Аудиторія (спільнота споживачів)
Аудито́рія (авдиторія; лат. auditorium, від аudire — чути, слухати) — спільнота споживачів інформаційного продукту. Термін поширився в усіх галузях виробництва та споживання творів інтелектуальної власності: у мистецтві, науці, журналістиці, рекламі. Ведуть мову про аудиторію читачів художніх чи наукових книг, аудиторію театру та кіно, журналів і газет, радіомовлення та телебачення, реклами тощо.
Окреме явище — фанатство.
Види аудиторії
Залежно від каналів споживаної інтелектуальної продукції, розрізняють такі види аудиторії:
- глядацька (глядачі);
- слухацька (слухачі);
- читацька (читачі);
- інтернет-аудиторія.
Аудиторія глядацька (глядачі) — потенційна чи реальна спільнота споживачів візуальної інформації. Спочатку поняття аудиторії глядацької вживалося щодо образотворчого мистецтва — живопису, графіки, скульптури, а також театру, де передусім потрібно було стежити за подіями на сцені. З появою зображальної журналістики, зокрема коміксів, аудиторія глядацька зʼявилася в ілюстрованих часописів.
Остаточно термін «аудиторія глядацька» усталився з поширенням тих напрямів соціальної комунікації, де візуальна інформація переважає над вербальною, — кіно (документального, ігрового) та телебачення.
Аудиторія слухацька (слухачі) — спільнота споживачів звукової інформації. Така спільнота формується на концерті, де виконуються музичні твори; на лекції певного діяча; на мітингу, де виступають з промовами оратори. Найширша аудиторія слухачів склалася в радіомовлення.
Аудиторія читацька (читачі) — спільнота споживачів друкованої продукції (книжок, часописів).
Інтернет-аудиторія може вважатись осібним видом аудиторії, де споживач інформаційного продукту є читачем, глядачем і слухачем.
Література
- Іванов В. Соціологія масової комунікації. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2000. 210 с.
- Інформаційний вплив: теорія і практика прогнозування / За ред. П. Д. Фролова. Київ : Міленіум, 2011. 304 с.
- Гусак О. Основні тенденції поведінки аудиторії сучасних інтернет-ЗМІ // Вісник Книжкової палати. 2014. № 4 (213). С. 42–45.
- Костюк Ю. Взаємодія регіональної радіостанції та аудиторії // Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 2. С. 94–98.
- Федорчук Л. Телевізійна аудиторія: нові концепції і технології дослідження // Теле- та радіожурналістика. 2018. Вип. 17. С. 64–70.
Див. також
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Михайлин І. Л. Аудиторія (спільнота споживачів) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аудиторія (спільнота споживачів) (дата звернення: 1.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 01.12.2020
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів