Аменгал, Бартелемі
Аменга́л, Бартелемі́ (фр. Amengual, Barthélemy; 22.11.1919, м. Алжир, Алжир — 17.08.2005, м. Валанс, тепер регіон Овернь — Рона — Альпи, Франція) — критик, історик і теоретик кіномистецтва.
Аменгал, Бартелемі (Amengual, Barthélemy) | |
---|---|
Народження | 1919 |
Місце народження | Алжир |
Смерть | 2005 |
Місце смерті | Валанс |
Напрями діяльності | історія, переклад, кіномистецтво |
Життєпис
Виходець із бідної родини іспанського походження. До 1968 жив у Алжирі, працював викладачем.
Після Другої світової війни брав участь у створенні кіноклубів. Був прихильником ідеї незалежності Алжира.
Працював у газеті «Travail et Culture» («Праця і культура»), де з’явилися його перші мистецтвознавчі статті, присвячені Ч. Чапліну та його міфу, Р. Клеру, різним питанням кіно і театру.
1955 в Алжирі вийшла перша книжка Б. Аменгала «Маленький світ собаки Піфа. Нарис про французький комікс». Згодом побачили світ праці: «Альфред Хічкок» (1960), «С. М. Ейзенштейн» (1962), «Рене Клер» (1963), «Георг Вільгельм Пабст» (1965) та ін.
З 1968 жив у Франції. Публікувався у кінознавчих журналах: «Позитив» («Positif»; 1957–1996), «Кайє де ла Сінематек» («Les Cahier de la Cinématèque»; 1971–1996), «Екран» («Ecran»; 1972–1973), «Жен Сінема» («Jeune Cinéma»; 1975–1979), «СінеамАксьйон» («CinémAction»; 1980–1996) та ін.
Творчість
Вважався одним із найкращих знавців радянського кіно у Франції, особливо творчості С. Ейзенштейна. «Хай живе Ейзенштейн!» (1980) — ґрунтовна критична праця.
Приділяв значну увагу перетворенням у мистецтві 1950–1960-х, зокрема, в Польщі, Угорщині, Бразилії, Греції. Писав також про італійське кіно, майстрів неореалізму.
1997 опублікував «Про реалізм у кіно» — антологію статей, написаних ним для різних журналів від 1950-х до весни 1997. Цей збірник у лютому 1998 отримав премію за кращу книжку, написану французькою мовою, яку присуджує Французький синдикат кінокритиків.
Перекладав з італійської. Серед перекладів — книга «Маркс, кіно і кінокритика» (1972) Г. Арістарко.
Українська складова
Б. Аменгал — автор книги «Довженко» (1969), де позитивно оцінив творчість українського митця, відзначив його широту, поетичне бачення, ліричність.
Цитати
«Визначити реалізм — нездійсненне завдання. Насамперед тому, що завжди легко сплутати реальність і правду; потім тому, що ми можемо завжди віднайти реальне (певні аспекти реального) у будь-яких нереалістичних жанрах і творах» «Définir le réalisme est une tâche impossible. D’abord parce qu’il est toujours facile de confondre réalité et verité ; ensuite parce qu’on peut toujours retrouver le réel (certain aspects du réel), dans toutes sortes de genres et d’œuvres non réalistes »
(Аменгал Б. Про реалізм у кіно. Цит. за електронним джерелом: Le pédagogue et militant cinéphile de la culture populaire // Objectif Cinema. URL: http://www.objectif-cinema.com/spip.php?article3655)
Праці
- Vsevolod Poudovkine. Lyon : Serdoc,1968. 126 p.
- Dovjenko. Paris : Seghers, 1969. 189 p.
- Clefs pour le cinema. Paris : Seghers, 1971. 207 p.
- Que viva Eisenstein! Lausanne : Editions L’Age d'Homme; Paris : Centre de diffusion de l'édition, 1980. 726 p.
- «La curassé Potemkine» S. M. Eisenstein. Paris : Nathan, 1992. 111 p.
- Du realisme au cinema. Paris : Nathan, 1997. 1007 p.
- Р о с. п е р е к л. — Словарь французского кино / [подгот. Бартелеми Аменгал и др.] ; под ред. Жан-Лу Пассека. Минск : Пропилеи, 1998. 511 с.
Література
- Кадум Л. А. Творчество Александра Петровича Довженко как экстремальная режисура // Мистецькі реалізації універсалій культури. Зміна смислів. Київ : ІК НАМ України, 2015. С. 35–36.
- Кадум Л. А. Творчість Олександра Довженка як екстремальна режисура: рецепція французьких і німецьких дослідників // Культурологічна думка. 2015. № 8. С. 91–96.
- Barthelemy Amengual. Critique, historien et théoricien du cinéma // Objectif Cinema. URL: http://www.objectif-cinema.com/spip.php?article3655
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Глухова С. В. Аменгал, Бартелемі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аменгал, Бартелемі (дата звернення: 7.05.2024).