Баламандська декларація 1993

Баламандський монастир – місце проведення 7-ї пленарної сесії Змішаної міжнародної комісії з теологічного діалогу

Балама́ндська деклара́ція 1993 (Баламандський документ) — документ Змішаної міжнародної комісії з теологічного діалогу між Католицькою та Православною церквами, оприлюднений 23 червня 1993.

Історична довідка

Документ під назвою «Уніатизм, метод єдності в минулому та теперішній пошук повного сопричастя» оприлюднено 23.06.1993 у Баламандському монастирі (Ліван) під завершення 7-ї пленарної сесії Змішаної міжнародної комісії з теологічного діалогу.

Актуалізація питання уніатизму в екуменічному діалозі (див. Екуменізм) між Католицькою і Православною церквами в кін. 1980-х — на поч.1990-х значною мірою була зумовлена виходом із підпілля Української греко-католицької церкви (УГКЦ) та швидким загостренням відносин між греко-католиками і православними в Західній Україні. Прямим ініціатором розгляду цього питання стала Російська православна церква.

На 5-й пленарній сесії Змішаної міжнародної комісії (19–27 червня 1988) було створено спеціальну підкомісію, підсумком роботи якої було формулювання принципових тез про заперечення уніатизму як моделі еклезіальної єдності.

На 6-й пленарній сесія Змішаної міжнародної комісії (6–15 червня 1990) проблема уніатизму стала головною темою обговорення. Вироблена учасниками Фрайзінґська декларація містила узгоджену дефініцію уніатизму й заперечила останній як спосіб віднайдення єдності між Католицькою і Православною церквами. Для глибшого вивчення питання було створено три підкомісії.

10–15 червня 1991 Координаційний комітет в м. Арічча (Італія) за результатами роботи підкомісій створив редакційний комітет для випрацювання підсумкової версії декларації. Відповідальність було покладено на богословів Е. Ланна (Emmanuel Lanne, 1923–2010; Бельгія) і П. Дюпре (Pierre François Marie Joseph Duprey, 1922–2007; Франція-Ватикан). Запропонований ними проєкт містив дві частини: доктринальну і практичну, збережені у структурі Баламандського документа.

Зміст

Концепція Баламандської декларації уґрунтована на таких положеннях:

  • різні спроби досягти єдності між Західною і Східною церквами у минулі епохи не мали успіху, а навпаки, загострили відносини між ними; кожна Церква керувалася теологічною візією своєї виняткової (ексклюзивної) ролі щодо спасіння тільки в ній;
  • унійні ініціативи останніх чотирьох століть у різних регіонах Сходу, які з’єднали окремі християнські спільноти з Римською церквою, одночасно призвели до їхнього розриву з материнськими Православними церквами;
  • уніатизм надалі не може бути прийнятним ані як «метод для застосування», ні як «модель досягнення єдності між Церквами», але став болісною і складною екуменічною проблемою;
  • Католицька і Православна церкви взаємно визнають себе Церквами-Сестрами, екуменічні зусилля яких спрямовані на досягнення «повного і цілковитого сопричастя», яке стало б зустріччю в правді й любові, а не поглинанням чи підпорядкуванням;
  • східні католицькі (уніатські) церкви мають право існувати й діяти для задоволення духовних потреб своїх вірних, не можна домагатися їх ліквідації чи дозволити їхню ізоляцію; у перспективі — східний католицизм стане зайвим як осібне явище.

Поряд із тим, Баламандська декларація містила практичні настанови Католицьким церквам латинського і східного обрядів щодо входження в екуменічний процес:

  • Римо-католицька церква допомагатиме греко-католикам підготуватися до повного сопричастя між Католицькою і Православною церквами;
  • Католицькі церкви (латинського і східних обрядів) не схилятимуть своїх вірних до переходу з однієї Церкви до іншої й не здійснюватимуть прозелітизму серед православних вірян;
  • католицькі й православні єпископи, юрисдикція яких поширюється на одну територію, мають проводити спільні консультації щодо планування своїх душпастирських заходів;
  • ефективні екуменічні кроки потребують підготовки кадрів нових священнослужителів, які б не сповідували застарілу еклезіологію уніатизму;
  • на порядку денному — підготовка об'єктивної презентації церковної історії, узгодженої й спільної історіографії Православної та східно-католицьких церков.

Крім того, Баламандський документ підкреслив важливість поняття «Церкви-Сестри» та запропонував його за основу для еклезіології міжцерковної єдності; було наголошено на взаємному визнанні апостольського наступництва, хрещення, Євхаристії та інших таїнств.

Значення

Рецепція Баламандської декларації у церковних середовищах була різною — від схвалення (як досягнення на шляху конструктивного діалогу з Православною церквою) — до категоричного засудження (як документа, підготовленого на догоду Православній церкві шляхом нехтування інтересів східних католиків, та навіть як спроба нової унії). Водночас звертали увагу на український контекст проблеми: східні унійні церкви, зокрема й УГКЦ, стали заручниками ситуації, в якій уніатизм спричинив Ватикану позірні труднощі в екуменічному діалозі та дипломатичних контактах з Вселенським православ’ям.

У підсумку, Баламандський документ не задовольнив остаточно жодну зі сторін, проблематика уніатизму з еклезіального погляду лишилася невирішеною, порозуміння довкола неї у міжцерковному діалозі не знайдене, а ступінь нормативності документа для різних церков є спірним.

Попри всю неоднозначність рецепції, Баламандська декларація увійшла до корпусу документів православно-католицького діалогу та стала одним із джерел еклезіології.

Джерела

Заява Змішаної міжнародної комісії з богословського діалогу між Римо-Католицькою та помісними Православними Церквами на VII пленарній сесії (Баламанд, 17-24 червня 1993 р.) [Баламандська декларація] // Знаки часу: До проблеми порозуміння між Церквами / Упоряд. З. Антонюк, М. Маринович. Київ : Сфера, 1999. 504 с.

Література

  1. Borelli J. The Quest for Unity: Orthodox and Catholics in Dialogue: Documents of Joint International Commission and Official Dialogues in the United States 1965–1995. Crestwood : St. Vladimir’s Seminary Press, 1996. 251 р.
  2. Catholiques et orthodoxes: les enjeux de l’uniatisme. Dans le sillage de Balamand. Paris : Bayard, 2004. 462 р.
  3. Яроцький П. Л. Баламандський документ: основні положення, практичні висновки // Релігієзнавство. Сучасні релігійні процеси у світі й Україні. Київ : Кондор, 2013. С. 108–110.
  4. Говорун К. Мета-еклезіологія: Хроніки самоусвідомлення Церкви / Пер. з англ. О. Панич. Київ : Дух і Літера, 2018. 328 c.
  5. Курилець Т. Поняття уніатизму: історія та сучасність // Наукові записки УКУ. 2019. Ч. XII. Серія: «Богослов’я». Вип. 6. С. 221–242. URL: https://er.ucu.edu.ua/bitstream/handle/1/1857/Kurylets_Poniattia%20uniatyzmu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  6. Ранця І. Баламандська декларація 1993 року та її рецепція в різних церковних середовищах: до 25-річчя історії документа // Наукові записки УКУ. 2019. Ч. XII. Серія: «Богослов’я». Вип. 6. С. 243–272. URL : https://er.ucu.edu.ua/bitstream/handle/1/1858/Rantsia_Balamandska%20deklaratsiia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Автор ВУЕ

П. Л. Яроцький


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Яроцький П. Л. Баламандська декларація 1993 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баламандська декларація 1993 (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
17.03.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶