Баршнум
Баршну́м (барашном, барсном; перс. برشنوم, пехлеві baršnūm, від авест. barəšnu- — голова, верх) — у зороастризмі — головний ритуал очищення «з голови до ніг» усіх, хто торкався мерців та нечистих предметів.
Процедура баршнум включала послідовне потрійне омовіння коров’ячою сечею, піском і водою, за якою слідувала ізоляція на 9 ночей, т. з. «очищення дев’яти ночей» («барашном-е нō-шаба»).
Особливості проведення ритуалу докладно описані (але не названі) у дев’ятому розділі (фрагарді) книги «Відевдат» (див. Авеста). Баршнум здійснювався на спеціально огородженому майданчику («барашномгах»), розташованому на відстані 30 кроків від культових місць і місцезнаходження праведних людей. Виконавцями ритуалу очищення були два мобеди (священнослужителі). Один з них за допомогою «палиці з дев’ятьма вузлами» спочатку поливав оголеного мирянина коров’ячою сечею, потім посипав піском і після цього все змивав водою. Другий — здійснював обряд «сагдід» (новоперс. — оглядання собакою). При кожному омовінні вони рухалися доріжкою з каменів, яка перетинала майданчик з заходу на схід. Мірою просування з кожним кроком ці дії повторювалися не менше 10 раз і супроводжувалися читанням молитов. Вважали, що в такий спосіб досягався ефект очищення душі й тіла людини від скверни.
Після здійснення баршнуму на вірянина чекало «очищення дев’яти ночей», упродовж якого омовіння чергувалися з молитвами.
Зороастрійські джерела свідчать про широке застосування баршнуму. Він є обов’язковим при ініціації священнослужителів і перед виконанням ними вищих ритуалів. Кожен член громади мусив пройти ритуал хоча б раз за життя, щоб очистити забруднення від народження. Для жінок ритуал здійснювався жінками з родини мобедів, при цьому мобед промовляв молитви у зоні чутності.
Баршнум був звичним ритуалом очищення аж до поч. 20 ст., проте іранські мобеди здійснювали його ще в 1970-х. Натомість, у парсів з кін. 19 ст. баршнум практикується опосередковано через довірену особу, як послуга (священнослужителі стають представниками вірян під час ритуального дійства). Прихильники реформістського напряму в сучасному зороастризмі не практикують ритуал.
Література
- Modi J. J. Religious Ceremonies and Customs of the Parsis. 2nd ed. Bombay : British India Press, 1937. P. 82–124.
- Авеста в русских переводах (1861–1996). 2-е изд., испр. Санкт-Петербург : Журнал «Нева»; Летний сад, 1998. 476 с.
- Сулейманов Р. Х. Древний Нахшаб. Проблемы цивилизации Узбекистана VII в. до н. э. – VII в. н. э. Самарканд; Ташкент : Фан, 2000. С. 298; 303.
- Boyce M. Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices. 2nd ed. London : Routledge, 2001. 288 p.
- Чунакова О. М. Пехлевийский словарь зороастрийских терминов, мифических персонажей и мифологических символов. Санкт-Петербург; Москва : Восточная литература, 2004. С. 45–46; 171; 192.
- Moazami M. Laws of Ritual Purity: Zand ī Fragard ī Jud-Dēw-Dād. Leiden; Boston : Brill, 2021. 442 р.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Баршнум // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баршнум (дата звернення: 10.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 28.05.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів