Австрійська галерея Бельведер

Австрі́йська галере́я Бельведе́р (нім. Österreichische Galerie Belvedere) — художній музей у м. Відні, у якому представлене мистецтво 13 — початку 21 ст. переважно австрійських майстрів. Засновано 1903. Входить до складу Австрійських федеральних музеїв. Розміщується в будівлях палацово-паркового ансамблю Бельведер, побудованого 1715–1725 для принца Євгенія Савойського (1663–1736) за проектом архітектора Й. Л. фон Гільдебрандта, а також у виставковій споруді «21-й будинок» (21er Haus) і Зимовому палаці Євгенія Савойського, розташованому в центрі м. Відня.

Палацово-парковий ансамбль Бельведер створений у стилі віденського бароко, складається з двох палаців: Верхнього (1721–1722) і Нижнього (1714–1716), а також великого регулярного парку, автором якого був садовий архітектор Д. Жирар, учень А. Ленотра — архітектора Версальських садів. 1752, після смерті принца, спадкоємці імператорського двору продали Бельведер, унаслідок чого вже 1781 у Верхньому палаці було розміщено колекцію творів мистецтва. 1903 у Нижньому Бельведері відкрили «Сучасну галерею». 1921 музей перейменовано на «Австрійську галерею». 1923 у Нижньому Бельведері відкрито музей бароко, до якого 1924 приєднано розташовану у Верхньому Бельведері «Картинну галерею», де експонували живопис 19 ст. австрійських та зарубіжних митців. 1929 у будівлі Оранжереї відкрили «Сучасну галерею», яка припинила функціонування за часів нацизму. 1953 музей поповнив підрозділ середньовічного мистецтва, який спочатку розміщувався в Оранжереї, а потім — у Нижньому Бельведері. 2007 музейний комплекс збільшився за рахунок Палацових стаєн, які відреставрував архітектор К. Мальвезі. 2007 музей очолила А. Хусляйн-Арко, за якої гаслом Галереї стало «Австрійське мистецтво у світовому контексті». З 2008 відділи середньовічного і барокового мистецтва переведено до Верхнього Бельведера, а з 2011 середньовічну колекцію повернуто до приміщення колишніх Палацових стаєнь. Нині Нижній Бельведер і будівлю Оранжереї відведено під тимчасові експозиції. У зібранні Галереї — колекції образотворчого мистецтва від готики до сучасності. Колекція середньовічного мистецтва містить релігійний живопис і скульптуру періоду пізньої готики. Перлиною зібрання є поліптих 15 ст. майстра з м. Зальцбурга. У зібранні барокового мистецтва вирізняється серія так званих «характерних голів» (скульптурних портретів) Ф. Мессершмідта (1736–1783) — скульптора епохи Просвітництва. Серед експонатів, що репрезентують класицизм, картини «Наполеон на перевалі Сен-Бернар» (1801) Ж.-Л. Давіда, «Портрет лорда Джона Сімпсона» (1773) А. Кауфман, натюрморти Е. Делакруа та ін. Романтизм представлено картинами К. Д. Фрідріха, одного з основоположників цього стилю живопису, та художників-назарейців. У колекції живопису бідермайєра є роботи австрійського художника 19 ст. Ф. Вальдмюллера (1793–1865). У Галереї Бельведер — найбільше у світі зібрання живопису Г. Клімта. До 2000 Галерея мала у своєму розпорядженні 33 роботи художника, однак унаслідок програшу музеєм судових процесів родинам, які пред’явили претензії на деякі роботи, десять із них перейшло до нових власників. Музей, зокрема, залишився без картини Г. Клімта «Золота Адель». Однак і після цього в Галереї зосереджено найбільшу у світі колекцію картин художника. 2012 музей поповнили два полотна Г. Клімта: «Соняшник» і «Родина». Перлинами експозиції є його «Цілунок», «Юдіфь», «Портрет Соні Кніп», «Адам і Єва», «Подруги», «Портрет Фріци Рідлер», «Бетховенський фриз» та ін. Зал, у якому експонують картини Г. Клімта, оформлено за принципом «чорної шухляди»: усі стіни обтягнуто чорною тканиною, на тлі якої сяють золотом розміщені навпроти один одного «Цілунок» і великоформатний фрагмент «Бетховенського фризу». Крім зазначеної колекції, музей має зібрання живопису ін. художників Віденської сецесії: Ж. М. Ольбріхта, Ж. Хофмана, В. Ліста. Саме ця колекція 1903 склала основу «Сучасної галереї». Вичерпно представлено експресіонізм: від робіт його засновника Е. Мунка до колекцій живопису Е. Шиле та О. Кокошки. Галерея має одну з найкращих колекцій живописних робіт класика експресіонізму Е. Шиле, учня Г. Клімта. Творчість О. Кокошки репрезентують 12 картин, серед яких 5 портретів. У зібранні Галереї є колекція імпресіонізму: кілька скульптур О. Родена, полотна О. Ренуара, Е. Мане, К. Пісарро, К. Моне, зокрема, один із його найкращих пейзажів «Сад Моне в Живерні». Постімпресіонізм репрезентують картини П. Сезанна, В. Ван Гога («Поля в Овері»). Кубізм представлено картинами Ф. Леже, Е. Філла та ін. 2012 музей відвідало 1 млн 88 тис. осіб.

Література

  1. Юста К. Н. Густав Климт. Живописец души / Пер. с исп. А. Севастьяновой. Москва: Альбом, 2008. 399 с.
  2. Курбатов В. Я. Всеобщая история ландшафтного искусства. Сады и парки мира. Москва: Эксмо, 2008. 735 с.


Автор ВУЕ

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гончарова О. М. Австрійська галерея Бельведер // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Австрійська галерея Бельведер (дата звернення: 28.04.2024).

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶