(Перенаправлено з Амітабга)

Аміда у буддизмі

Тибетський будда Амітаба, що сидить на лотосі


Амíда, Аміда-Ньорай (яп. 阿弥陀如来), Аміда-буцу, Амітабга — одне з найвищих божеств японського буддизму.

Історична довідка

Уже у класичному буддизмі 1‒2 ст. н. е. («Сукговатів’юга-сутра») склалося уявлення про обітницю бодгісаттви Дгармакари створити «Чисту землю» для тих, хто прагне нірвани. Ставши буддою Амітабгою, він начебто створив Чисту Країну найвищої радості — Сукговаті, куди можна потрапити вмить завдяки духовному зусиллю. Проте, у санскритському тексті йшлося не про «чисту землю», а про «простір будди» («буддгакшетра») (пор. з Магабгаратою, де «поле Куру» («Курукшетра») символічно означає боротьбу Добра і Зла в душі людини).

У Магаяні будда Амітабга вшановується як один із найбільших будд.

У Китаї 5‒6 ст. зародилося поклоніння Аміді як Рятівникові, звідки перейшло до Японії (717), де склався амідаїзм — релігійний культ, в якому особливого значення набули не власні зусилля людини, а надія на допомогу Аміди та постійне повторення мантри нембуцу (або «Наму Аміда Буцу!», японської транслітерації санскритської мантри «Намо Аміда Буддая» — буквально «Поклоняюся будді Аміді» чи «Закликаю будду Аміду»).

У вченні сект Тендай (9 ст.), Дзьодо-сю та Дзьодо Сін-сю (10‒11 ст.) Аміда є головним божеством.

Характеристика

Аміда в Магаяні наділений сотеріологічною функцією. Чиста Країна стала художньою інтерпретацією архетипу раю, відсутнього у класичному буддизмі. Це — винагорода за праведність і пошуки шляху до спасіння. Тут завжди звучить музика, що «проганяє омани»; сяють візерунки з золота, срібла, лазуриту та гірського кришталю, ґрунт — м’яке ароматне золото з самоцвітами; у ставках із цілющою водою квітнуть лотоси, з яких народжуються бодгісаттви. Такі постійні миттєві мандрівки допомагають людині досягти нірвани.

З культом Аміди пов’язана підготовка до усвідомленого вмирання — у передсмерті людина спрямовує розум до Сукговаті, аби відродитися в лотосі на кришталевому ставку.

Значення

Культ Аміди — одна з найзначніших духовних практик буддизму Магаяни. Він утверджує віруючого у зосередженні на добрі й красі, допомагає подолати страх смерті та сприяє розвитку техніки медитації.

Література

  1. Буддизм в Японии / Отв. ред. Т. Григорьева. Москва : Наука, 1993. 704 с.
  2. Торчинов Е. А. Буддийская школа Тхиен (становление и история развития) // Кунсткамера. Этнографические тетради. Вып. 2–3. Санкт-Петербург : Центр «Петербургское Востоковедение», 1993. С. 73‒112.
  3. Козловский Ю. Б. Японский амидаизм в эпоху средневековья // Буддийская философия в средневековой Японии / Отв. ред. Ю. Козловский. Москва: Янус-К, 1998. С. 17‒29.
  4. Karashima S. On Amitābha, Amitāyu(s), Sukhāvatī and the Amitābhavyūha // Bulletin of the Asia Institute. New Series. 2009. Vol. 23. Р. 121–130.

Автор ВУЕ

С. Д. Абрамович


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Абрамович С. Д. Аміда у буддизмі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аміда у буддизмі (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
29.11.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶