Бароко (музика)

Баро́ко (італ. bаròссо, франц. baroque, букв. — вибагливий, химерний, від португ. barroco — перлина неправильної форми) — напрям у мистецтві та літературі кінця 16–18 ст., якому властиві підкреслена врочистість, пишна декоративність, динамічність композиції.

Історична довідка

Бароко як напрям європейської професійної музики склалося наприкінці 16 — у середині 18 ст. Це було внутрішньо суперечливе явище, що виявилося, з одного боку, у потягу до монументальності, масштабності, драматизму звучання, яскравих контрастних зіставлень, з іншого — в посиленні (порівняно з музикою епохи Відродження) індивідуалізованого начала, у більшій емоційній відвертості висловлення, граціозності, примхливій візерунчатості музичної мови, а подекуди — у зверненні до прийомів звукозображальності, звуконаслідування. Це зумовило виникнення нових жанрів та форм, зокрема й великих — опера, ораторія, кантата.

Автентичні визначення стилю європейської музики 17 — першої половини 18 ст. були численними й різнорідними через неусталеність критеріїв класифікацій. Простим способом фіксації нових ідей і явищ було їхнє виділення, відмежування від старих; наслідком стало поєднання понять: музика давня і сучасна, стиль старий і новий. Наприклад, композитор і теоретик музики В. Галілеі (1520–1591; тепер Італія) назвав свій трактат «Діалог про стару і нову музику» (1581), збірка пісень монодичного складу з басо континуо Дж. Каччині була видана під назвою «Нова музика» (1601) тощо. Діячі мистецького об’єднання «Флорентійська камерата» Дж. Каччині та Я. Пері (1561–1633; тепер Італія), зусилля яких привели до появи опери, протиставляли старому контрапункту новий речитативний стиль. У «Восьмій книзі мадригалів» (1638) К. Монтеверді писав про три стилі музики: помірний, м’який і схвильований (зазначивши, що останній був його винаходом). Композитор Г. Шютц (1585–1672) у передмові до «Духовної хорової музики» (1648) схарактеризував новий стиль, який народився в Італії, як «концертуючий стиль з басо континуо». Композитор і теоретик М. Скакі (1600–1662; тепер Італія) у Листі до пана К. Вернера» (1648) запропонував поділ сучасної йому музики на три стилі: церковний, камерний та театральний, або сценічний. Погляди М. Скакі мали тривалий вплив на теорію музичного стилю. Розгалужену класифікацію запропонував вчений А. Кірхер (1602, Німеччина — 1680; тепер Італія), який розрізняв стилі: церковний, канонічний, мотетний, фантазійний, мадригальний, мелізматичний, хореїчний, театральний, симфонічний, драматичний або речитативний тощо. Характерною рисою барокової музики було поєднання різних стилів в одному творі.

Уперше про бароко в музиці написав 1878 композитор і музикознавець А. В. Амброс (1816; тепер Чехія — 1876; тепер Австрія). На той час у європейському мистецтвознавстві термін «бароко» мав усталений негативний зміст (характеризував химерність, дивацтва і занепад). У 20 ст. поняття «бароко» поступово втратило негативні конотації та закріпилося як назва художнього стилю.

Характеристика

Стилю музики бароко властиві величність, пишність, декоративність, драматизм, заглиблення у внутрішній світ людських почуттів, синтез мистецтв (у жанрах опери, ораторії, кантати) й водночас прагнення до відділення музики від слова (розвиток музики інструментальної).

Новації в музичній мові, які раніше мали статус помилок, варварства і невігластва (зокрема, порушення правил вживання консонансів і дисонансів), у творах бароко стали виразним елементом композиторської техніки і стилю, а гармонічні дивацтва і екстравагантність — елементом барокової естетики.

Експерименти з хроматикою, темпераціями та дисонансами знайшли послідовне втілення в творчості композиторів доби бароко. Іноді вони заявлені в назві творів: хроматичний, добре темперований, екстравагантний, з жорсткостями тощо. Наприклад: «Токата жорсткостей і затримань» (1627) Дж. Фрескобальді; збірка скрипкових концертів «Екстравагантність» (опубл. 1716) А. Вівальді; «Хроматична фантазія і фуга» (1720) та «Добре темперований клавір» (перший том – 1722, другий том – 1744) Й. С. Баха тощо.

Про нові гармонічні прийоми і правила композитори писали в трактатах і передмовах до своїх творів: В. Галілеі «Бесіда про використання дисонансів» (1591), Л. Гроссо да Віадана (1560–1627; тепер Італія) «Церковні концерти» (1602), Ж.-А. д’Англєбер (1629–1691; Франція) «П’єси для клавесина» (1689), А. Солєр (1729–1783; Іспанія) «Ключ до модуляції» (1762) тощо.

Бароко в європейській музиці представлене самобутніми національними варіантами: італійське, німецьке, французьке, англійське, іспанське, польське, чеське, українське тощо.

Бароко у музичній культурі України

У музичній культурі України бароко формувалося наприкінці 16 ст. у процесі активізації її інтернаціональних зв’язків і утвердження у професійній музиці багатоголосого співу. Особливості українського музичного бароко — яскраві контрасти, поділ творів на дві образно-тематичні сфери: урочисто-панегіричну і лірико-драматичну, тісний зв’язок з музично-побутовими жанрами. Властиве бароко розмежування на великі й малі форми виявилося в українській музиці в таких її національних специфічних жанрах, як партесний концерт, партесний мотет, кант, псальма. Партесний концерт і мотет призначалися для церковного виконання. Канти і псальми, які відрізнялися розмаїтістю жанрових різновидів (ліричні, моралізаторські, жартівливі, духовні, військові та ін.) широко використовували в побуті. Церковні партесні концерти і мотети співали однорідним складом (чоловіки і хлопчики) без інструментального супроводу. При виконанні кантів і псальм до різних за складом вокальних ансамблів долучали інструменти: скрипки, кобзи, цимбали, сопілки, ліри тощо.

Бароко в українській музиці стало сполучною ланкою між мистецтвом церковного одноголосого співу та класицизмом. Представники музичного бароко в Україні — М. Дилецький, С. Пекалицький (нар. бл. 1630 — дата і місце смерті невідомі), Димитрій Туптало (святитель Димитрій Ростовський, 1651 — 1709), І. Домарацький (18 ст., дати та місце народження і смерті невідомі), Г. Левицький (перша половина 18 ст.), Єпіфаній (Славинецький), Тимофій (Щербацький) та ін.

Серед провідних інтерпретаторів творів українського бароко — Муніципальний академічний камерний хор «Київ», вокальний ансамбль «A cappella Leopolis» Львівської національної філармонії та ін.

Література

  1. Ambros W. A. Geschichte der Musik : in 5 bd. Leipzig : F.E.C. Leuckart, 1878. Bd. 4. 490 p.
  2. Schütz H. Sämmtliche Werke : in 18 bd. Leipzig : Breitkopf & Härtel, 1889. Bd. 8. 208 p.
  3. Bukofzer M. Music in the Baroque Era from Monteverdi to Bach. New York : W. W. Norton & Company, 1947. 489 p.
  4. Герасимова-Персидська Н. О. Хоровий концерт на Україні в XVII–XVIIІ ст. Київ : Музична Україна, 1978. 182 с.
  5. Palisca Cl. V. Baroque // The New Grove Dictionary of Music and Musicians : in 29 vol. 2nd ed. London : Macmillan, 2001. Vol. 2. 937 p.
  6. Харнонкурт Н. Музика як мова звуків. Шлях до нового розуміння музики / Пер. з нім. Г. Курков. Суми : Собор, 2002. 184 с.
  7. Цалай-Якименко О. С. Київська школа музики XVII століття. Київ; Львів; Полтава : Наукове товариство імені Т. Шевченка у Львові, 2002. 512 с.
  8. Медведик Ю. Є. Українська духовна пісня XVII–XVIII століть. Львів : Український католицький університет, 2006. 324 с.
  9. Зосім О. Л. Західноєвропейська духовна пісня на східнослов’янських землях у XVII–XIХ століттях. Київ : Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2009. 204 с.
  10. Шуміліна О. А. Стильова динаміка української духовної музики XVII–XVIII століть (за матеріалами рукописних колекцій). Донецьк : Браво, 2012. 299 с.
  11. The Oxford Handbook of the Baroque / Ed. by J. D. Lyons. Oxford : Oxford University Press, 2019. 888 p.
  12. Ігнатенко Є. В. Партесні концерти 1730–40-х років з київської колекції: нові надбання // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2022. Вип. 134. С. 51–68.
  13. Ignatenko Ye. Ukrainian and Belarusian Church Music of the 17th Century: Meeting of the East with the West // IMS-RASMB. Series Musicologica Balcanica. 2023. № 4. P. 92–108.

Автор ВУЕ

Є. В. Ігнатенко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Ігнатенко Є. В. Бароко (музика) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бароко (музика) (дата звернення: 12.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.10.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶