Альтдорфер, Альбрехт
Альтдóрфер, Альбрéхт (нім. Altdorfer (Altdorffer), Albrecht; бл. 1480, м. Регенсбург, тепер земля Баварія, Німеччина — 12.02.1538, м. Регенсбург, тепер земля Баварія, Німеччина) — художник, архітектор, представник художньої культури Північного Відродження. Засновник Дунайської школи живопису.
Альтдорфер, Альбрехт (Altdorfer (Altdorffer), Albrecht) | |
---|---|
Народження | 1538 |
Місце народження | Регенсбург |
Смерть | 1992 |
Місце смерті | Регенсбург |
Напрями діяльності | мистецтво образотворче, графіка (у мистецтві), архітектура |
Традиція/школа | Дунайська школа |
Життєпис
Про дитинство і юність художника достовірних відомостей немає. Родина певний час мешкала у м. Нюрнберзі. На думку дослідників, Альдорфер навчався у свого батька, художника У. Альдорфера (бл. 1468–1491), міг також навчатися у А. Дюрера.
У 1510-х мандрував Дунаєм, 1511 здійснив подорож до Альп.
Діяльність пов’язана переважно з м. Регенсбургом. Крім Баварії, працював також в Австрії, зокрема близько 1516–1518 у монастирі св. Флоріана неподалік м. Лінца.
З 1517 — член міської ради м. Регенсбурга. 1526 отримав посаду головного архітектора рідного міста, яку посідав до кінця життя.
Серед покровителів А. Альтдорфера — імператор Священної Римської імперії Максиміліан І, герцог Баварії Людвіг Х.
Творчість
Творча манера Альтдорфера сформувалася під впливом італійського Ренесансу та мистецтва творчих династій Кранахів та Гольбейнів (Німеччина).
Займався живописом і графікою, зокрема рідкісною на той час друкованою графікою. Наслідуючи А. Дюрера, зробив чимало для її ствердження як самостійного виду мистецтва. Експериментував як у високому друці (ксилографія), так і в глибокому (офорт).
Основні живописні роботи написані в релігійному, портретному, пейзажному напрямах. Створював станкові роботи та вівтарі.
Альтдорфер вважається одним із перших майстрів, які сприяли формуванню самостійного пейзажного жанру (його називали «північним Джорджоне»).
Інколи як стафаж використовував людські постаті, у деяких творах значну роль відігравали архітектурні елементи, але настрій передавав засобами пейзажу. Писав як багатофігурні картини зі складною композиційною побудовою, так і камерні твори.
Альдорферова палітра характеризується контрастністю, тяжінням до різких, ефектних кольорових сполучень. Використовуючи нестандартні ракурси і ритмічно організовуючи зображення, тяжів до маньєризму, що згодом розвинувся в північноренесансному мистецтві. Вдаючись до інструментарію «тенеброзо» (манера, за якою темні тони домінують, живопис будується за принципом різкого контрасту), передував караваджизму.
Твори
Внеском у розвиток історичного та батального живопису є картина «Битва Александра Македонського з Дарієм» (1529). Композиція складна за ритмом, багаторегістрова, перші плани зайняті кінними військами, верхній ярус цілком пейзажний. Верхня частина твору є прикладом пейзажу настрою, де напруга битви підсилюється контрастами плям і ритмікою абрисів хмар, сонця. Альтдорфер використовує також принцип «кольорового спалаху», привертаючи увагу глядача до червоної плями таблички з написом у верхній частині твору.
Серед творів Альтдорфера:
- живописні: «Воскресіння Христа» (1509–1518), «Відпочинок на шляху до Єгипту» (1510), вівтар св. Себастьяна у монастирі св. Флоріана поблизу м. Лінца (бл. 1518), «Пейзаж з пішохідним мостом» (бл. 1518–1520), «Дунайський пейзаж поблизу Регенсбурга» (1520–1525), «Сусанна та старі» (1526)», «Розп’яття» (1528), «Лот з доньками» (1537) та ін.;
- графічні: «Св. Георгій» (ксилографія, 1511), «Велика піхта» (офорт з аквареллю, 1512–1522), «Прекрасна Богородиця Регенбурзька» (кольорова ксилографія, 1519–1520), «Благовіщення» (ксилографія, 1513) та ін.
Основні твори зберігаються у Старій Пінакотеці м. Мюнхена (Німеччина), Державних музеях м. Берліна (Німеччина), Художньо-історичному музеї м. Відня (Австрія), Національній галереї м. Лондона (Велика Британія).
Література
- Вельчинская И. Альбрехт Альтдорфер. Москва : Икусство, 1977. 120 с.
- Мировое искусство (Мастера Северного Возрождения) / Сост. И. Г. Мисин. Санкт-Петербург : ООО “СЗКЭО «Кристалл”», 2006. 174 с.
- Матвеева Е. Германская живопись XV–XVI веков (Шедевры мировой живописи). Москва : Белый город, 2009. 125 с.
- Степанов А. Искусство Северного Возрождения. Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2009. 640 с.
- Альбрехт Альтдорфер. Альбом. Москва : Белый город, 2014. 235 с.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Романенкова Ю. В. Альтдорфер, Альбрехт // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Альтдорфер, Альбрехт (дата звернення: 12.05.2024).