Ашикська поезія

Аши́кська пое́зія — гілка народної словесності, що виникла на межі фольклору й літератури дивану переважно на теренах тюркськомовних народів — в Азербайджані та Малій Азії (Туреччині). Майстерністю ашиків захоплювалися також у Багдаді, на Аравійському півострові та Кавказі.

Загальна характеристика

Ашики самі складали свої пісні (іноді експромтом) та виконували їх, супроводжуючи грою на сазі (тому їх називали ще й поетами сазу).

Основна тема ашикської поезії — почуття любові до Бога, проте народ сприймав ці твори як пісні про земне кохання. Закоханість ашика — почуття, яке він відчуває до абстрактного ідеалу; ашик лише мріє про зустріч з об’єктом своєї любові, насправді ж — нездійсненну. Любов ашика не має нічого спільного з реальним, матеріальним; смуток і вічна самотність завдають йому солодких мук страждання.

Історія зберегла ім’я першого тюркськомовного поета-ашика, Юнуса Емре (13–14 ст.), який називав себе «ашик Юнус».

Різновиди ашиків

Протягом століть ідейне підґрунтя, естетичні та етичні уподобання ашиків зазнали змін та розмаїтості висловлення. З огляду на це літературознавці виокремлюють чотири різновиди ашиків.

Найдавніша й основоположна група — ашики-суфії (див. Суфізм) з їхньою проповіддю аскетичного життя: людина мусить очиститися від спокус та зваб суєтного світу, ницих тілесних чуттів та жити лише заради любові до Бога. Мета — пізнавши Його через «екстатичне осяння», злитися з Творцем. Юнус Емре засобами суфійської символіки висловлював глибокі почуття до Друга, тобто Бога. Важкий шлях інтуїтивного пізнання Бога ашик-учень (мюрид) долає постійними мандрами, перебуваючи під опікою машука, шейха-керманича. Частина віршів Юнуса Емре — схвильована розповідь про кохання до свого машука.

Друга група ашиків — абдали, ідеалом яких є вічні мандри, а прикметна риса — крайній, навіть войовничий шиїзм. Самобутній групі міських ашиків притаманне, зважаючи на аудиторію — міські кав’ярні, палаци вельмож, — володіння технікою класичного вірша, поезією дивану.

У репертуарі сільських ашиків (третя група) переважали вірші суфійського спрямування, проте селяни їх сприймали як пісні про кохання.

Близькі до сільських ашиків — ашики-кочівники. Вони давали духовну наснагу кочовим племенам, шляхи яких пролягали теренами Ірану, Кавказу й Туреччини. Ашиком-кочівником був талановитий народний поет Караджаоглан (17 ст.).

Найпоширеніші поетичні форми в репертуарі ашиків — кошма, гюзельлеме, кочаклама, варсаг, семаї, ташлама.

Твори

У к р. п е р е к л. — Саят-Нова. Лірика / Пер. з вірм., груз., азерб. Київ : Дніпро, 1989. 149 с.

Література

  1. Турецкая ашыкская поэзия / Пер. с тур. Москва : Художественная литература, 1983. 192 с.
  2. Намазов К. Азербайджанское ашыгское искусство / Пер. с азерб. Баку : Язычы, 1984. 183 с.
  3. Усеїнов Т. Б. Ашикська поезія як синтез течій середньовічної кримськотатарської літератури // Східний світ. 2006. № 1. С. 139–141.
  4. Халимоненко Г. Історія турецької літератури. Київ : Редакція журналу «Дім, сад, город», 2009. С. 515–527.
  5. Боролина И. В., Оганова Е. А. Турецкая ашыкская поэзия. Москва : Гуманитарий, 2010. 301 с.

Автор ВУЕ

Г. І. Халимоненко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Халимоненко Г. І. Ашикська поезія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ашикська поезія (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: оприлюднено
Оприлюднено:
27.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶