Айзенберг, Григорій Давидович
Айзенбе́рг, Григо́рій Дави́дович (21.05.1908, м. Миколаїв, тепер Україна — 05.10.1993, м. Москва, тепер РФ) — кінооператор, оператор-постановник, заслужений діяч мистецтв РРФСР (з 1968).
Айзенберг, Григорій Давидович | |
---|---|
Народження | 21.05.1908 |
Місце народження | Миколаїв |
Смерть | 05.10.1993 |
Місце смерті | Москва |
Напрями діяльності | Кіномистецтво |
Життєпис
У 1930 закінчив операторський факультет Київського інституту кіноінженерів та переїхав до м. Одеси, працював оператором Одеської кінофабрики «Українфільм» (з 1938 — Одеська кіностудія художніх фільмів).
Творчість
Серед перших робіт Айзенберга кінонариси «Людина з містечка», «Люди степу», «Старт дано» та ін.
У 1933 служив у лавах Червоної армії. З 1934 повернувся до роботи на тій самій кіностудії: оператор, у 1937–1941 — начальник цеху комбінованих зйомок. Займався власними науково-технічними розробками у галузі комбінованих зйомок. Результати творчих пошуків та відкриттів Айзенберг втілив у фільмах «Моряки» (1939), «Боксери», «Дочка моряка», «Танкер „Дербент”» (усі три — 1941). Під час Другої світової війни Айзенберг переїхав до Узбекистану, куди евакуювалася Одеська кіностудія, яка увійшла до складу Ташкентської кіностудії.
У 1941–1944 Айзенберг працював оператором цеху комбінованих зйомок на Ташкентській студії художніх фільмів та на Ташкентській студії хроніки. У цей час Айзенберг брав участь у випуску «Бойових кінозбірок» № 8 та №11, фільмів «Морський яструб» (фільм починали знімати 1940–1941 в м. Одесі, вийшов 1942), «У кільці ненависті», «Кар’єра лейтенанта Гоппа» (обидва — 1942) та ін., працював над документальними фільмами — «Дан Андижан», «Концерт п’яти республік», «Уйгури». У 1945 А. переїхав до Москви, відтоді працював оператором на кіностудії «Мосфільм».
Серед післявоєнних робіт Айзенберга низка фільмів різного жанру: драматичні, військові, пригодницькі, біографічні, комедійні, музичні. Як оператор комбінованих зйомок Айзенберг брав участь у створенні фільмів режисерів Г. Александрова («Весна», 1947; «Композитор Глінка», 1952; «Російський сувенір», 1960); М. Ромма («Російське питання», 1947; «Секретна місія», 1950); Ю. Райзмана («Поїзд йде на схід», 1947); І. Пир’єва («Випробовування вірності», 1954); В. Петрова («Сталінградська битва», 1949; «Поєдинок», 1957) та ін.
Айзенберг був оператором комбінованих зйомок у першій серії («Андрій Болконський», 1965) кіноепопеї Ф. Бондарчука «Війна і мир» (премія «Оскар» за найкращий фільм іноземною мовою, 1969). У творчому доробку Айзенберга участь як оператора комбінованих зйомок у кількох міжнародних кінопроектах, зокрема у радянсько-болгарському фільмі «Уроки історії» (1956), у радянсько-британсько-італійському «Червона палатка» (1969), у радянсько-румунському «Пісні моря» (1970), у радянсько-японському «Дерсу Узала» (1975, реж. А. Куросава; «Оскар» за найкращий фільм іноземною мовою, 1976), у радянсько-турецькому «Любов моя, печаль моя» (1978), у радянсько-швейцарсько-французькому «Тегеран-43» (1980) та інших фільмах.
Доклав значний внесок у розвиток такого кінематографічного спецефекту як комбіновані зйомки. У 1958 Айзенберг вперше в СРСР в експериментальному фільмі «Людина людині» застосував метод блукаючої маски (один із різновидів кіноплівкових технологій комбінованих зйомок, використовувався до появи цифрових технологій). На жаль, у багатьох джерелах у інформації про знімальні групи фільмів, в яких Айзенберг був оператором комбінованих зйомок, часто вказується тільки прізвище оператора-постановника і обминається увагою постать оператора, який виконував специфічні й складні епізоди, що потребували комбінованих зйомок.
Айзенберг займався також викладацькою діяльністю. У 1937–1939 викладав композицію кадру на одеських фотокурсах, а у 1957–1959 читав курс комбінованих зйомок на режисерських курсах кіностудії «Мосфільм». Серед творчого доробку фахівця є кілька наукових публікацій про комбіновані зйомки.
Нагороди
Лауреат Державної (Сталінської) премії СРСР першого ступеня (1950, за комбіновані зйомки у фільмі «Сталінградська битва»).
Праці
- Дорисовка при кинопанорамах и проездах камеры и фотопроекция // Опыт применения комбинированных съёмок на студиях художественных фильмов. Москва, 1941.
- Как осуществлялись комбинированные съемки //Композитор Глинка. Заметки о фильме. Москва, 1953
- О роли комбинированной съемки // Искусство Кино. 1953. №8
- Блуждающая маска //«Знание сила». 1954. № 3 (у співавторстві з Е. Валовою); Изобразительные возможности комбинированной съемки // Мосфильм. Вып. 2. Москва, 1961.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Корнєєва Л. Л. Айзенберг, Григорій Давидович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Айзенберг, Григорій Давидович (дата звернення: 2.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 18.07.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів