Антимінс

Антимінс.jpg

Антимі́нс [ грец. ἀντιμήνσιον (ἀντιμήνσσιον) — те, що замість престолу; від грец. ἀντί — замість і лат. mensa— стіл, трапеза] — у православ’ї частина престолу; освячений архієреєм чотирикутний плат зі вшитими мощами святих і символічними зображеннями, обов’язковий для здійснення літургії.

Історична довідка

Початкове значення терміна — переносний столик (дошка, престол) для здійснення Євхаристії поза храмом. Появу пов’язують із практикою здійснювати літургію на гробницях мучеників, що поширилася у добу раннього християнства. Згадки про перші антимінси датують 7 ст., але вірогідно їх застосовували й раніше. Подібного тимчасового престолу потребували богослужіння під час місіонерської діяльності, військових походів, далеких подорожей, ритуалу коронації тощо; його використовували й у випадках, якщо храмовий престол був осквернений, розташований чи освячений неправильно. Про застосування кількох переносних антимінсів всередині храму для здійснення таїнства Євхаристії — окремо для імператора та решти пастви — свідчать описи літургії в соборі Св. Софії у м. Константинополі. Очевидно, така практика була повторена і в Софії Київській.

Характеристика

Спершу антимінси виготовляли з лляної тканини; у 18 ст. з’явилися шовкові аналоги, які сприймалися священнослужителями як святкові. Колір антимінсів символічного навантаження не має, а зображення на них з часом зазнавали змін. Спочатку центральним зображенням був голгофський хрест (досі зберіглося у старообрядців); від 17 ст. почали домінувати сцени Страстей Христових. Київська митрополія найраніше (1620-ті) серед усіх Православних церков повністю відмовилася від зображення самого лише хреста. Найпоширеніші центральні зображення (поряд із традиційним хрестом та знаряддями мук Христових) — композиції «Христос у гробі» та «Покладання до гробу»; окрім того, по кутах зображуються євангелісти; інколи (на давніх антимінсах) можна зустріти зображення родових гербів тощо. Зі зворотного боку пришивається кишенька з мощами. Зрідка зазначаються імена святих, мощі яких вкладено до антимінсу. Також вказується хто, коли, де і для якого храму його освячував.

Застосування

Антимінс розгортається в певний момент богослужіння (після закінчення літургії оглашенних) і залишається розгорнутим до завершення літургії вірних, після чого згортається певним чином і зберігається в ілітоні (спеціальний лляний або шовковий плат на престолі, що використовують для загортання антимінсу й здійснення Євхаристії; символізує плащаницю, якою було оповите тіло Ісуса Христа у гробі). На одному антимінсі може бути здійснена лише одна літургія на день. Окрім богослужіння, антимінси розгортаються тоді, коли храм відвідує архієрей. Антимінс оберігається від забруднень, оскільки його не можна прати, а також від дій, що спричинюють його зношування. Розрізняють антимінси «нерухомі» та «рухомі». Перші — призначені для постійного перебування у певному храмі; другі — видаються у храм, який існуватиме тимчасово, або ж для здійснення служби «на будь-якому місці».

Значення

Антимінс вважається великою християнською святинею, символізуючи у духовному вимірі Гроб Господній. Є також знаком духовної та юридичної влади архієрея. Одна з найбільших колекцій антимінсів в Україні (50 одиниць) зберігається у фондах Львівського музею історії релігії.

Література

  1. Yurchyshyn-Smith O. Development of Byzantine Iconographic Tradition in Ukrainian Аntimensia of the XVIIth Сentury // Byzantinoslavica. 1998. № 59 (2). P. 320–324.
  2. Адамович О. Антимінси Київських митрополитів XIX – початку XX століття з колекції національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника // Лаврський альманах. 2009. № 24. С. 59–73.
  3. Скочиляс І. Від давньоруських десятин до намісництв-протопопій: особливості «впорядкування» сакрального простору Галичини в княжий період (до кінця XIV століття) // Вісник Львівського університету. Серія історична. 2010. Вип. 45. С. 55–91.
  4. Ткачук В. Формування колекцій давніх українських антимінсів в кінці XIX – на початку XX ст. // Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. 2016. Вип. 28. С. 41–60.
  5. Ткачук В. А. Чин освячення антимінсів у Київській митрополії другої половини XVII — початку XVIII ст. // Сторінки історії. 2016. Вип. 41. С. 11–19.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Антимінс // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Антимінс (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
18.03.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶