Абгідгармакоша (О. В. Сарапін)

Абгідга́рмакоша (абхідхармакоша; санскр. अभिधर्मकोश Abhidharmakoša — скарбниця, умістище, або енциклопедія Абгідгарми) — трактат мислителя Васубандгу, що ґрунтується на текстах Абгідгарми — третьої частини Трипітаки. Належить до фундаментальних джерел вивчення таких систем класичної буддійської філософії як вайбгашика та саутрантіка.

Характеристика

Абгідгармакоша — це не тільки авторитетний і повний виклад змісту Абгідгарми-пітаки, але й роз’яснення її основного понятійного апарату. Традиційно визнаний найбільш раннім еталоном буддійського дискурсу. Крім того, в ньому зібрано філософські вчення попередніх трактатів абгідгармістської традиції. Автор трактату — мислитель Васубандху (5 ст.; Індія) — аргументовано виклав у ньому основні концепції Тгеравади.

Містить базовий текст (613 віршованих афоризмів у жанрі карік), які супроводжуються автокоментарями (бгаш’я), поданими у восьми основних розділах і в одному додатковому. Йдеться про розділи: 1) «Вчення про класи елементів», 2) «Вчення про фактори домінування у психіці», 3) «Вчення про світ», 4) «Вчення про карму», 5) «Вчення про афекти», 6) «Вчення про шлях шляхетної особи», 7) «Вчення про чисте знання», 8) «Вчення про йогічне споглядання» і додатковий — «Вчення про ілюзорність «Я». Зміст Абгідгармакоші містить усю проблематику абгідгармійської філософії, зокрема й аналіз психотехнічного досвіду (буддійської йоги).

Санскритський оригінал трактату тривалий час вважався втраченим. Лише у 1935 його випадково знайшов Р. Санкрітьяяна у тибетському монастирі Нгор. Мірою поширення буддизму поза межі Індії виникли переклади Абгідгармакоші китайською, тибетською, уйгурською, тохарською і монгольською мовами. Перші переклади (китайською мовою) були виконані Парамартхою (6 ст.) та Сюань Цзаном (7 ст.). Перший переклад європейською мовою (російською) з санскритського оригіналу виконали у 1990-х В. Рудой та О. Островська.

Абгідгармакоша дотепер є обов’язковим предметом вивчення у більшості буддійських закладах освіти у регіонах поширення Махаяни і Ваджраяни (Японія, Тибет, Монголія, Росія), хоча формально належить до джерел тхеравадинської традиції.

Додатково

  • На основі систематичного вивчення трактату Абгідгармакоші була написана відома праця буддолога Ф. І. Щербатського (1866–1942; Росія) «Центральна концепція буддизму і значення терміну “дгарма”» (1923).
  • На думку буддолога О. О. Розенберга (1888–1919; Росія), повне дослідження цього твору започаткує нову епоху у вивченні не тільки буддизму, але й індійської філософії та релігії взагалі.

Джерела

  • Васубандху. Абхидхармакоша. Гл. I и II. / пер. с тиб. Б. В. Семичева, М. Г. Брянского. Улан-Удэ : Бурятское книжное изд-во, 1980. 391 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша. Гл. IІІ. / пер. с тиб. Б. В. Семичева, М. Г. Брянского. Улан-Удэ : Бурятское книжное изд-во, 1980. 260 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша. Гл. IV. Карма / пер. с тиб. Б. В. Семичева, М. Г. Брянского. Улан-Удэ : Бурятское книжное изд-во, 1988. 336 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша (Энциклопедия Абхидхармы). Раздел I: Учение о классах элементов; Раздел II: Учение о факторах доминирования в психике / Пер. с санскр. Е. П. Островской и В. И. Рудого. Москва : Ладомир, 1998. 670 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша (Энциклопедия Абхидхармы). Раздел III: Учение о мире; Раздел IV: Учение о карме / Пер. с санскр.
    Е. П. Островской и В. И. Рудого. Москва : Ладомир, 2001. 755 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша (Энциклопедия буддийской канонической философии). Раздел V: Учение об аффектах; Раздел VI: Учение о пути Благородной личности / Пер. с санскр. Е. П. Островской и В. И. Рудого. Санкт-Петербург : Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2006. 523 с.
  • Васубандху. Абхидхармакоша. Восьмой раздел: «Учение самадхи» / Пер. с санскр. Е. П. Островской и В. И. Рудого // Письменные памятники Востока. 2008. № 2 (9). С. 5–33.
  • Васубандху. Абхидхармакоша, фрагмент раздела «Джняна-нирдеша» («Учение о знании») // Письменные памятники Востока. 2018. Том 15. Вып. 1. С. 5–16.

Література

  1. Щербатской Ф. И. Центральная концепция буддизма и значение термина «дхарма» // Щербатской Ф. И. Избранные труды по буддизму. Москва : Наука, ГРВЛ, 1988. С. 112–198.
  2. Шохин В. К. Абхидхармакоша // Философия буддизма. Энциклопедия. Москва, 2011. С. 66–69.
  3. Розенберг О. О. Труды по буддизму. Москва : Наука, ГРВЛ, 1991. С. 51, 73, 103–104.
  4. Бережной С. Б. Система дхарм трактата «Абхидхармакоша». Челябинск : Изд. центр ЮУрГУ, 2014. 359 с.
  5. Стрелкова А. Ю. Буддизм: філософія порожнечі. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2015. С. 28–29, 262–263.

Автор ВУЕ

О. В. Сарапін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Абгідгармакоша (О. В. Сарапін) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Абгідгармакоша (О. В. Сарапін) (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶