Україні. Зокрема, назва одного з перших професійних українських лялькових театрів. Заснований на початку 1919 в Києві Г. М. Козінцевим, С. Й. Юткевичем, О. Я. Каплером. У репертуарі — «Балаганчик» О. О. Блока, «Балаганна вистава» Г. М. Козінцева і С. Й. Юткевича. Припинив існування у серпні 1919, коли Київ захопили денікінці. Також «Арлекін» називається дитячий аматорський театр, заснований 2006 у м. Вінниці, в якому ролі виконують ляльки-велетні.

Література

Le Théâtre en France, v. 1. — Paris, 1992 ; Mazouer Ch. Le Théâtre d’Arlequin. Comédies et comediens italiens en France au XVII siècle. — Fasano, 2002.

Автор ВУЕ

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶