Баршнум

Золоті статуетки мобедів, Британський музей

Баршну́м (барашном, барсном; перс. برشنوم, пехлеві baršnūm, від авест. barəšnu- — голова, верх) — у зороастризмі — головний ритуал очищення «з голови до ніг» усіх, хто торкався мерців та нечистих предметів.

Процедура баршнум включала послідовне потрійне омовіння коров’ячою сечею, піском і водою, за якою слідувала ізоляція на 9 ночей, т. з. «очищення дев’яти ночей» («барашном-е нō-шаба»).

Особливості проведення ритуалу докладно описані (але не названі) у дев’ятому розділі (фрагарді) книги «Відевдат» (див. Авеста). Баршнум здійснювався на спеціально огородженому майданчику («барашномгах»), розташованому на відстані 30 кроків від культових місць і місцезнаходження праведних людей. Виконавцями ритуалу очищення були два мобеди (священнослужителі). Один з них за допомогою «палиці з дев’ятьма вузлами» спочатку поливав оголеного мирянина коров’ячою сечею, потім посипав піском і після цього все змивав водою. Другий — здійснював обряд «сагдід» (новоперс. — оглядання собакою). При кожному омовінні вони рухалися доріжкою з каменів, яка перетинала майданчик з заходу на схід. Мірою просування з кожним кроком ці дії повторювалися не менше 10 раз і супроводжувалися читанням молитов. Вважали, що в такий спосіб досягався ефект очищення душі й тіла людини від скверни.

Після здійснення баршнуму на вірянина чекало «очищення дев’яти ночей», упродовж якого омовіння чергувалися з молитвами.

Зороастрійські джерела свідчать про широке застосування баршнуму. Він є обов’язковим при ініціації священнослужителів і перед виконанням ними вищих ритуалів. Кожен член громади мусив пройти ритуал хоча б раз за життя, щоб очистити забруднення від народження. Для жінок ритуал здійснювався жінками з родини мобедів, при цьому мобед промовляв молитви у зоні чутності.

Баршнум був звичним ритуалом очищення аж до поч. 20 ст., проте іранські мобеди здійснювали його ще в 1970-х. Натомість, у парсів з кін. 19 ст. баршнум практикується опосередковано через довірену особу, як послуга (священнослужителі стають представниками вірян під час ритуального дійства). Прихильники реформістського напряму в сучасному зороастризмі не практикують ритуал.

Література

  1. Modi J. J. Religious Ceremonies and Customs of the Parsis. 2nd ed. Bombay : British India Press, 1937. P. 82–124.
  2. Авеста в русских переводах (1861–1996). 2-е изд., испр. Санкт-Петербург : Журнал «Нева»; Летний сад, 1998. 476 с.
  3. Сулейманов Р. Х. Древний Нахшаб. Проблемы цивилизации Узбекистана VII в. до н. э. – VII в. н. э. Самарканд; Ташкент : Фан, 2000. С. 298; 303.
  4. Boyce M. Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices. 2nd ed. London : Routledge, 2001. 288 p.
  5. Чунакова О. М. Пехлевийский словарь зороастрийских терминов, мифических персонажей и мифологических символов. Санкт-Петербург; Москва : Восточная литература, 2004. С. 45–46; 171; 192.
  6. Moazami M. Laws of Ritual Purity: Zand ī Fragard ī Jud-Dēw-Dād. Leiden; Boston : Brill, 2021. 442 р.

Автор ВУЕ

О. В. Сарапін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Баршнум // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баршнум (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
28.05.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶