Амбівалентність соціальна

Амбівале́нтність соціа́льна (грец. amphi — префікс, який означає двоїстість, подвійну функцію та valentia — сила, міць) — стан свідомості та поведінки соціального суб’єкта (індивіда, групи), що характеризується двоїстим ціннісним, нормативним, інструментальним ставленням до соціального оточення, соціальних явищ, подій, фактів і процесів.

В амбівалентності соціальній відображається внутрішня суперечність соціальної реальності, її здатність набувати та виявляти сутнісно протилежні характеристики (властивості, мотиви, відношення, сенси, значення тощо).

У буденній свідомості амбівалентність соціальна фіксується через розрізнення «позитивних» і «негативних» сторін, тенденцій соціальної реальності.

Історична довідка

Факти амбівалентності соціальної виявляли класики соціології.

Е. Дюркгейм помічав амбівалентні характеристики соціальної реальності (нормальну ненормальність), коли визнавав наявність у суспільстві злочинності — «ненормального» явища, яке, на його думку, було необхідним і корисним для нормальної еволюції моралі та права, оскільки готувало суспільні зміни.

Р. Мертон використовував це поняття, характеризуючи конфлікти соціальних ролей, ціннісних і нормативних структур суспільства як джерела психічної «двоїстості». На його думку, в соціологічно змодельованому процесі взаємодії від людини нерідко очікується поведінка, ставлення чи цінності, які насправді невластиві її характеру і /або несумісні з її переконаннями. Р. Мертон зазначав, зокрема, що учені у своїй повсякденній професійній діяльності постійно змушені чинити вибір між полярними імперативами поведінки, наслідком чого стає емоційне напруження.

У концепціях символічного інтеракціонізму, соціального обміну, «соціальній драматургії», етнометодології амбівалентність соціальна тлумачиться як змістова двозначність, котрої а́кторам варто уникати чи позбуватися — через сприймання «узагальненого іншого», типізацію жестів, значень, створення спільних «правил гри», контекстів, суміщення систем релевантностей, уніфікацію досвіду тощо.

Українські соціологи Є. Головаха і Н. Паніна у праці «Социальное безумие: история, теория и современная практика» (1994) витлумачили амбівалентність (двоїстість) як специфічну соціопатію в умовах посттоталітарного розвитку. На думку авторів, специфіка амбівалентності соціальної виявляється в таких аспектах:

  • співіснування у масовій та індивідуальній свідомості ідеологічно та морально взаємовиключних ціннісно-нормативних систем як узгоджених елементів загального ставлення до соціальної дійсності (попри антагонізм, який мав би деформувати психіку);
  • притаманність суперечливих систем цінностей фактично кожній з великих соціальних груп;
  • суперечливе сполучення демократичних цінностей-цілей соціальних перетворень і тоталітарних цінностей-засобів реалізації демократичних ідей.

Характеристика

Класифікація

У соціології розрізняють 4 основні типи амбівалентності соціальної:

1) одночасне функціонування комплексу протилежних розпоряджень, зразків поведінки на рівні соціальних систем і зв’язків;

2) суперечності між функціями, статусами, ролями на рівні індивідуальної свідомості;

3) розбіжність між сталими відчуттями суб’єкта та ситуативними емоціями, переживаннями;

4) неузгодженість та взаємовиключність духовно-моральних цінностей культури і засобів людської діяльності.

Функціональні особливості

Амбівалентність соціальна є істотною та невід’ємною властивістю будь-якого соціального суб’єкта: особистості, соціальної групи, спільноти, соціуму, суспільства. Протилежні за змістом цінності в індивідуальній та масовій свідомості формують неоднозначне сприйняття соціальної дійсності та емоційно суперечливе ставлення до неї.

Упродовж історії соціологічної думки сформувалися інтерпретації, згідно з якими амбівалентність соціальна — це:

  • одночасна різнополюсність соціальних норм і цінностей, що властива соціальним суб’єктам (наприклад, у суспільстві засуджується вживання спиртних напоїв, одночасно жодне свято не обходиться без них);
  • суперечливий (кризовий) стан соціальної системи (в будь-якій соціальній системі одночасно фіксуються процеси розпаду або притлумлення її окремих складників та розвитку існуючих або зародження нових);
  • поляризованість суспільної свідомості (у суспільстві завжди є суб’єкти-носії протилежних думок, поглядів, переконань і настроїв, наприклад, прибічники і супротивники ринкових перетворень);
  • ситуативна особливість індивідуальної свідомості (людина може одночасно прагнути свободи і «твердої руки», любити і ненавидіти, підтримувати певну ідеологію і одночасно її засуджувати).

Значення

Амбівалентність соціальна може мати як конструктивні, так і деструктивні наслідки для суспільства та індивіда.

Різнополюсні настрої, думки, з одного боку, уможливлюють пошук оптимальних шляхів суспільного розвитку, з іншого, можуть його гальмувати.

Амбівалентність соціальна посилює самоусвідомлення, сприяє передбаченню майбутнього і нерідко виявляється у подвійній моралі та мімікрійній (прихованій, маскувальній, імітаційній) поведінці, коли індивіди для самозахисту або заради досягнення мети презентують не ті цінності, які сповідують насправді, а ті, які від них очікує соціальне оточення. Тож амбівалентність соціальна може використовуватися для маніпулятивного впливу на індивідуальну та суспільну свідомість.

Додатково

Р. Мертон, досліджуючи амбівалентність соціальну, в роботі «Амбівалентність науковців» («The Ambivalence of Scientists», 1965) сформулював 9 нормативних принципів-антитез, яких доводиться дотримуватися вченому:

1) якомога швидше передавати свої наукові результати колегам, однак не квапитися з публікаціями;

2) бути чутливим до нових ідей, однак не піддаватися інтелектуальній «моді»;

3) прагнути до такого рівня знання, яке здобуде високу оцінку колег, при цьому працювати, не зважаючи на оцінки інших;

4) захищати нові ідеї, але не підтримувати необґрунтовані висновки;

5) докладати максимальних зусиль, щоб знати праці, які належать до сфери його діяльності, але при цьому памʼятати, що ерудиція інколи гальмує творчість;

6) бути вкрай ретельним у формулюваннях і деталях, але не бути педантом, бо це шкодить змісту;

7) завжди памʼятати, що знання є універсальним, але не забувати, що будь-яке наукове відкриття робить честь нації, представником якої воно здійснене;

8) виховувати нове покоління учених, але не надавати викладанню дуже багато уваги і часу;

9) вчитися у великого майстра і наслідувати його, однак не бути схожим на нього.

Література

  1. Merton R. K. The Ambivalence of Scientists // Essays in Memory of Imre Lakatos. Dordrecht : Springer, 1976. P. 433–455.
  2. Головаха Е. И., Панина Н. В. Социальное безумие: история, теория и современная практика. Киев : Абрис, 1994. С. 132–133.
  3. Varner J. M. Ambivalence 1995. Pain Generates fear, Pleasure Generates faith. Sasser : Creative Publishing Company, 1996. 183 p.
  4. Соціологія: короткий енциклопедичний словник / Уклад.: В. І. Волович, В. І. Тарасенко, М. В. Захарченко та ін. Київ : Український Центр духовної культури, 1998. 736 с.
  5. Мирская Е. З. Этос науки: идеальные регулятивы и повседневные реалии // Этос науки. Москва : Академия, 2008. С. 108–143.
  6. Зелінська Т. М. Амбівалентність особистості: теорія, діагностика і психокорекція. Київ : Каравела, 2010. 256 с.
  7. Козицька І. В. Амбівалентність особистості як прояв антиномічності її буття // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2014. Вип. 2. С. 119–124.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Лобанова А. С., Тарасенко В. І. Амбівалентність соціальна // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амбівалентність соціальна (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
04.11.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶