Ар-деко

Ар-деко. «Крайслер»
Ар-деко. Емпайр-Стейт-білдінг

Ар-деко́ (фр. Art déco, скорочення від фр. Arts décoratifs, букв. — декоративне мистецтво) — стиль у мистецтві й архітектурі 1910–1930-х, що поєднує принципи класичного мистецтва й елементи авангардизму.

Історична довідка

Отримав назву на «Міжнародній виставці сучасних декоративних і промислових мистецтв» (фр. Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes), яка проходила 1925 у м. Парижі.

Напрям почав формуватися протягом 1908–1912 у рамках стилю модерн з його тяжінням до естетизму, комфортного життя. На його стилістику вплинули Віденська сецесія, діяльність близької до модерну групи «Школа Глазго» (творам її представників були притаманні підкреслена геометричність і стилізованість), німецьке Об’єднання художників, архітекторів, підприємців на експертів («Веркбунд»), що висувало ідею єдності мистецтва та дизайну, а також «Російські сезони» С. Дягілєва в м. Парижі.

Остаточне формування художньої течії та її розквіт припали на період між 1925 і 1935. У 1925 завершилася історія експериментального, епатажного авангарду. Напрацювання його напрямів, зокрема, абстракціонізму (зовнішня ефективність), кубізму (спосіб розчленування предметів і аналіз їх геометричних складових), футуризму (техніка зображення руху для вираження швидкості і динаміки життя) увійшли до арсеналу мистецтва Ар-деко.

Характеристика

В Ар-деко сформувалися два напрями: декоративні роботи масового виробництва і твори витонченого мистецтва, створені художниками та скульпторами авангардного напряму того періоду. Наприклад, Жорж Брак, засновник кубізму, після 1920-х і до кінця життя працював у стилі Ар-деко в ювелірній промисловості, створював бренди для відомих компаній. На противагу майстрам модерну, які знаходили натхнення в природі, ретельно імітуючи рослинні й тваринні форми, він став розробляти прикраси в стилі Ар-деко на основі авангардного живопису (кубізму), створював просту й лаконічно геометричну форму. Анрі Матісс створив вишуканий і еротичний цикл «Одаліски» (1928). Один із засновників фовізму Кес ван Донген у 1930-ті повністю перейшов до «салонного живопису» (напр., «Танго з Архангелом»; 1935). Ці тенденції помітні у фантазіях М. Шагала на теми фантастичних тварин («Оголена на білому півні»; 1925), творах П. Пікассо 1930-х — ілюстраціях до «Метаморфоз» Овідія, серії офортів «Сюїта Воллара» тощо.

Живопис в Ар-деко не відігравав значної ролі, але використовувався як один з елементів декорування. Акценти робилися на яскраві кольори, спрощення предметів до напівабстрактних форм.

«Нова елегантність», «сучасна стильність», як часто називають Ар-деко, поєднувала експерименти авангарду з філософією елітарного споживання. Лідерами цього стилю в м. Парижі були Поль Пуаре, Коко Шанель, Соня Делоне.

Ар-деко — це також мистецтво Інтер'єрів, де провідну роль відіграла стильність меблів, дрібна скульптурна пластика, освітлення, дизайн приміщень, одягу, ювелірна справа, тканини. У цьому плані стиль Ар-деко використав напрацювання нідерландського об’єднання художників — представників неопластицизму «Де Стейл» (пошук нової форми, яка охопила б в одній композиції всю інтелектуальну й візуальну гармонію світу), шкіл Баугаузу (1919–1933; Німеччина) і ВХУТЕМАСу. Неповторний вигляд меблям у стилі Ар-деко надавали рідкісні й дорогі матеріали, (чорне, пальмове дерево, бразильська жакаранда, палісандрове дерево), а також контрастні поєднання традиційних шпон. Серед використовуваних матеріалів — лак, шагрень, акуляча шкіра, шкура поні, слонова кістка і зварне залізо. Для задоволення суспільного попиту був налагоджений випуск величезного потоку недорогих виробів Ар-деко: меблі покривали світлим шпоном червоного дерева й бежевим лаком або створювали обтічні силуети із гнутої фанери.

Дрібна скульптура Ар-деко — це переважно вироби масового виробництва, які виготовляли з бронзи, слонової кістки, або їх сполучення, що отримало назву «хризелефантин». Жанр анімалістської скульптури для декору інтер’єрів у період Ар-деко досяг піку простоти й обтічності в силуетах тварин.

Ар-деко у США

Найбільше напрям Ар-деко поширився і розквітнув у США в 1930-ті. Американський споживач не прийняв авангардні, радикальні стильові форми в живописі й пластиці, тому авангардна мова набуває полегшеного, «декоративного» вигляду, головно в дизайні, моді, інтер’єрному мистецтві. Установка на те, що мистецтво має приносити відчуття радості, повноти буття, наповнювати життєвою енергією, нести красу, а не займатися парадоксами, порушенням невирішених питань, сумнівами, скепсисом, пошуком абсолютних істин і смислів буття, сформувалося під впливом панівного американського філософського напряму — прагматичної філософії (див. Прагматизм).

Завданням Ар-деко стало створення ілюзії елегантного, безтурботного й оптимістичного існування. Мистецтво Ар-деко покликане створити ілюзорний світ бажань, зовнішніх ефектів і світського блиску, навіяний мріями голлівудських екстравагантностей. У США і по всьому світу цей стиль став символом нового життя, увиразнився в силуетах американських хмарочосів.

Зразком Ар-деко в архітектурі США є Рокфеллерівський центр у м. Нью-Йорку (архітектори Г. В. Корбетт, В. К. Гаррисон, В. Мак-Мюррей та ін.; 1929–1940) — комплекс будівель для бізнесу, культури, відпочинку, спорту. Зовнішнє інженерне рішення близьке до конструктивізму: будівлі мають форму величезних паралелепіпедів, що сяють склом і металом, а в інтер’єрах, навпаки, переважає дерев’яна різьба, живописні панно, мозаїка, пластичні рельєфи, карбування по металу. Хмарочос автомобільного гіганта «Крайслер» у м. Нью-Йорку (арх. В. Ван Ален; 1928–1930) з шатровим завершенням і шпилем сягав 320 м у висоту, демонструючи пишність і ефектність дизайнерських рішень, що застосовувалися на той час у люксових автомобілях. У хмарочосі Емпайр-Стейт-білдінг (арх. В. Ф. Лемб; 1930–1931) використана естетика східчастих пірамід майя, астеків, що дозволило виконати нові норми освітлення і повітря для квартир.

В Америці стилістика Ар-деко була просякнута новими ритмами життя, машинної індустрії. Прикладом цього є картина Т. Лемпицької (1898–1980; Польща, США) «Автопортрет у зеленому “Бугатті”» (1925): вродлива молода жінка зображена в дорогому, стильному авто. Гостро діагональна композиція, лаконічно-експресивна манера письма — свідоцтво нового стилю.

Американський варіант Ар-деко позбавлявся декоративності й прагнув динамізму, конструктивності, виразності й обтічності форм. Цей стиль отримав назву «стрімлайн» (англ. stream-line — лінія обтікання, обтічна форма). Вершиною стилю «стрімлайн» стала Всесвітня виставка у м. Нью-Йорку (1939–1940), де всі предмети були представлені в лапідарно обтічних формах: від самої будівлі павільйону до корпусів автомобілів, меблів.

Усі речі виготовляли спеціально для елітарного клієнта з урахуванням його смаків або малими партіями. Ар-деко — це епоха авторських робіт, коштовних суконь, автомобілів, особняків. У творах мистецтва спостерігалися гострі парадокси: поєднання нових недорогих матеріалів (пластмаса, залізобетон) з кришталем, сріблом, слоновою кісткою, напівкоштовним камінням, хромованим металом.

У другій половині 20 ст.

Після Другої світової війни архітектура та пластичні види мистецтва розвивалися ін. шляхом, а численні напрацювання стильних аксесуарів Ар-деко в ювелірній промисловості, моді, дизайні перейшли у сферу масових споживацьких інтересів і зберігалися до
кін. 20 ст.

Серед представників Ар-деко — дизайнери Д. Дескі (1894–1989; США), Н. Бел Геддес (1893–1958; США), Дж. Вассос (1898–1985; США), архітектор Ф. Л. Райт, художник-плакатист П. Колен (1892–1985; Франція), дизайнер ювелірних прикрас Р. Тампльє (1891–1968; Франція), скульптор Г. Лашез (1882–1935; Франція, США), художник, скульптор Ерте (Р. Тиртов; 1892–1990; Росія, Франція), архітектор і дизайнер М. Л. Бройєр (1902–1981; Німеччина, США) та інші.

В Україні елементи стилю Ар-деко присутні в оздобленні деяких будівель м. Львова; до представників цього стилю відносять О. Екстер, В. Меллера, С. Делоне.

Література

  1. Duncan A. Art déco. Encyclopédie des arts décoratifs des années vingt et trente. Paris : Citadelle et Mazenod, 2010. 544 р.
  2. Bréon E., Cavaniol H. Paris art déco. Paris : Somogy Éditions d'Art, 2017. 240 р.

Автор ВУЕ

Г. С. Мєднікова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мєднікова Г. С. Ар-деко // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ар-деко (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.02.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶