Айзенберг, Григорій Давидович

Айзенбе́рг, Григо́рій Дави́дович (21.05.1908, м. Миколаїв, тепер Україна — 05.10.1993, м. Москва, тепер РФ) — кінооператор, оператор-постановник, заслужений діяч мистецтв РРФСР (з 1968).

Айзенберг, Григорій Давидович

Народження 21.05.1908
Місце народження Миколаїв
Смерть 05.10.1993
Місце смерті Москва
Напрями діяльності Кіномистецтво


Життєпис

У 1930 закінчив операторський факультет Київського інституту кіноінженерів та переїхав до м. Одеси, працював оператором Одеської кінофабрики «Українфільм» (з 1938 — Одеська кіностудія художніх фільмів).

Творчість

Серед перших робіт Айзенберга кінонариси «Людина з містечка», «Люди степу», «Старт дано» та ін.

У 1933 служив у лавах Червоної армії. З 1934 повернувся до роботи на тій самій кіностудії: оператор, у 1937–1941 — начальник цеху комбінованих зйомок. Займався власними науково-технічними розробками у галузі комбінованих зйомок. Результати творчих пошуків та відкриттів Айзенберг втілив у фільмах «Моряки» (1939), «Боксери», «Дочка моряка», «Танкер „Дербент”» (усі три — 1941). Під час Другої світової війни Айзенберг переїхав до Узбекистану, куди евакуювалася Одеська кіностудія, яка увійшла до складу Ташкентської кіностудії.

У 1941–1944 Айзенберг працював оператором цеху комбінованих зйомок на Ташкентській студії художніх фільмів та на Ташкентській студії хроніки. У цей час Айзенберг брав участь у випуску «Бойових кінозбірок» № 8 та №11, фільмів «Морський яструб» (фільм починали знімати 1940–1941 в м. Одесі, вийшов 1942), «У кільці ненависті», «Кар’єра лейтенанта Гоппа» (обидва — 1942) та ін., працював над документальними фільмами — «Дан Андижан», «Концерт п’яти республік», «Уйгури». У 1945 А. переїхав до Москви, відтоді працював оператором на кіностудії «Мосфільм».

Серед післявоєнних робіт Айзенберга низка фільмів різного жанру: драматичні, військові, пригодницькі, біографічні, комедійні, музичні. Як оператор комбінованих зйомок Айзенберг брав участь у створенні фільмів режисерів Г. Александрова («Весна», 1947; «Композитор Глінка», 1952; «Російський сувенір», 1960); М. Ромма («Російське питання», 1947; «Секретна місія», 1950); Ю. Райзмана («Поїзд йде на схід», 1947); І. Пир’єва («Випробовування вірності», 1954); В. Петрова («Сталінградська битва», 1949; «Поєдинок», 1957) та ін.

Айзенберг був оператором комбінованих зйомок у першій серії («Андрій Болконський», 1965) кіноепопеї Ф. Бондарчука «Війна і мир» (премія «Оскар» за найкращий фільм іноземною мовою, 1969). У творчому доробку Айзенберга участь як оператора комбінованих зйомок у кількох міжнародних кінопроектах, зокрема у радянсько-болгарському фільмі «Уроки історії» (1956), у радянсько-британсько-італійському «Червона палатка» (1969), у радянсько-румунському «Пісні моря» (1970), у радянсько-японському «Дерсу Узала» (1975, реж. А. Куросава; «Оскар» за найкращий фільм іноземною мовою, 1976), у радянсько-турецькому «Любов моя, печаль моя» (1978), у радянсько-швейцарсько-французькому «Тегеран-43» (1980) та інших фільмах.

Доклав значний внесок у розвиток такого кінематографічного спецефекту як комбіновані зйомки. У 1958 Айзенберг вперше в СРСР в експериментальному фільмі «Людина людині» застосував метод блукаючої маски (один із різновидів кіноплівкових технологій комбінованих зйомок, використовувався до появи цифрових технологій). На жаль, у багатьох джерелах у інформації про знімальні групи фільмів, в яких Айзенберг був оператором комбінованих зйомок, часто вказується тільки прізвище оператора-постановника і обминається увагою постать оператора, який виконував специфічні й складні епізоди, що потребували комбінованих зйомок.

Айзенберг займався також викладацькою діяльністю. У 1937–1939 викладав композицію кадру на одеських фотокурсах, а у 1957–1959 читав курс комбінованих зйомок на режисерських курсах кіностудії «Мосфільм». Серед творчого доробку фахівця є кілька наукових публікацій про комбіновані зйомки.

Нагороди

Лауреат Державної (Сталінської) премії СРСР першого ступеня (1950, за комбіновані зйомки у фільмі «Сталінградська битва»).

Праці

  • Дорисовка при кинопанорамах и проездах камеры и фотопроекция // Опыт применения комбинированных съёмок на студиях художественных фильмов. Москва, 1941.
  • Как осуществлялись комбинированные съемки //Композитор Глинка. Заметки о фильме. Москва, 1953
  • О роли комбинированной съемки // Искусство Кино. 1953. №8
  • Блуждающая маска //«Знание сила». 1954. № 3 (у співавторстві з Е. Валовою); Изобразительные возможности комбинированной съемки // Мосфильм. Вып. 2. Москва, 1961.

Автор ВУЕ

Л. Л. Корнєєва


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Корнєєва Л. Л. Айзенберг, Григорій Давидович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Айзенберг, Григорій Давидович (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
18.07.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶