Андеграунд

Андегрáунд ( англ. underground, букв. — нижній шар ґрунту, тут — підпіллля, від under — під і ground — ґрунт, земля) — сукупність творчих напрямів сучасного мистецтва (музики, літератури, кіно, образотворчого мистецтва та ін.), що протиставляють себе культурі масовій та офіційному мистецтву, складова контркультури.

Історична довідка

Термін вживається з 2-ї пол. 20 ст., коли кінокритик М. Фарбер (1917–2008; США) назвав андеграундом відзняті поза Голлівудом кінострічки про нетрадиційне кохання. Пізніше термін став означати заборонену при тоталітаризмі культуру. Андеграунд називають також «неофіційним мистецтвом», «нонконформізмом», «дисидентським мистецтвом» тощо.

Характеристика

Зачіска панка — ірокез

Андеграунд — це неформальний і незалежний творчий пошук, орієнтований на свідоме порушення загальновизнаних традицій, епатаж, бунтарство. Андеграунду притаманні критика панівної ідеології, незгода із загальноприйнятими етичними й естетичними цінностями та нормами, соціальними та художніми традиціями, ігнорування мовно-стилістичних обмежень, встановлення своїх поведінкових сценаріїв. Типовими для західного андеграунду є антирелігійність, «сексуальна революція», культ наркотиків, піднесення проблем маргінальних груп.

Найчастіше під андеграундом розуміють сукупність радикально-екстремальних субкультур, зокрема музичні гурти, які не належать до офіційного шоу-бізнесу. У 1960-ті андеграундом називали американські та англійські рок-групи, що виступали виключно в клубах, ігноруючи фірми звукозапису. Відтоді термін став асоціюватися з поняттям «альтернативна культура», до якої належать молодіжні субкультурні групи, нетрадиційні релігійні рухи (бітники, гіпі, прихильники екзотичних для християнської цивілізації світоглядних систем — йога, даосизм, фалунь дафа тощо).

З часом течії андеграунду, комерціалізуючись, перетворюються з нонконформістських на більш-менш популярні стилі масової культури. Так трапилося, наприклад, з панк-роком: на початку свого існування це була музика кількох рок-груп, яка згодом переросла в протестний молодіжний рух зі своїм бунтарським стилем одягу та поведінки, агресивною музикою й «брудними» текстами, відповідною аудиторією та ринком збуту.

У СРСР до андеграунду зараховували будь-які види мистецтва, не визнані владою. Офіційна цензура сприяла виникненню андеграудної субкультури. Неможливість офіційно надрукуватися зумовила появу самвидаву — нелегальних публікацій; магнітвидаву — андеграундного поширення музики; квартирників — неофіційних концертів та виставок.

У російському андеграунді 1980–1990-х найяскравішими представниками вважаються музичні гурти «Акваріум», «ДДТ», «Звуки Му», «Кіно», «Наутілус Помпіліус» й ін. Не комерціалізуючись, ці групи сформували свій оригінальний стиль.

Сучасну музику українського андеграунду представляють групи «Devil Race» (гараж-рок, м. Київ), «Dracula Drops D “Saivo“» (пост-рок, м. Львів), «Martiansdoitbetter» (гараж-рок, м. Київ), «My Sister Spectre» (пост-панк, м. Житомир), «The Bezzoommies» (гараж-панк, м. Київ) та ін. Андеграунд в українському образотворчому мистецтві 1960‒1980-х — радикальна форма мистецького спротиву соцреалізмові. Заборона на виставкову діяльність невизнаних художників змушувала митців міст Одеси, Києва, Харкова, Львова та ін. влаштовувати квартирники. У 1960‒1964 функціонував київський «Клуб творчої молоді», куди входили письменники, композитори, актори, журналісти (Л. Танюк, А. Горська, В. Зарецький, В. Коробко та ін.). 1977 утворилося громадське об’єднання «Рух»: вчені, літератори, митці обговорювали новітні тенденції у світовому та українському мистецтві, організацію «самвидаву» тощо. З настанням деякої лібералізації в суспільстві андеграундні художники почали брати участь в офіційних виставках (І. Макарова-Вишеславська, В. Мельниченко, В. Реунов та інші). Попри гоніння, альтернативні художники створювали нетрадиційні художні форми у вигляді інсталяцій, перформансів тощо.

Найепатажніші твори художників андеграунду цінуються колекціонерами, вони зберігаються у багатьох музеях світу, зокрема в худ. музеї Зиммерлі Ратгерського ун-ту (США), Національному художньому музеї України, Музеї шістдесятництва (обидва — м. Київ), Галереї NT-Art (м. Одеса) й багатьох інших.

«Бунтівне мистецтво» дещо втратило свій екстремальний характер, оскільки обмеження художнього самовираження фактично зникло.

Література

  1. Разговоры об андеграунде // Культура. 2003. № 4. С. 86–123.
  2. Федулов А. Н. Неофициальная культура СССР (вторая половина 1960-х–1980-е гг.). Элиста : Издательство Калмыцкого университета, 2013. 128 с.
  3. Юрчук О. «Голоси» українського літературного андеграунду // Житомирські літературознавчі студії. 2013. Вип. 7. С. 92–101.
  4. Юрчук О. У тіні імперії. Українська література у світлі постколоніальної теорії. Київ : ВЦ «Академія», 2013. 224 с.
  5. Колошук Н. Г. «Моє трагічне покоління»: про андеґраунд української літератури у повоєнний період // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2018. Вип. 67 (2). С. 79–90.

Автор ВУЕ

С. В. Оборська


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Оборська С. В. Андеграунд // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Андеграунд (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Стаття знаходиться на редагуванні

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶