Бізнес-план
Бі́знес-план (від бізнес і план) — письмовий документ, у якому викладено сутність підприємницької ідеї, шляхи й засоби її реалізації та схарактеризовано ринкові, виробничі, організаційні та фінансові аспекти майбутнього бізнесу, а також особливості управління ним. У бізнес-плані формулюються перспективи та поточні цілі реалізації ідеї, оцінюються сильні й слабкі сторони бізнесу, наводяться результати аналізу ринку та його особливостей, викладаються подробиці функціонування підприємства за цих умов, визначаються обсяги фінансових і матеріальних ресурсів для реалізації проєкту.
Бізнес-план — основа управління підприємством. Метою його складання є планування фінансово-господарської діяльності підприємства на визначений період. Розробка бізнес-плану включає низку чинників, за допомогою яких можна планувати роботу підприємства чи реалізувати проєкт, що буде приносити прибуток. Засобами досягнення прибутковості мають стати нові продукти чи послуги, кількість вкладених інвестицій.
У ринковій системі господарювання бізнес-план виконує дві найважливіші функції:
- зовнішню — ознайомити різних представників ділового світу із сутністю та основними аспектами реалізації конкретної підприємницької ідеї;
- внутрішню (життєво важливу для діяльності самого підприємства) — опрацювати механізм самоорганізації, тобто цілісну, комплексну систему управління реалізацією підприємницького проєкту.
Структура бізнес-плану містить кількісні та якісні показники функціонування підприємства або реалізації комерційного проєкту. Бізнес-план у різноманітних його формах призначений для різних цілей, і відповідно, для різних фахівців. Найпоширенішим і найпростішим є бізнес-план «кеш-фло» (англ. cash flow — грошовий потік), якій містить доходну і витратну частину руху грошей на підприємстві.
Розробка бізнес-плану відбувається за етапами:
- підготовчий період (визначаються мета і завдання, відповідальні працівники, календарний план, відбувається збирання вхідної інформації);
- складання бізнес-плану;
- презентація.
Правильно побудований бізнес-план уможливлює розв’язання таких завдань: доцільність напрямів бізнесу, джерела фінансування бізнесу, визначення фінансового результату діяльності підприємства чи проєкту, необхідність інвестування, аналіз наявних відхилень фактичних результатів діяльності від планових тощо.
Література
- Гринева В. Н., Пальчик Е. И. Бизнес-план производственного предприятия: комплексная технология разработки. Харьков : ИНЖЭК, 2007. 120 с.
- Економіка підприємства / За заг. ред. П. В. Круша, В. І. Подвігіної, Б. М. Сердюка. 2-ге вид. Київ :Ельга-Н ; КНТ, 2009. 780 с.
- Швайка Л. А. Планування діяльності підприємства. 4-те вид., стер. Львів : Новий світ 2000, 2010. 268 с.
- Іванілов О. С. Економіка підприємства. 2-ге вид. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 728 с.
- Круглов Н. Ю. Основы бизнеса (предпринимательства). 2-е изд., перераб. и доп. Москва : КноРус, 2013. 433 с.
- Діденко Є. О., Нянчур Б. С. Бізнес-планування та його роль у стратегічному управлінні підприємством // Економіка та держава. 2016. № 12. С. 78–81.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Матвієнко-Біляєва Г. Л. Бізнес-план // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бізнес-план (дата звернення: 15.05.2024).
Статус гасла: оприлюднено
Оприлюднено: 07.03.2024
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів